Har en 2l gjærstarter på gang med WL German Lager , somnå skal steppes opp med 3 liter ny spraymalt vørter. Problemet er at jeg ikke har nok spraymalt til 3 liter vørter, og lurer på om det går an å bruke sukker som erstatning. Noen som har synspunkter på dette? :help:
Ikke bruk sukker. Sukkeret mangler alle de viktige næringsstoffene gjærne trenger, og et for stort innhold av simpelt sukker i en starter kan gjøre at gjæren mister evnen til å bryte ned maltose og trisakkarider.
Ok, takk for kjapt svar. Da får jeg bare vente en dag med bryggingen, til jeg får skaffet meg mere spraymalt og får steppet opp starteren på ordentlig vis.
Ok, takk for kjapt svar. Da får jeg bare vente en dag med bryggingen, til jeg får skaffet meg mere spraymalt og får steppet opp starteren på ordentlig vis.
Godt å høre at du har tolmodighet, det er en god egenskap i denne hobbyen.
Hvis du likevell er litt utolmodig:
Hvis du har problemer med å få tak i spraymalt kan du gjerne få tak i Moss maltekstrakt i en dagligvare, for starter fungerer den fint.
Da har jeg anskaffet spray malt fra Mutons. Når jeg laget vørter for starteren både luktet og smakte dette noe helt annet enn den vørteren jeg lagde på den forrige spray malten fra Coopres. Er Muton spraymalt og cooper brew enhancer (som inneholder dextrose og maltodextrin) det samme?? :jaha
Du bør ikke bruke Brew Enhancer i startere, nettopp pga. det store sukkerinnholdet (50-50 maltekstrakt og sukker (i form av glukose), så vidt jeg vet).
Siden vi likevel er inne på temaet: Jeg fant to ølkit som gikk ut i 2008 bakerst i skapet (Coopers Draught). Det blir uansett ikke aktuelt å brygge øl på disse.
Kan dette likevel fungere som startermateriale? Og hvor lenge holder egentlig flytende malt seg etter åpning? Jeg tror ikke jeg trenger 15 liter starter med det første.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.