Gjærsmak

Jeg har ved de siste bryggene mine kjent en gjærsmak på ølet. Den siste en IPA stod 2 uker til gjæring før den ble tappet på flaske. etter dette er den lagret i kjellerbiden. Tempen her har jo variert litt i løpet av sommeren. men tror ikke den har kommet over 22-23 grader på det varmeste. Før jeg har smakt på de har de stått i kjøleskap i 3-4 uker.. i noen av flaskene opplever jeg en litt gjæraktig ettersmak. Hva kan dette skyldes?
Tipper det retter seg mot gjærings og lagringstemp. Finnes det noen oversikt over hvilken temp forskjellig type øl skal gjæres og lagres på?

Når jeg nå snart flytter tilbake til østlandet igjen fra Stavanger skal det investeres i bolig med bedre bryggemuligheter. Kegarator skal på plass. Noen som har bilder på "fiffige" løsninger?  ;D

Jeg brukte Wyeast 1272. Lagde starter på ca 1 liter med Moss maltekstrakt. Tilsatte starteren til ca 22 liter vørter på 20-22 grader. ristet kraftig på spannet etter tilsetting. Det ploppet bra de første 3-4 dagene. så avtok det.. sto til gjæring i 11 dager før jeg flasket. måtte flaske da pga 4 uker ferie sto for tur. Ser det samler seg bra med bunnfall i flaskene etterhvert. Ser faktisk ut som en liten gjærkake!?! Det jeg synes er litt rart er at det er ikke alle flaskene jeg smaker på som er slik. Bare en her og der..

Wyeast sier:

Fruitier and more flocculent than Wyeast 1056 American Ale yeast, slightly nutty, soft, clean with a slightly tart finish. Ferment at warmer temperatures to accentuate hop character with intense fruitiness, or ferment cool for clean, light citrus character.

Hvis du har startet forgjæringen med en vørter på 20-22 grader og omgivelsestemperaturen har vært omtrent det samme, så må man regne med at temperaturen inne i brygget kan ha kommet så høyt som 25 grader, spesielt når man har en starter som setter igang en kraftig forgjæring. Jeg tipper at dette kan ha bidratt til gjærfornemmelsen du beskriver. Også litt mye gjær i flaskene kan selvfølgelig ha vært med på dette, det er litt vanskelig å si.

Tilbake
Topp