Gjærvasking uten StarSan

Jeg tappet en porter i dag og hadde det litt travelt, så det gikk litt fort i svingene. Jeg har planer om å vaske gjæren så jeg ristet gjæren og slo den i et plastkar jeg nettopp hadde kjøpt. Men jeg glemte å ha StarSan i først så nå lurer jeg på om jeg bare kan skylle alt i vasken? Og er det noen måte å finne ut om gjæren er infisert?

Jeg ville helt klart ha kastet denne gjæren, men muligheten er absolutt er til stede for at det kan ha gått greit. Når jeg setter av en hel dag til brygging + noen timer med flasking + går og venter på at brygget skal lagres , så ønsker i alle fall jeg å eliminere alle muligheter for å få et dårlig resultat.

Et par rør med gjær koster 140kr. Tipper du vil angre bittert på at du ikke spanderte disse kronene den dagen du sitter med dårlig øl i hånden. Eller, det kan være at du er heldig og kan gni deg i hendene og tenke at ølet ble godt og du har spart 140 kr. Jeg vet hva jeg ville valgt :)

Ja helt enig.

Er ikke så farlig heller. Blir lenge til jeg skal brygge porter igjen. Vasket gjær kan vel ikke stå noe særlig lenger enn 4-5 måneder uansett.

Tilbake
Topp