Gjærstarter med ekstra gjær til senere

Jeg prøver. I morgen.

Satte første steg tirsdag og andre steg i dag, så med bryggedag alt i morgen rekker jeg ikke annet enn å ta den rett fra snurring og opp i gjæringskaret. Ja, med mindre noen kan fortelle meg noe lurt :)
Ellers blir det å dumpe 1,5 liter i et pilsbrygg på 21 liter

Jeg har testa det der én gang - og aldri mer.

Jeg er helt for å streve litt for å få god gjær - men et sted går grensa:).

Har du satt en starter, tar du bare av litt - det er ikke så nøye hvor mye - og så setter du bare en ny starter på den. (Ellr topphøst litt, som @Steinar Huneide sier.) Regn en tilvekst på 140 milliarder celler per liter 1.040-vørter (forutsatt magnetrører), og så kan du legge til litt på skjønn for den gjæren du starter med. Nøyaktig celletelling er det bare tull å henge seg opp i - det er alltid en illusjon. Og det er uansett minst like viktig at den gjæren du pitcher, er i fin form. Så lenge den er det, er slingringsmonnet for antall celler temmelig stort.
Det er slikt jeg vil høre! Da gidder jeg ikke å stresse for mye med størrelse osv. Hvor lenge holder en avlegger i kjøleskapet?

Det er slikt jeg vil høre! Da gidder jeg ikke å stresse for mye med størrelse osv. Hvor lenge holder en avlegger i kjøleskapet?
Det er vrient å si. Det avhenger av gjærtype, av forholdene (særlig temperatur, helst under 4 grader) den lagres under, og av hvor sprek den var da den blei lagra. Men den bør da tåle minst en måned - og kan i beste fall tåle mange.

Tilbake
Topp