Børge B
Dommer
I anledning bursdagen til en gjærpakke i kjøleskapet, har jeg tenkt å brygge min første lager...
Vel - spøk til side..
Jeg har planlagt å brygge min første lager i morgen, og trodde også at jeg skulle få gjær i morgen.
Slik ble det imidlertid ikke...
I kjøleskapet hadde jeg imidlertid en Wyeast 2007 - som hadde produksjonsdato 15.09.09. Altså et år gammel.
Ser inne på mr.malty at dette gir forholdsvis dårlig odds, og at den teoretisk skal ha en viability på 1%.
Satte imidlertid i gang den på en starter på magnetrører i går, med vanlig "vørter" på 1040 med 100g DME og vann opp til en liter.
I morgest hadde den ikke forandret farge nevneverdig, men synes kanskje det begynner å skje noe med fargen nå - drøye 24 timer etter at jeg satte den i gang.
Spørsmålet er følgelig:
Hvordan skal jeg eventuelt blåse liv i denne ?
1) Forlenge tiden på magnetrøreren (i samme "vørter) ?
2) Bytte "vørter" etter at den har stått på magnetrøreren i de tilmålte 12 timer, og fått bunnfelt.
Hva er mest effektivt ?
Antar at jeg vil se om jeg får liv både vha farge, og skum.
Edit: Eller bør jeg rett og slett bare brygge en ale i morgen ?
Vel - spøk til side..
Jeg har planlagt å brygge min første lager i morgen, og trodde også at jeg skulle få gjær i morgen.
Slik ble det imidlertid ikke...
I kjøleskapet hadde jeg imidlertid en Wyeast 2007 - som hadde produksjonsdato 15.09.09. Altså et år gammel.
Ser inne på mr.malty at dette gir forholdsvis dårlig odds, og at den teoretisk skal ha en viability på 1%.
Satte imidlertid i gang den på en starter på magnetrører i går, med vanlig "vørter" på 1040 med 100g DME og vann opp til en liter.
I morgest hadde den ikke forandret farge nevneverdig, men synes kanskje det begynner å skje noe med fargen nå - drøye 24 timer etter at jeg satte den i gang.
Spørsmålet er følgelig:
Hvordan skal jeg eventuelt blåse liv i denne ?
1) Forlenge tiden på magnetrøreren (i samme "vørter) ?
2) Bytte "vørter" etter at den har stått på magnetrøreren i de tilmålte 12 timer, og fått bunnfelt.
Hva er mest effektivt ?
Antar at jeg vil se om jeg får liv både vha farge, og skum.
Edit: Eller bør jeg rett og slett bare brygge en ale i morgen ?