gjærstarter på moss maltekstrakt

Du kan jo lage en minivørter med moss og måle gravity på den. 100g dme i en liter vann skal gi deg ca 1.038 SG. Og sammenligne.

Jepp, evnt lager jeg tre stepups, når jeg uansett ikke kan brygge til helgen, prob er att jeg nok har for lite moss ekstrakt til å måle og sette en på 2l starter, btw, hvor lenge e lenge nok for starteren å stå i kjøleskapet? Før jeg slår ut vesken

125g moss, pr starter liter var drt en kjekk herre mann her inne som sa ;-)
Jeg spør igjenn, er det nok med 8-10t i kjøleskapet for å kunne slå ut overflødig veske?

OG på 1040 med 250g moss på 2l vatn! notert i den store klokeboken.

Increase: 1.4 (2.8 ganger reelt)
Intial Cells Per Extract (B/g): 1.17
Ending Cell Count:
587 billion cells
Resulting Pitch Rate:
1.23M cells / mL / °P
Starter meets desired pitching rate!
no skal jeg etter planen ligge med 300mill celler over det jeg trenger.

det jeg gjorde no var att jeg slo av den første "batchen" i vasken, jeg slo det roligt av og etterlot kanskje 1dl veske over gjærkaken. igjenn så håper jeg dette var rett og att dette går seg til :D forskjellen på denne step-up`en er att jeg tilsatt 1teskje med gjærnæring noe jeg glemte sist gang.
etter mye stress og intens lesing på nett så må jeg si att jeg sitter med en godfølelse over å ha oppdaget enda en ny sak i brygge verden.

125g moss, pr starter liter var drt en kjekk herre mann her inne som sa ;-)
Jeg spør igjenn, er det nok med 8-10t i kjøleskapet for å kunne slå ut overflødig veske?

Det kommer an på hvor godt gjæren flokkulerer. Hvis den ikke samler seg så godt så risikerer du å slå ut gjær om du gjør det for tidlig.

du sier noe der! den fikk jo seg en skikkelig cool-down, så pass mye att jeg måtte riste det jeg satt igjenn med i 5 min før jeg greide å løse opp gjærkaken til ett akseptabelt nivå så ikke røre pinnen skulle komme av banen.
en anna ting jeg så var att det var 2 lag med sedement på bunnen. ett mørkt nederst, og ett mer eller mindre transparangt på toppen.

Jepp. Da vil gjæren også sannsynligvis legge seg godt nok på bunnen til at du kan helle av mesteparten av starter-ølen

greit, da gjør jeg det, no ha den snurra i ca 2 døgn på 2 step-upen. håper jeg har økt antall gjærceller, ser i alle fall ut som om det er sur melk jeg har hatt på glaset :D så da legger jeg den på 4 grader i 2 døgn

Tilbake
Topp