Gjærstarter og gjærtype

Marius Trones

Norbrygg-medlem
Hei. Veldig nybegynner her. Har brygget et julebrygg som gav mersmak. Fikk til og med magnetrører av fruen til jul. Men spørsmålet mitt er dette. Når ein skal lage gjærstarter kan man bare bruke fersk gjær eller kan man bruke ein pose tørrgjær til å lage gjærstarteren? Tenker at 2 liter gjærstarter må bli bra til 25 liter batcher og da synest eg 1 pose tørrgjær er lite. Må då bli bedre med gjærstarter uannsett eller?
 
Hei. Veldig nybegynner her. Har brygget et julebrygg som gav mersmak. Fikk til og med magnetrører av fruen til jul. Men spørsmålet mitt er dette. Når ein skal lage gjærstarter kan man bare bruke fersk gjær eller kan man bruke ein pose tørrgjær til å lage gjærstarteren? Tenker at 2 liter gjærstarter må bli bra til 25 liter batcher og da synest eg 1 pose tørrgjær er lite. Må då bli bedre med gjærstarter uannsett eller?

Tørrgjær kommer i rett mengde i posen, og er klar til pitching etter rehydrering. Ikke nødvendig med starter. Den er også billig, så det er f. eks. ikke noe problem å bruke to poser til lagerøl etc.
 
Tørrgjær kommer i rett mengde i posen, og er klar til pitching etter rehydrering. Ikke nødvendig med starter. Den er også billig, så det er f. eks. ikke noe problem å bruke to poser til lagerøl etc.

Men man kan lage ein starter tørrgjær på samme måte som med fersk gjær?
 
Jeg er ikke sikker på om det er å anbefale. I en podcast fra basic brewing der de skulle teste ut ulike basismalter fikk de noen uventede resultater. Tror det var videoepisoder fra 2007. De lagde vørter av ulike basismalter i tolitermengder og unnlot å tilsette humle. De brukte us-05 som gjær. Alle de uhumlede øllene endte opp små sure. De testet mer for å finne kilden til det som ga usmak og når de tilsatte humle forsvant problemet, men også når de brukte ferskgjær. Uten at de turte å konkludere helt sikkert, antok de at det er urenhentene i tørrgjæren som får muligheten til å formere. Tørrgjær innholder en veldig liten andel andre organismer enn gjær, men stor nok til å lage usmak hvis forholdene er ideele. Hvis du skal lage gjærstarter med tørrgjær ville jeg tilsatt litt humle for å gjøre vekstforholdene dårligere til de andre organismene. Beste løsningen tenker jeg er å bruke 40 kr ekstra på en pose til med gjær. DME koster uansett noen kroner.
 
Tilbake
Topp