Jeg har ved de siste bryggene mine kjent en gjærsmak på ølet. Den siste en IPA stod 2 uker til gjæring før den ble tappet på flaske. etter dette er den lagret i kjellerbiden. Tempen her har jo variert litt i løpet av sommeren. men tror ikke den har kommet over 22-23 grader på det varmeste. Før jeg har smakt på de har de stått i kjøleskap i 3-4 uker.. i noen av flaskene opplever jeg en litt gjæraktig ettersmak. Hva kan dette skyldes?
Tipper det retter seg mot gjærings og lagringstemp. Finnes det noen oversikt over hvilken temp forskjellig type øl skal gjæres og lagres på?
Når jeg nå snart flytter tilbake til østlandet igjen fra Stavanger skal det investeres i bolig med bedre bryggemuligheter. Kegarator skal på plass. Noen som har bilder på "fiffige" løsninger? ;D
Tipper det retter seg mot gjærings og lagringstemp. Finnes det noen oversikt over hvilken temp forskjellig type øl skal gjæres og lagres på?
Når jeg nå snart flytter tilbake til østlandet igjen fra Stavanger skal det investeres i bolig med bedre bryggemuligheter. Kegarator skal på plass. Noen som har bilder på "fiffige" løsninger? ;D