Gjærstarter

Har forstått det slik at flere av dere "ringrever" bruker gjærstarter. Hva er fordelen og evt. ulempen med en slik? Er det en nødvendig investering for en nybegynner? Enkelt forklart, hvordan fungerer den?
 
Jeg er ingen ringrev, men setter alltid en gjærstarter når jeg bruker våtgjær for å sørge for at gjæren er frisk og tidig. Det trenger ikke være noen investering involvert, det kan gjøres så enkelt som en plastflaske på kjøkkenbenken men rister litt i hver gang man går forbi, men best resultat får man dersom man lager en magnetrører. Det finnes mange fine guider for hvordan man gjør det med en PC-vifte.
 
Har forstått det slik at flere av dere "ringrever" bruker gjærstarter. Hva er fordelen og evt. ulempen med en slik? Er det en nødvendig investering for en nybegynner? Enkelt forklart, hvordan fungerer den?

Først og frems vil jeg bare si at man ikke må tro på det som står på wyeast eller whitelabspakken/røret med at en pose skal holde til nesten 20 liter med en vørter på 1.060, er gjæren helt fersk trenger med vel omtrent 2,5 pakker og ikke 1. Bruk mr. malty til å beregne hvor mye gjær man trenger.

Når jeg startet å lage startere fikk jeg mye mere konsise resultater, brygget kommer også igang raskere og jeg vil nok påstå at man i flere tilfeller også kan redusere risikoen for infeksjon siden brygget kommer godt igang, spesielt om man benytter seg av en aktiv starter. Fordelen er bl.a at du får dyrket opp mer gjær og der sparer du både penger og resultatet på ølet ved å gjøre. Ved å lage starter får du blodfersk gjær som er klar til å gyve på. Gjær som har vært lagret en stund begynner å tære på glykogenreservene sine og ved å pitche gjæren slik vil man kunne få dårligere utgjæring og usmak. Ved å lage starter gir man gjæren næring og da er den frisk og "fit for fight"

Det er altså flere fordeler og slik jeg ser det kun 1 ulemper. Å lage starter er jo nok et steg hvor man kan få infeksjoner osv, men er du nøye og vasker med noe pbw eller chemipro oxi og desinfiserer med starsan så skal du være rimelig trygg.
 
En praktisk grunn er for å slippe å kjøpe så mye gjær, fex er det litt klønete for meg å dra innom noen bryggesjappe, så hvis jeg vil bruke fersk gjær kan jeg da lage en litt stor gjærstarter, og ta av en del av denne før jeg setter begge i kjøleskapet. Til neste brygg gjentar jeg dette, osv, og vips, så har jeg alltid fersk gjær :) (dvs så lenge jeg vil ha samme gjærtype da)
 
Brygger batcher på ca. 12-14 liter, ofte Saison om sommeren. Pitcher da direkte, uten starter.
Aldri hatt problemer med WL's Saison-gjær i alle fall - selv de som har vært nært utløpsdato.
Resultatet har blitt upåklagelig.
Ville dog gått for starter hvis jeg skulle brygget over 12-14 liter - med tanke på gjærens vell og ve, og egen økonomi.
 
Tilbake
Topp