Jepp, evnt lager jeg tre stepups, når jeg uansett ikke kan brygge til helgen, prob er att jeg nok har for lite moss ekstrakt til å måle og sette en på 2l starter, btw, hvor lenge e lenge nok for starteren å stå i kjøleskapet? Før jeg slår ut vesken
125g moss, pr starter liter var drt en kjekk herre mann her inne som sa ;-)
Jeg spør igjenn, er det nok med 8-10t i kjøleskapet for å kunne slå ut overflødig veske?
OG på 1040 med 250g moss på 2l vatn! notert i den store klokeboken.
Increase: 1.4 (2.8 ganger reelt)
Intial Cells Per Extract (B/g): 1.17
Ending Cell Count:
587 billion cells
Resulting Pitch Rate:
1.23M cells / mL / °P
Starter meets desired pitching rate!
no skal jeg etter planen ligge med 300mill celler over det jeg trenger.
det jeg gjorde no var att jeg slo av den første "batchen" i vasken, jeg slo det roligt av og etterlot kanskje 1dl veske over gjærkaken. igjenn så håper jeg dette var rett og att dette går seg til forskjellen på denne step-up`en er att jeg tilsatt 1teskje med gjærnæring noe jeg glemte sist gang.
etter mye stress og intens lesing på nett så må jeg si att jeg sitter med en godfølelse over å ha oppdaget enda en ny sak i brygge verden.
125g moss, pr starter liter var drt en kjekk herre mann her inne som sa ;-)
Jeg spør igjenn, er det nok med 8-10t i kjøleskapet for å kunne slå ut overflødig veske?
du sier noe der! den fikk jo seg en skikkelig cool-down, så pass mye att jeg måtte riste det jeg satt igjenn med i 5 min før jeg greide å løse opp gjærkaken til ett akseptabelt nivå så ikke røre pinnen skulle komme av banen.
en anna ting jeg så var att det var 2 lag med sedement på bunnen. ett mørkt nederst, og ett mer eller mindre transparangt på toppen.
greit, da gjør jeg det, no ha den snurra i ca 2 døgn på 2 step-upen. håper jeg har økt antall gjærceller, ser i alle fall ut som om det er sur melk jeg har hatt på glaset så da legger jeg den på 4 grader i 2 døgn
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.