Gjenbruk av topphøstet gjær

14 dager ingen problem, jeg har selv dratt grensa litt langt på et brygg tidligere. Da tilsatte jeg 6 uker gammel gjær. Ble bra resultat men gjør det ikke igjen. Har brukt opp hellet mitt nå. Har sjøl en absolutt grense på 3 uker og da med litt overpitch. Går helt sikkert bra med lenger også, men gambler ikke det når det tar så kort tid å sette gjærstarter, og så surt å risikere enn batch man har brukt så lang tid på..
 
Han som driver denne nettsiden http://www.candisyrup.com sier det aller beste er å bruke topphøstet gjær innen to-tre dager. Det er stor forskjell på viabilitet og vitalitet som han sier. Altså, selv om du har nok gjærceller etter to uker så er ikke vitaliteten eller helsen til disse gjærcellene like bra lenger.

Sent from my F8331 using Tapatalk
 
Se på hvordan Chimay, Rochefort og St. Sixus gjør det med deres serier av øl når de topphøster. De bruker den med en gang i neste brygg, da feks topphøsting av en blond til bruk i en sterkere dark strong ale. Når man først driver med topphøsting så er størstedelen av poenget å bruke den med en gang igjen fordi utgjæringen blir så utrolig ren og bra.

Sent from my F8331 using Tapatalk
 
Det gjelder all øl uavhengig av om den er topphøstet, bunnhøstet eller om den kommer i ferdige pakker i din lokale brygge pusher sjappe.

Jo raskere du bruker den jo bedre er det. Er jo derfor vi bruker kalkulatorene for utregning av antall gjærceller og hvor mye som er i toppform i pakken/slurryen/høstet gjær.

Vil en bli topp notch på gjær så er vel mikroskop og telling av celler og egen hjemmelab som er tingen. Men så har en jo laget øl i all tid med både gjær, kveik og bakterier uten det fokuset som vi har på gjærhelse som vi har i dag.

Så for oss hobbybryggere som brygger så er det ikke alltid at en har tid å bruke gjæræ med engang. Og da må vi gjøre det vi kan for at vi har best mulig gjær.
 
Litt gammel tråd, men tar den opp igjen.
Kan man gå ut ifra at 1ml gjærslurry er det samme som 1 gram gjær?
Bruker vekt når jeg topphøster og glassbollen jeg bruker til å ha gjæren i har ikke volumgradering.
 
Litt gammel tråd, men tar den opp igjen.
Kan man gå ut ifra at 1ml gjærslurry er det samme som 1 gram gjær?
Bruker vekt når jeg topphøster og glassbollen jeg bruker til å ha gjæren i har ikke volumgradering.
Innbiller meg at slurryen er litt tyngre, men det er neppe all verdens forskjell. Det kommer kanskje an på hvor kompakt slurryen er?
 
Tilbake
Topp