Gjærstarter?

jsfiksdal

Norbrygg-medlem
Har et lite spørsmål ang gjærstarter, da jeg frem til nå har brukt tørrgjær til bryggene mine. Jeg har nå kjøpt ingredienser til en wit (20 l), og fikk med et rør med white labs belgian wit ale yeast (wlp400). På bruksanvisningen på røret står det at jeg kun trenger starter dersom OG er mer enn 1.070, gjæren er utgått på dato eller dersom jeg ønsker at gjæren settes raskere i gang.

Bør jeg likevel lage en starter, eller går det greit å bare tilsette røret når vørteren har nådd riktig temperatur? Hvor stor starter bør jeg evt lage?

jeg pleier å lage en 1500 ml starter med 150 g dme, lar det stå to dager med hyppig risting. det funker supert :)

Takk for svar!
Da har jeg lastet ned mrmalty's ipad-app, og prøver å forstå meg på den. Har nå tastet inn antall liter, dato for gjæren og OG. Spørsmålet nå er hvilken starter jeg skal bruke. Alternativene er simple starter, simple starter w/o2 at start,intermittent shaking, continuous aeration eller stir plate.

Jeg har tenkt å koke opp spraymalt og tilsette dette + gjær i en 5-litersbøtte m/lokk. Er dette en simple starter? Fikk høre at jeg kunne bruke denne bøtta, sette lokket forsiktig på og riste av og til.

Hvor lenge bør starteren stå før den brukes, og hvor lenge kan den stå uten at den blir ubrukelig?

Og et siste spørsmål: Skal jeg bruke alt innholdet i starteren, eller helle av "vørteren" og kun tilsette gjæren?

Ble kanskje litt mange spørsmål på en gang nå..

Dette er nok en simpel starter, ja, men forbehold om at det også kan være "intermittent shaking".

En starter bør stå til den er ferdig; når aktiviteten i starteren er over, er den ferdig. Du kan se etter bobler. Dersom nye bobler oppstår, er den fortsatt aktiv.

Jeg pleier å lage starter to døgn før jeg skal brygge. La oss si at jeg lager starter torsdag kl 18. Fredag kl 18 eller noe senere, vil den være ferdig. Så lar jeg den bunnfelle i noen timer, før jeg setter den i kjøleskapet til dagen etter. Lørdag "morgen" heller jeg av mesteparten av starteren uten å få med for mye gjær. La det være igjen litt væske, slik at du får løsnet all gjæren som har festet seg til bøtta eller kolben. Jeg lar nå starteren stå på benken frem til jeg skal pitche den.

Jeg vet ikke hvor lenge den kan stå, men jo lenger den står, dess mindre futt blir det i gjæren din. Jeg har hatt starter stående i kjøleskapet i 4-5 dager uten problemer.

PS: Jeg bruker magnetører og kolbe

Da er 1.9 l starter laget, og er spent på om det blir en suksess. Jeg ser at det er litt delte meninger om prosessen videre, og lurer derfor på om noen kan svare meg på følgende: Skal jeg tilsette hele starteren når gjæren er på sitt mest aktive, eller vente til den er ferdig utgjæret og så helle av mesteparten av vørteren? Når jeg ikke bruker magnetrører blir vel kanskje ikke vørteren i starteren så oksidert? Det er altså snakk om 1.9 l starter til et brygg på 20 l.

Jeg har også et spørsmål om gjærstarter.

Er det slik at jeg må bruke maltekstrakt?

Jeg har sett flere oppskrifter der det står "Corn Sugar for primer". Men primer er kanskje ettergjæringa på glass?

Miguel skrev:

Jeg har sett flere oppskrifter der det står "Corn Sugar for primer". Men primer er kanskje ettergjæringa på glass?

Det stemmer det.

Hva med typen ekstrakt? Bør det være av samme malttype som jeg brygger på? Er sikkert ikke så veldig nøye iom at det er så lite volum ifht brygget, men hvis man skal være fin på det bør det kanskje være samme som malten jeg brygger på?

runarstock skrev:
Miguel skrev:

Det stemmer det.

Miguel skrev:
Hva med typen ekstrakt? Bør det være av samme malttype som jeg brygger på? Er sikkert ikke så veldig nøye iom at det er så lite volum ifht brygget, men hvis man skal være fin på det bør det kanskje være samme som malten jeg brygger på?

runarstock skrev:
Miguel skrev:

Det stemmer det.

Bruk vanlig lys DME.

Nå har starteren min stått i godt over 1 døgn, og planen er i utgangspunktet å sette den i kjøleskapet om ikke så lenge, og dekantere i morgen. Når jeg ser på starteren min nå så er det fremdeles mye "skum" øverst. Betyr det at den ikke er ferdig utgjæret? Skal jeg da heller la være å sette den kaldt i natt, og heller bruke hele starteren i vørteren i morgen?

Okei. Så fersk som jeg er måtte jeg slå opp DME, noe som ga meg "Dry Malt Extract". Og da begynner jeg å lure at hvis det er tørt, som i vanlige korn, skal ikke dette meskes og, for å lage en vørter?
Gahr skrev:
Miguel skrev:

runarstock skrev:
Miguel skrev:

Det stemmer det.

Bruk vanlig lys DME.

DME er maltekstrakt i pulverform, så mesking er ikke nødvendig (ei heller mulig?).
Gjør slik med DME:
Dersom du skal lage en starter på 1 liter, tar du 100 gram DME og sper på med kaldt vann slik at det totale volum (DME + vann) = 1 liter. Kok opp, tilsett ev. gjærnæring, kjøl ned, og tilsett gjær.
Dersom du skal lage større starter, multipliserer du: 2 liter starter = 200 gram DME + vann slik at det blir 2 liter totalt.

jsfiksdal skrev:
Nå har starteren min stått i godt over 1 døgn, og planen er i utgangspunktet å sette den i kjøleskapet om ikke så lenge, og dekantere i morgen. Når jeg ser på starteren min nå så er det fremdeles mye "skum" øverst. Betyr det at den ikke er ferdig utgjæret? Skal jeg da heller la være å sette den kaldt i natt, og heller bruke hele starteren i vørteren i morgen?

Det har blitt meg fortalt at dersom starter er under 5 % av vørtervolum, kan du tilsette starter uten å dekantere. Så dersom du har 20 liter vørter, kan du pitche en starter på max 1 liter uten å dekantere. Jeg har gjort dette én gang, og det gikk fint.

Tilbake
Topp