Gjærstarter med høstet gjær - mengde?

Har et spørsmål vedrørende gjenbruk av gjær. Med kjøpegjær setter jeg vanlig gjærstarter med 2 liter vørter og ett rør gjær.

Men har blitt litt mer systematisk og fått på plass rutinene for å høste, vaske og lagre gjær. Her er spørsmålet; hvor mye av denne gjæren skal jeg bruke når jeg setter ny gjærstarter? Har brukt ca. et par spiseskjeer i en vanlig starter, men har rett og slett ikke anelse om hvor mye det bør være.

Men har blitt litt mer systematisk og fått på plass rutinene for å høste, vaske og lagre gjær. Her er spørsmålet; hvor mye av denne gjæren skal jeg bruke når jeg setter ny gjærstarter? Har brukt ca. et par spiseskjeer i en vanlig starter, men har rett og slett ikke anelse om hvor mye det bør være.

Hvis du høster gjær, vil du som regel ha såpass mye gjær at du ikke har behov for å dyrke opp i en gjærstarter.

Er den høsta gjæren fersk (<to uker), kan du bruke i underkant av 1dl (0,8 dl) slurry til 20-25 liter vørter, så lenge du ikke har OG over 1.064 (den grensa må vel være litt flytende, men Wyeast sier det nå sånn). Forutsetningen er at denne slurryen har fått stå et døgn eller to, slik at vi ikke snakker om tynn suppe, men noe med mer kremet konsistens.

Det bør ikke være gjær fra øl med OG over 1.064, den kan du regne med er litt alkoholskadet. (Men det kommer jo an på hvor nøye du er. Det er vel en del rom mellom det ideelle og det ubrukelige.)

OK, takk. Det blir omtrentlige beregninger uansett. Men har vasket ut og sitter igjen med relativt ren flokkulert gjær, så tror ikke MrMaltys beregninger av putching med slurry blir helt korrekt. Gjærstarter handler om å revitalisere gjæren etter kaldlagring også, så merker at jeg får rask og kontant respirasjon sammenliknet med å bare pitche slurry.

Tilbake
Topp