Gjenbruk av gjær - hvordan?

SveinB

Norbrygg-medlem
Jeg har en dunk med Andrimne pils basert på US Safale-05 stående, klar til omstikking og flasking. Har lyst til å prøve gjenbruk av gjæren (som nå ligger som en kake i bunnen av gjæringsdunken), men har ikke ringeste peiling på hvordan jeg rent praktisk skal gå frem. Er det noen som kan gi meg noen råd og hjelp?
 
Jeg har ikke lest den der før. Interessant om parallell kultivering til slutt; at du skal ta ut den delen av starteren som skal oppbevares, før starteren har gjæret helt ut. Argumentasjonen for at dette vil gi deg gjær som kan oppbevares i månedsvis må vel være gyldig for topphøstet gjær, også, om man tar med litt av det ikke ferdig gjærede ølet, også?

Det er mulig å misforstå noe i begynnelsen av artikkelen i retning av at du skal topphøste all overgjærende gjær. Det går jo bare med noen ganske få typer. Men det artikkelforfatteren mener, er vel noe så enkelt som at du bør topphøste der det er mulig.

Ellers bør vel Foseids klassiske video med her?
 
Det at man skal sette de i kjøleskapet før de er gjæret ut er stikk i strid med det jeg har lest. Sette de i kjøleskapet før de har fått bygget opp matlagrene sine?
 
De fleste artiklene på websidene er fra 2007-2009. Mye ny viten har kommet siden den gang.
Slik jeg leser denne artikkelen, er at den anbefaler 'nedkjølt gjæring' - i mangel på et faguttrykk. Altså at dersom du lager en starter, og gir gjæren litt å spise, vil den i kalde omgivelser kunne drøye dette matlageret i svært lang tid.
Jeg benytter ikke denne metoden... Når jeg lagrer gjær i min bank, lar jeg dem 'bygge opp sine reserver', og lar dem gå i dvale til de på nytt skal i en starter.
Kan virke som om flere av artiklene på web sidene er modne for deaktivering, eller i hvert fall en gjennomgang. Jeg har allerede kontaktet it / styret for å melde meg som koordinator for dette arbeidet...
 
Aha. Det gir litt mer mening ja. Men likevel. Er vel bedre å pakke de bort mette og fete sammen med en niste vil jeg tro? Uansett. Det er vel offentlig topic forsåvidt.
 
Ja den artikkelen er helt klart klar for revisjon:) eller kanskje bare slettes og skrevet noen nye linjer:)
Første del kunne jo ta motet fra hvem som helst som hadde tenkt å oppbevare og gjenbruke.

Ellers hørtes det spennende ut å lage pils med overgjær:)
 
Kjøp Norgesglass eller annet lufttett glass, desinfiser, og hell hele kaka oppi, eller det du får plass til og sett i kjøleskap. Glem vasking og alt det der, du bare kaster masse gjær, bruker masse tid og fjerner øl som er viktig for å unngå infeksjon i min mening. Bruk Mr.Maltys kalkulator for slurry for å regne ut hvor mye du trenger å pitche i ny vørter.
 
Kjøp Norgesglass eller annet lufttett glass, desinfiser, og hell hele kaka oppi, eller det du får plass til og sett i kjøleskap. Glem vasking og alt det der, du bare kaster masse gjær, masse tid og fjerner øl som er viktig for å unngå infeksjon i min mening. Bruk Mr.Maltys kalkulator for slurry for å regne ut hvor mye du trenger å pitche i ny vørter.

Du vil uansett ha mer enn nok gjær hvis du vasker slik GF viser på videoen. Men jeg er delvis enig likevel; så lenge du har minimalt med trub, er gjæren ganske rein, og med mindre du har ølet stående svært lenge på kaka før du tapper og høster, skal det noe til at du får autolyseproblemer, tror jeg. Men en grunn til å vaske, er at du får bort bitterstoffer som det gjerne blir liggende noe av i bunnfallet.
 
Du vil uansett ha mer enn nok gjær hvis du vasker slik GF viser på videoen. Men jeg er delvis enig likevel; så lenge du har minimalt med trub, er gjæren ganske rein, og med mindre du har ølet stående svært lenge på kaka før du tapper og høster, skal det noe til at du får autolyseproblemer, tror jeg. Men en grunn til å vaske, er at du får bort bitterstoffer som det gjerne blir liggende noe av i bunnfallet.

Jeg har aldri opplevd noe negativt ved å pitche uvasket/ubehandlet slurry. Det er en veldig kostnadsbesparende greie, enkelt å gjennomføre og har betraktelig lavere sannsynlighet for å innføre bakterier enn ved vasking. Jeg tar dog ikke med mye av truben etter koking. Kaka fra de batchene jeg tørrhumler går i do, da det åpenbart vil ikke fungere spesielt bra og repitche gammel humle :). Gjær som har gått over 6% går også i do. Ett triks er å spare på så mye slurry som mulig fra en førstegenerasjons batch og bruke den slurryen så lenge som mulig før man høster ny for å unngå for mange generasjoner/uønskede organismer. :)
 
Jeg har aldri høstet gjær før, men har lest litt om det. Det er sikkert mange veier til Rom , men slik går det altså an å gjøre det?:
Gjærkaka bør ikke være av øl med høy styrke (6%?).
Batchen det blir høsta fra bør ikke være tørrhumla.
Putt hele gjærkaka ned på et rensa (starsan) glass med lokk og sett i kjøleskapet.

Det bemerkes at dette er slik jeg har oppfattet det, uten at jeg vet om det riktig!

Hvis dette er en måte å gjøre det på har jeg noen spørsmål:
Hvor lenge kan denne høsta gjæra oppbevares? Samme prinsipp som ved kjøpt ferskgjær?
Ut fra MrMalty så skal man avhengig av styrke og mengde bruke ca 1-2 dl av denne slurryen på en 25 liter batch. Stemmer dette?
 
Har kun hatt god erfaring med denne fremgangsmåten selv. :) Mulig du kan høste fra sterke enn 6%. Men jeg pleier stort sett og ha nok slurry liggende uansett.

Er det slik å forstå at du lager starter på slurryen du har stående i kjøleskapet før du pitcher i ny vørter?
 
Tilbake
Topp