Gjenbruk av gjær. Hvor mye skal man bruke?

Mulig jeg er begrepsforvirret, mer er ikke nettopp den prosessen du beskriver der å vaske gjær?
Nei, den prosessen som beskrives i boken Yeast baserer seg på å tilsette ny vørter med høy OG og vente til gjæringen er i gang. Levende gjærceller skal da holde seg i suspansjon mens de døde ikke vil gjøre det. Du skal vente 4-12 timer uten beluftning eller røring før du dekanterer.

Vasker du med rent vann er det ingen gjæringsprosess og levende celler er i dvale og bunnfeller likt med døde ifølge de som har gjort øvelser på dette og har utstyr til å telle.

Hm, jeg har lært at man lager en starter av slurry og vørter på 1.040, og lar den gå ca 30 timer. Så kjøler man en halvtimes tid – og tar vare på gjæren som fremdeles er i suspensjon. Bunnfallet tømmes ut. Om nødvendig gjentar man, men som regel holder det med én runde. Oksydert øl dekanteres før pitching, naturligvis. Noe gammel gjær vil selvsagt komme med, men det er ikke mye. Skjønner jo nå at det mange legger i å vaske gjær er det Gustav driver med i videoen. Men det er altså unødvendig?

Hm, jeg har lært at man lager en starter av slurry og vørter på 1.040, og lar den gå ca 30 timer. Så kjøler man en halvtimes tid – og tar vare på gjæren som fremdeles er i suspensjon. Bunnfallet tømmes ut. Om nødvendig gjentar man, men som regel holder det med én runde. Oksydert øl dekanteres før pitching, naturligvis. Noe gammel gjær vil selvsagt komme med, men det er ikke mye. Skjønner jo nå at det mange legger i å vaske gjær er det Gustav driver med i videoen. Men det er altså unødvendig?
Ja, med ulik terminologi blir det vanskelig å kommunisere og forstå hverandre.
Gjærvasking i dette forumet er navnet brukt på prosedyren Gustav viser i nevnte video.

Boka Yeast bruker begrepet yeast rinsing på samme metode, der yeast washing begrepet brukes på syrevask for å fjerne bakterier fra slurry.

Flere deriblandt meg selv synes det er unødvendig å rense,eh. vaske gjæren dersom det er tatt med minimalt med trub i gjæringskaret og ølet ikke er tørrhumlet.

Det siste du beskriver forstår jeg som å lage det vi kaller en gjærstarter, men deretter å tømme ut det som ligger på bunn etter 30 timer var en framgangsmåte som jeg personlig ikke skjønner kan være riktig og gunstig. Mine gjærstartere på magnetrører er ferdig gjæret etter ca. 12-18 timer, og det som bunnfelles etter 24 timer er god og vital gjær som jeg ikke ønsker å bli kvitt. Heller bli kvitt det som ikke er bunnfelt, det kan være bakterier eller lite flokkulent gjær som ikke er ønsket.

Poenget må være å dekantere før gjæren har gått i dvale pga. mangel på næring/sukker, samtidig som du har sørget for å ikke å røre slik at død gjær blir liggende.

Sist redigert:
Flere deriblandt meg selv synes det er unødvendig å rense,eh. vaske gjæren dersom det er tatt med minimalt med trub i gjæringskaret og ølet ikke er tørrhumlet.

men hvor effektivt er det egentlig å "vaske" gjær som er tørrhumlet?
Da jeg prøvde å vaske gjæren på søndag var det umulig å skille gjær fra humle

[
Det var forsåvidt mye av grunnen til at jeg sluttet å vaske gjær, mange ganger måtte du velge imellom dårlig resultat/mye trub eller sitte igjen med svært lite gjær.

Denne metoden virker mere lovende til slikt bruk
https://forum.norbrygg.no/threads/bruk-av-separasjonsflaske-til-vasking-av-gjaer.33579/

Har en lagerøl som er tørrhumlet og skal tappes på torsdag hvor jeg svært gjærne skulle ha brukt gjæren til en ny batch, og vil gjøre et forsøk på denne teknikken for første gang da.

Ohh well, det blir nok siste gangen jeg kommer til å gidde å vaske gjær
men denne gangen var det veldig greit å bare skylle den med litt ekstra vann

Brukte du nok vann? Når det ikke funker, er det vel gjerne fordi vi ikke har tynnet ut nok. Bruker du 3-4 liter, bør du få skilt ut det meste. Men jeg har ikke mye erfaring med å vaske gjær fra et tørrhumlet brygg, så jeg skal ikke være vedig påståelig.

Jeg hadde 3 liter over gjærkaka ja,
løste den opp, lot stå 3 -4 min og tappet av midtpartiet
dekanterte av vannet/øllet etter 3 -4 t, men humle og gjær var hele tiden en homogen blanding på bånn

Dette er vel også en grunn for å skaffe konisk gjæringskar? Satte på et i går. Etter en time tappa jeg ut en god del humlerester, så satte på gjær. Venter til gjæring går mot topp, så tenker jeg å tappe av guffe igjen. Dette er en 300 liter konisk, fylt ca 240l, og satt hele gjærkaka fra ca 50 liter.
Det er kun andre gang den er i bruk, og samme teknikk fungerte i alle fall perfekt første gangen.

Tilbake
Topp