gustavf skrev:Gjæren lagrer jeg i kjøleskap, ja. Jeg har sett anslag fra 50% til 25% reduksjon i levende celler ved en måneds oppbevaring i kjøleskap. Før bruker vasker jeg gjæren med klordioksid, men lager ingen starter. Det kommer nok en video på det også etterhvert.
Erik1984 skrev:Er det noen god idé å vaske gjæren med klorin (som er ClO- og jeg regner med at du bruker dette, siden dikloroksid ikke er helt vanlig å finne i kjøkkenskapet - det er en eksplosiv gass), dette vil jo svekke gjæren slik at den arbeider dårligere. Vi ønsker jo egentlig bare å bli kvitt trub og humlerester fra gjæren - hvis du har så mye bakterier i gjæren at du må kverke dem er det vel bedre å kjøpe seg en ny smack-pack?
gustavf skrev:Nei, for all del ikke klorin. Det er et bredspektret desinfiseringsmiddel som vil drepe gjæren også. Klordioksid selges for rensing av drikkevann og finnes f.eks. på eBay i tablettform. Et vanlig merke er Potable Aqua, men vær obs på at det også selges andre midler med samme merkenavn.
Vasking med klordioksid eller syre er et ekstra sikkerhetstiltak. Merker du at gjæren er sur, eller av andre grunner har mistanke om at den er ødelagt, så ville jeg uansett kastet den og kjøpt ny.
Erik1984 skrev:Det er nok ikke klordioksid, men klorat som er saltet av denne gassen også er det et reduksjonsmiddel i tabletten som lager gassen... Uansett er det ikke så viktig i diskusjonen
Jeg tror fortsatt at denne metoden er en dårlig idé siden den ikke på noen måte er selektiv for gjæren og den eneste grunnen til at gjæra overlever er at det er veldig mye av den i forhold til bakterier/villgjær og en slik behandling vil uansett stresse/svekke gjæren.
gustavf skrev:Erik1984 skrev:Det er nok ikke klordioksid, men klorat som er saltet av denne gassen også er det et reduksjonsmiddel i tabletten som lager gassen... Uansett er det ikke så viktig i diskusjonen
Det stemmer.
Jeg tror fortsatt at denne metoden er en dårlig idé siden den ikke på noen måte er selektiv for gjæren og den eneste grunnen til at gjæra overlever er at det er veldig mye av den i forhold til bakterier/villgjær og en slik behandling vil uansett stresse/svekke gjæren.
Etter alt å dømme er det du sier her feil. Det finnes litt litteratur om klordioksid og gjær, den enklest tilgjengelige er et forsøk fra Birko (som vel å merke selger klordioksid-prudukter for dette bruksområdet). Linken på websidene deres er ei død lenke, men du kan laste ned artikkelen fra ProBrewer:
http://www.probrewer.com/vbulletin/attachment.php?attachmentid=3437&d=1240792778
Kort oppsummering av resultatene:
Vasking med vann påvirker hverken gjærcellene eller bakterieinnholdet.
Syrevasking dreper ca 5-15% av gjærcellene og reduserer bakterieinnholdet ca 97% av laktobasiller.
Klordioksid dreper tilnærmet alle bakterier og påvirket ikke gjærcellene målbart
Kombinert med at syrevasking er plundrete å gjennomføre riktig, så synes jeg vasking med klordioksid er et enkelt og greit alternativ, vel å merke som et ekstra nivå med sikkerhet mot infeksjoner.