gjenbruk av gjær

Hei, Jeg har gjort en vic secret, som skal på flaske neste uke, og da lurte jeg så på om det var muligt at bruke gjæren til at gjøre en annen IPA. Min vic brukte en US west coast yeast, og den nye IPA skal iflg oppskriften ha en Dry english ale gjær. Jeg tenkte at der jo er veldig masse gjær som bare blir kastet, og som da lige så godt kunne brukes igjen, men MÅ det være samme gjær ?? ser jo at andre bruker "gammel" gjær, vil det da sige at man ka bruke samme gjær til flere forskellige øl, om man bare har nok gjær celler ?? hadde vært cool å teste om det blev bra. takker.. vh

kjør på:). Gjæren din gir et veldig "reint" øl, mens en engelsk ølgjær vil produsere mer estere. De fleste IPAer er vel laget med amerikansk gjær, men ikke alle. Vestkyst er et godt eksempel på en IPA med engelsk gjær. Forskjellen er merkbar, men det er ikke noe som blir galt. Det kommer egentlig bare an på hvilken smaksprofil du foretrekker sjøl.

Vic Secret er vel et relativt sterkt øl, så du bør ikke bruke denne gjæren om igjen mange ganger; gjær og mennesker har det felles at de tåler store doser alkohol dårlig;).

edit: Når folk sier "IPA" tenker jeg automatisk på en amerikansk IPA, dvs. en med amerikanske humler med kraftig citrus- og furunålspreg. Hvis det er en engelsk IPA, ville jeg nok brukt en engelsk gjær.

Sist redigert:
mange takk for det. Hørs ut som det kunne være morsomt at teste det, evt bare en sjat ned i det :) ja jeg liker kraftig humle smak, citrus smak er bra :)

Tilbake
Topp