Gjærstarter

Og jeg begynder med maks. 2.4 milliarder celler i 150 mL. @ 1.038. Derefter 2 x 3500 mL i samme specifike vekt. Mellom steg 2 og 3 tar jeg av ganske mye, for å hindre at laben min får en egen gjærstamme under gulvet….
Jeg bruker stort sett samme metode som deg, men begynner med 2 rør a 1,5ml i 300 ml. Når den er ferdig lar jeg den bunnfelle, tømmer så av mye av den brukte vørteren og deler resten på 2 5 liter kolber hver med 3,5 liter starter.
Forstår jeg deg riktig at du i steg 2 lager en starter på 3,5 liter. Når den er ferdig så tømmer du ut mye av den brukte vørteren og lager en ny starter på 3,5 liter hvor du bruker all gjæren fra steg 2?

Jeg bruker stort sett samme metode som deg, men begynner med 2 rør a 1,5ml i 300 ml. Når den er ferdig lar jeg den bunnfelle, tømmer så av mye av den brukte vørteren og deler resten på 2 5 liter kolber hver med 3,5 liter starter.
Forstår jeg deg riktig at du i steg 2 lager en starter på 3,5 liter. Når den er ferdig så tømmer du ut mye av den brukte vørteren og lager en ny starter på 3,5 liter hvor du bruker all gjæren fra steg 2?
Nesten. Jeg tar av veldig mye av gjæren fra kultur nr. 2. Ellers får jeg bare fermentert gulvene mine. Jeg lar den overskytende vædsken stå i en 2000 mL flaske, og henter ut sedimentene derfra senere. Det er overraskende mye gjær igjen i det overskytende. En periode centrifugerte jeg alt i 1 minutt på ca. 2000 G. Da så jeg hvor mye gjær man faktisk mister - selv om det ikke har noen større praktisk betydning. Den endelige gjærkulturen samles i en 500 mL flaske som tilsettes vørteren på bryggedagen.

Hvorfor bruker du to rør i første steg? Er det for å kjøre to parallelle startere? Jeg tror det hadde holdt med ett rør - men da bruker du lidt lengre tid.

Husker jeg riktig, at vi hadde en lengre utveksling om frysing for noen år siden? Har du hatt gode erfaringer med det?

Jeg ble litt overrasket over at det går fint å steppe opp så mye mellom steg 1 og 2.
Jeg har brukt 3 steg fordi jeg trodde at gjæren hadde begrenset antall ganger til å klone seg selv før den gikk i dvale.
Men da vet jeg at det går fint med bare 2 steg.

Ja, gjør det egentlig det…..?

Du har rett i at jeg nok ikke følger noen standard protokoll.

Jeg laver stort sett batcher på 50-60 liter pils (gjæres på 10 grader), og trenger da rundt 7 liter starter. Og jeg begynder med maks. 2.4 milliarder celler i 150 mL. @ 1.038. Derefter 2 x 3500 mL i samme specifike vekt. Mellom steg 2 og 3 tar jeg av ganske mye, for å hindre at laben min får en egen gjærstamme under gulvet….

Jeg tar gjerne en ølkveld når det måtte passe. Som sagt, jeg er svært åben for at jeg kan ta feil. Det har jeg gjort før, og det plager meg ikke så lenge jeg lærer noe av det.
Akkurat:). I en slik starter spiller lagrene av steroler eller glykogen i utgangspunktet sjølsagt liten rolle, for - som du sier - de opprinnelige cellene er en ganske liten del. Forutsetninga er vel likevel at det tilføres oksygen underveis, for hvis ikke vil det være vanskelig for gjæren å danne nok steroler. (Jeg veit at gjæren kan danne steroler på andre måter, men langt mindre effektivt.)

Gjærnæring er også et poeng. Når det skal dannes 400 milliarder nye celler i et vørtervolum på 3 liter - som i de starterne jeg snakker om - er det langt fra nok nitrogen til å danne alle de nye cellene, så det trengs en del FAN.

Sist redigert:
Jeg ble litt overrasket over at det går fint å steppe opp så mye mellom steg 1 og 2.
Jeg har brukt 3 steg fordi jeg trodde at gjæren hadde begrenset antall ganger til å klone seg selv før den gikk i dvale.
Så lenge det tilføres nok næring (oksygen og nitrogen særlig), er det ingen begrensninger. Jeg har starta med bare det gjærskummet som er igjen i kolben etter pitching, i 3 liter vørter, og det gikk fint. Det er ikke optimalt, for du får en høyere andel av gamle arrete celler når du gjør det sånn, men jeg veit ikke hvor farlig det egentlig er. Det aller meste av gjæren vil jo likevel være nye celler.

Du må tenke på at gjæren fordobler seg for hver generasjon i starteren. Ei celle blir til to, de to blir til fire, og de fire til åtte osv. Det tar sjølsagt lenger tid når en starter med bare ei celle - hypotetisk skulle det være mulig:) - men en kommer likevel fram. Tilveksten skulle bli den samme uansett hvor mye gjær en starter med - med det forbeholdet at om en starter med veldig mye, vil tilveksten bli merkbart mindre fordi de gamle cellene vil ete mye av maten som ellers kunne gått til å produsere og underholde nye generasjoner.

Hvorfor bruker du to rør i første steg?
Fordi mine rør kun er 1,5 ml, mao mindre enn1ml gjær. Det er sikkert nok, men jeg lager normalt 10-15 rør så jeg har nok å ta av.
Jeg har gode erfaringer med frysing av gjær og har nå opp mot 10 gjærstammer på lagring. Noen av disse er det vanskelig å få tak i, enten fordi de er sesongvarianter eller fordi jeg har kultivert dem fra bunnfallet på forholdsvis fersk øl. Disse ølene er kjøpt enten direkte fra bryggeriet eller fra butikkutsalg nær bryggeriet (Thiriez og Fullers). Normalt bruker jeg rørene mine innen et år.

Jeg leste en gang for lenge siden at det optimale var å steppe opp med 10 ganger. Kan ikke huske hvor, men jeg har brukt denne metoden i mange år uten problemer, men som Finn sier oksygen og nitrogen er viktig i startere.

I princippet kunde jeg nok ha brukt bare 1mL gjær i 7 liter starter. Men så tålmodig er jeg ikke. Og ikke har jeg en så stor kolbe heller….
Gjæren vil formere seg så lenge den har tilgang til det den trenger, og er indenfor vekstsonen i temperatur. Og dennsomen er mye større end man tror.

I princippet kunde jeg nok ha brukt bare 1mL gjær i 7 liter starter. Men så tålmodig er jeg ikke. Og ikke har jeg en så stor kolbe heller….
Gjæren vil formere seg så lenge den har tilgang til det den trenger, og er indenfor vekstsonen i temperatur. Og dennsomen er mye større end man tror.
Da lærte jeg noe nytt.
Dette forumet er supert for en som bor på den (nesten) ytterste nøgne ø ute i havgapet.

Sist redigert:
En slik fire timers starter?
Glemte det da jeg forsøkte en slik.
Ville blitt lite igjen hvis den hadde gått kontinuerlig i fire timer.

Hvilke ulemper har lav vekstfaktor når man setter en starter?
Ofte på 15 liters batcher trenger jeg ikke dyrke så mye gjær, men mangler ofte litt og liker å friske den opp

Hvilke ulemper har lav vekstfaktor når man setter en starter?
Ofte på 15 liters batcher trenger jeg ikke dyrke så mye gjær, men mangler ofte litt og liker å friske den opp
Så vidt jeg kan forstå ingen - bortsett fra den lave vekstfaktoren.

I oppfriskingsstartere og vitalitetsstartere (jeg er ikke helt happy med de begrepene) er jo ikke poenget å produsere gjær, men enten å fylle opp lagre som gjæren har tæret på under lagringa - særlig glykogenlagre - eller å aktivere gjæren (og få gitt den oksygen).

Setter du en "gammeldags" starter - altså med full styrke, men en uten magnetrører, og som altså har som formål å dyrke opp gjær - vil vekstfaktoren bli lavere, og den vil bli ekstra lav om det er et lite volum. I en sånn er det viktigere enn med en magnetrører å tilpasse volum til den gjærmengden du starter med.

For ordens skyld; jeg ville ikke bruke magnetrører til det du snakker om. Men det hadde du vel ikke tenkt, heller:).

Kom over ei Pilsner oppskrift på Brewfather jeg fikk lyst å prøve meg på. Har et spørsmål ang, denne gjærstarteren. Eksakt hvordan går jeg fram da, som vedlagt bilde sier skal jeg ha 1,4 liter starter. Hva trenger jeg for en slik starter ?
Ja jeg har kjøpt både magnetrører og 5 liter erlenmeyerkolbe

Vedlegg

• Screenshot 2025-12-09 at 10-46-17 Brewfather_Tettpils3_20251209.pdf.png
    Screenshot 2025-12-09 at 10-46-17 Brewfather_Tettpils3_20251209.pdf.png
    23,2 KB · Sett: 11
Kom over ei Pilsner oppskrift på Brewfather jeg fikk lyst å prøve meg på. Har et spørsmål ang, denne gjærstarteren. Eksakt hvordan går jeg fram da, som vedlagt bilde sier skal jeg ha 1,4 liter starter. Hva trenger jeg for en slik starter ?
Ja jeg har kjøpt både magnetrører og 5 liter erlenmeyerkolbe
Det holder med DME. Trenger ikke både DME + LME
Det vanlige er 100 gr. / 1 L vann som gir ca OG på 1.030
Kok opp - og pass på så det ikke koker over !!!
Kjøl ned til romtemperatur (isbad går raskere) før du tilsetter 1 pakke gjær

Jeg ville trolig ha brukt 2 - 3L vann + 200 - 300gr DME

Denne eller hvilken som helst annen DME. Lys er en fordel siden du brygger en lys øl

Det holder med DME. Trenger ikke både DME + LME
Det vanlige er 100 gr. / 1 L vann som gir ca OG på 1.030
Kok opp - og pass på så det ikke koker over !!!
Kjøl ned til romtemperatur (isbad går raskere) før du tilsetter 1 pakke gjær

Jeg ville trolig ha brukt 2 - 3L vann + 200 - 300gr DME

Denne eller hvilken som helst annen DME. Lys er en fordel siden du brygger en lys øl
Da la jeg den i ordrelista mi. Takker så mye ,)

Strengt tatt ikke påkrevd dersom du lager av tørrgjær. Jeg hadde brukt det etter høsting av gjær
Det her er ferskgjær, en WLP802 fra White Labs., Endre det framgangsmåten da ? Eller finnes det ett tørrgjær som erstatter dette ? Er loebrygg som har forfatta oppskrifta

Tilbake
Topp