Gjenbruk av WLP 830 gjær

Hei,har 24 liter pils til gjæring, har stått i snart 5veker,skal ha den på fat snart ,lurer då på om eg kan lage en ny pils og berre tilsette den på den gamle gjæra ,hadde i to rør med WLP 830 på det brygget som skal på fat,grunnen til det har stått so lenge er på grunn av eg har vøre på jobb,er det noken som har noke tips til en nybegynner?

I bunnen av gjæringskaret er det nå mye mer gjær enn det du trenger pga formeringa. Sannsynligvis 3 ganger mer enn det som trengs. Du kan sette nytt øl på det gamle, eller høste en del av det. Ta for eksempel ei rein sleiv og høst av det øverste laget for å få med minst mulig trub. Søk ellers gjerne på vasking av gjær, det finner du en del info om her på forumet. Selv har jeg vasket gjær med bra resultat, men jeg vet om andre som har satt øl rett på den gamle gjærkaka og vært fornøyd med det. Det burde gå helt fint om det er det du velger.

Ok,har gjæret i en glassballong så det blir litt styr og fjerne noke ta gjæra,spørs om eg ikkje berre tar og laga en ny starter til neste brygg,takker for svaret !

Jeg har brukt hele gjærkaka om igjen når jeg har brygget ale i samme stil, og det har vært nokså uproblematisk med tanke på gjæring.
Nå har en lagerserie på gang, og skal bruke samme gjær noen ganger. Jeg vasket gjær på søndag, og jeg fikk ikke nok gjær ut av det, så satte en starter på 1,5 liter på den vaskede gjære i går. Lager trenger langt mer gjær enn ale. Mrmalty foreslo litt over 2 dl slurry på 23 liter, OG=1,057, og jeg fikk under 2 dl (på øyemål) av den vaskede gjæren.
Long boring story short: Ja, sett en starter, du! :)

Då er ny gjær og diverse bestilt til neste brygg,blir nok hevet gjæra for dette brygget men skal prøve og vaske gjæra på ett av dei neste brygga,takker for tips og svar!

amatøren skrev:
Heile gjærkaka? Utan vasking altså?

I tilfelle er det særs interessant!

Hvis denne var til meg: Ja, jeg har gjort det 2-3 ganger, og det funker helt fint dersom man ikke tørrhumler. Det gjorde jeg, og det 3. ølet ble altfor bittert og rotete.

Å ha ny vørter rett på gjærkaka bør være uproblematisk, ja. Er man redd for overpitching kan man eventuelt grave ut en del med ei desinfisert øse e.l.

Vasking av gjær er først og fremst aktuelt om det er elementer i det forrige ølet du ikke vil ha med deg videre, som farge eller humle.

Kanskje man skal berre prøve ett brygg oppå den gamle gjæra ,brukte Saaz humle på det,tenkte og brygge ett med Magnum som bitter humle.fer berre brygge mer då ;D,

Tilbake
Topp