Gjenbruk av gjær på flaskedagen

cjohansen

Norbrygg-medlem
Heisann, i kveld skal jeg flaske en batch, og bruke gjæren i et nytt brygg med det samme. Spørsmålet er hva som er anbefalt fremgangsmetode. Hvis jeg vasker gjæren så rekker jeg ikke å bunnfalle den helt, og vil vel dermed pitche en del "vaskevann". Noen smarte tips her? Jeg lurer også på hvordan dere går frem for å finne ut av riktig mengde gjær. Vet at mrmalty har noen tips på å eyeballe celletetthet, men tar gjerne i mot tips.

Du kan prøve å skrape vekk og fjerne det øverste laget og høste fra det midterste laget. Om du klarer å høste ren gjær trenger du ca 0.25g*liter*plato for et normalt øl. 0.35 g *l*P for sterke.

Om du gjør normal gjærvasking og kjøper tid ved å la vørteren stå upitchet til i morgen?
Ja, har vurdert det. En annen ting jeg har vurdert er å veie gjæren og pitche 1/8 av den. Da er det rom for gjæren å fordoble seg tre ganger, mener jeg har lest at det er bra. Litt risky kanskje.

Er det tilsvarende ølstil, så du ikke behøver å bekymre deg for humlerester og farge som blir med over i et nytt øl? I så fall, ville jeg skrapt ut litt under halve gjærkaka og dumpet i den nye batchen.

Er det tilsvarende ølstil, så du ikke behøver å bekymre deg for humlerester og farge som blir med over i et nytt øl? I så fall, ville jeg skrapt ut litt under halve gjærkaka og dumpet i den nye batchen.
Jepp, saison -> saison. Halve, blir ikke det veldig mye?

Tilbake
Topp