Gjærstarter som ikke starter

Håkon

Dommer
Hei, har en gjærstarter som ikke vil gjære! Det er andre gang dette skjer, og nå spør jeg deg o forum om hjelp
Dette har jeg gjort

1. Kokt opp 1dl flytende malt i en liter vann, latt koke i ca 10 minutter
2. Tatt flasken med White Labs German Ale/Kolsch Yeast WLP029 ut av kjøleskapet 4-5 timer i forveien
3. Kjølt med vørteren til romtemperatur, tilsatt gjær og ristet godt
4. Satt på gjærlås og ventet

Har nå ventet i 36 timer, og ingenting har hendt. Ingen gjæring oppover kantene, ingenting.

Hva gjør jeg galt? Alt utstyr er desinfisert til det sykelige, har sett på fremgangsmåter her på forumet og i bryggeboka som selges her
Sommerkölschen står i fare!

Madsun

Noen ganger kan starteren ha utgjæret ekstremt fort. Kan lett gå glipp av prosessen over natten.. Hvis du måler gravitet med hydrometer, så vil det gi inntrykk om gjæringen har skjedd. Mest sannsynlig er alt i skjønneste orden.

28 mai. Har en beholder til med samme gjæren, kan jeg ta denne oppi brygget bare for å være sikker på å ha nok? Er en 20 liters batch

Jeg bruke samme kölsch gjær til min sommerkölsch. Og Gjæringen startet flittig etter ca 8-12 timers lag.
Hos meg var det ikke store aktiviteten, men jeg kunne se at gjæren var aktid. Holder du flasken noe på skrått ser du Co2 som stiger opp fra gjæren.
(Dette var en starter på 1 liter i 1,5 liters brusflaske)

madsun skrev:
Gravitet på 1030 nå
Det skulle tilsi at det er aktivitet, og trenger litt mer tid. Ellers høres en liter starter til et brygg lite ut, men jeg vet jo ikke hvor stort brygg du lager da. Har du brukt mrmalty-kalkulatoren?

Mr. Malty så fin ut :) Enig at den kan trenge litt mer tid, men har en flaske til med gjær så det går nok godt

Har nå hatt en date med denne gjengen bokser, og resultatet står under trappa og lurer på om det skal bli godt!
maIPkAadd

Vedlegg

• image004.jpg
    image004.jpg
    128,3 KB · Sett: 151
madsun skrev:
28 mai. Har en beholder til med samme gjæren, kan jeg ta denne oppi brygget bare for å være sikker på å ha nok? Er en 20 liters batch

Husk at datoen som står på White Labs-rørene er best-før-dato. Produksjonsdato er 4 mnd. før denne. Med gammel gjær kan det ta lang tid før man ser aktivitet og man vil selvsagt ende opp med mindre gjær til slutt.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Tilbake
Topp