Gjærstarter

Hvor lenge er en gjærstarter holdbar i kjøleskapet?
Lenge siden jeg har satt starter nå
Du har vel fått et par gode svar allerede:).

Et lite problem det kan være greit å være oppmerksom på dersom du sparer en del av en starter, er at du antakelig har rista inn godt med oksygen i den før du pitcher. Det er ikke gunstig for holdbarheta. En grei strategi er å ta av den delen du skal spare før starteren har gått helt ferdig. Da kan du sette den rolig til side uten oksygentilgang så gjæren i den kan få optimale forhold for oppbygging av glykogenlagere.

Skal du spare hele starteren gjelder det samme, altså å la den stå i ro mens den tar ut de siste par poengene.

Forøvrig er spørsmålet nokså umulig å svare generelt på, som allerede påpekt. En grunn til det er at ulike gjærtyper har veldig ulik holdbarhet. Og jeg aner ikke hvilke som har god eller dårlig holdbarhet.

Jeg tenkte på ferdig oppdyrka gjær. Hvor lenge den kan stå før direkte bruk
Gjæren går etterhvert i dvale, da vil den trenge mer tid på å sette i gang enn gjær som nettopp er dyrket opp og er aktiv sulten.
Jeg dyrker alltid litt mer enn kalkulatorene beregner slik at selv en ukes tid bør gå bra. Kanskje blir det litt lenger lag-tid, men det skal være nok gjær igjen til hovedjobben.
Hygienen er viktig i all gjærbehandling.

Du har vel fått et par gode svar allerede:).

Et lite problem det kan være greit å være oppmerksom på dersom du sparer en del av en starter, er at du antakelig har rista inn godt med oksygen i den før du pitcher. Det er ikke gunstig for holdbarheta. En grei strategi er å ta av den delen du skal spare før starteren har gått helt ferdig. Da kan du sette den rolig til side uten oksygentilgang så gjæren i den kan få optimale forhold for oppbygging av glykogenlagere.

Skal du spare hele starteren gjelder det samme, altså å la den stå i ro mens den tar ut de siste par poengene.

Forøvrig er spørsmålet nokså umulig å svare generelt på, som allerede påpekt. En grunn til det er at ulike gjærtyper har veldig ulik holdbarhet. Og jeg aner ikke hvilke som har god eller dårlig holdbarhet.
Jeg tar alltid av slanten jeg skal spare før gjæren er helt ferdig.
Får sjekket om gjæringen er helt ferdig ved å skru opp lokket litt og høre om det sier piff. Når det ikke lenger skjer, går både labglass og kolbe i kjøleskapet.

Jeg lar som regel oppdyrket gjær bunnfelle før bruk og kaster ølet i kolben. Når vørten tappes etter nedkjøling og bunnfelling, tapper jeg først et par liter i kolben over gjæren. Kolben setter jeg på snurreren. Så fortsetter jeg tapping i gjæringskaret, oksygenerer og hiver gjæren oppi til slutt.
Tror jeg får vekket gjæren littegrann fortere slik, men det kan vel diskuteres. :)

Tilbake
Topp