Gjærstarter fra slurry?

Hei!

Det er noen år siden jeg styrte på med gjærstartere og det ble ikke satt så mange startere, så jeg kunne trengt litt innspill.

Jeg brygget en vestkyst-klone for to måneder siden. Jeg heiv oppi tre pakker Wyeast 1318 som hadde ligget noen måneder uten starter. Det tok noen dager men gjæringen gikk etterhvert greit og jeg topphøstet endel gjær som jeg vil bruke i en klone av Kinn sin Gamleguten (og ca 1.068).

Nå har gjæren stått en stund og jeg har ikke peiling på hva jeg skal gjøre med gjæren. Jeg kan lage en startet men har ikke dme, så da blir det vørterøl. Harbheller ikke magnetfeltet, men har en 5l erlen meyer kolbe. Jeg har ingen anelse av hvor mye jeg må bruke eller hvordan jeg kan finne ut av det. Kan noen hjelpe?

Jeg vurderer også å brygge et litt lettere øl (Maris otter/Amarillo smash) og så høste fersk gjær fra denne. Er det noe poeng?

Legger ved bilde av gjær høstet for to mnd siden.
 

Vedlegg

  • 63F1AE50-E030-41E1-A01F-15FB8EF487E4.jpeg
    63F1AE50-E030-41E1-A01F-15FB8EF487E4.jpeg
    256,8 KB · Sett: 60
Hei!

Det er noen år siden jeg styrte på med gjærstartere og det ble ikke satt så mange startere, så jeg kunne trengt litt innspill.

Jeg brygget en vestkyst-klone for to måneder siden. Jeg heiv oppi tre pakker Wyeast 1318 som hadde ligget noen måneder uten starter. Det tok noen dager men gjæringen gikk etterhvert greit og jeg topphøstet endel gjær som jeg vil bruke i en klone av Kinn sin Gamleguten (og ca 1.068).

Nå har gjæren stått en stund og jeg har ikke peiling på hva jeg skal gjøre med gjæren. Jeg kan lage en startet men har ikke dme, så da blir det vørterøl. Harbheller ikke magnetfeltet, men har en 5l erlen meyer kolbe. Jeg har ingen anelse av hvor mye jeg må bruke eller hvordan jeg kan finne ut av det. Kan noen hjelpe?

Jeg vurderer også å brygge et litt lettere øl (Maris otter/Amarillo smash) og så høste fersk gjær fra denne. Er det noe poeng?

Legger ved bilde av gjær høstet for to mnd siden.

hmm - du trenger mellom 300 og 400 milliarder celler til 23 liter av Gamleguten.

To måneder er en del, men jeg tror jeg ville brukt den til å lage en batch med lettere øl, som du foreslår. Om du topphøster fra den, får du jo frisk og fin gjær.

Den gamle gjæren burde helst få en liten oppfriskingskur. Gi den et par flasker vørterøl i erlenmeyerkolben, og bland ut med like deler vann. Bland gjær og denne blandingen godt sammen, og la det stå. Ikke rist inn luft; poenget er ikke å få gjæren til å formere seg, men den trenger å legge seg opp energilagre, som den nok ikke har så mye igjen av.

La den ete opp dette sukkeret, og så kan du bruke den. Du vil antakelig ikke ha det "ølet" den har laget her, med i ølet ditt, så la den bunnfelle seg (i kjøleskap), og så dekanterer du. (Du trenger ikke varme den opp til romtemperatur før du pitcher, det går helt fint å ta den rett fra kjølseskapet og opp i gjæringsdunken.)

Når du ikke har DME, kan det være en løsning å bruke "enhancer" fra Europris. Det er visst 50/50 DME og ruesukker. Jeg er ikke helt sikker på om det er riktig å anbefale det, men egentlig tror jeg det bør fungere greit. Så du kan sette en starter med det. Men jeg tror jeg ville gått for løsningen over. Den gir deg to øl, også;).
 
50/50 vørterøl og vann har jeg ikke vært borti før. Men da regner jeg med at du tenker det er nok gjær i glassene . Nysgjerrig på hvordan en kan anslå det, og hvor mye jeg bør bruke (alt sammen?).
 
50/50 vørterøl og vann har jeg ikke vært borti før. Men da regner jeg med at du tenker det er nok gjær i glassene . Nysgjerrig på hvordan en kan anslå det, og hvor mye jeg bør bruke (alt sammen?).

Du må regne med at det er strøket med en ganske stor prosent av gjærcellene i løpet av to måneder. Men om vi sier at du fremdeles har 50% der - nokså løst anslag - og om vi sier at du burde hatt 2 dl av den slurry'en da den var fersk, så bør du ha 4 dl. Og det er kanskje omtrent det du har?

Jeg tror uutblanda vørterøl gir deg normal startervørter. Og når du bare skal friske opp gjæren, skal du plassere den i omgivelser som har omtrent så mye næring som det er i et øl mot slutten av gjæringa. Poenget er at du vil at gjæren skal våkne igjen, men den skal konsentrere seg om å lagre opp næring, slik den gjør når sukkerlagret begynner å ta slutt.

Bruk kanskje litt mindre vann, men tenk SG 1.022-23, for å bare sette et tall på det.
 
Jeg endte opp med å lage en starter med 2 liter vørterøl. Slurryen var ca en halv liter. Jeg tilsatte gjæren først, og måtte riste ut kullsyren med gjæren i. Sikkert ikke optimalt. Etter tolv timer var det ihvertfall god aktivitet. Noen dager seinere var gjæringen over og jeg satt igjen med to glass slurry. Det ser jo betraktelig bedre ut enn utgangspunktet. Vurderer å brygge en ny vestkyst og tilsette største glasset, vil det være nok?
 

Vedlegg

  • B14057E4-788A-43D7-9A74-6E99595D41C8.jpeg
    B14057E4-788A-43D7-9A74-6E99595D41C8.jpeg
    210,2 KB · Sett: 49
  • 8D2D2AFF-41DD-410A-90BF-BF2BB36AD932.jpeg
    8D2D2AFF-41DD-410A-90BF-BF2BB36AD932.jpeg
    229,8 KB · Sett: 52
Jeg endte opp med å lage en starter med 2 liter vørterøl. Slurryen var ca en halv liter. Jeg tilsatte gjæren først, og måtte riste ut kullsyren med gjæren i. Sikkert ikke optimalt. Etter tolv timer var det ihvertfall god aktivitet. Noen dager seinere var gjæringen over og jeg satt igjen med to glass slurry. Det ser jo betraktelig bedre ut enn utgangspunktet. Vurderer å brygge en ny vestkyst og tilsette største glasset, vil det være nok?

Ja, utvilsomt. Sett i gang.
 
Tilbake
Topp