Swashbuckler

Norbrygg-medlem
Hei.

Da var det på tide å pimpe opp den trauste bryggekjelen min litt. Da må det lages hull, og ulike ting med gjenger må handles inn.

Jeg har forsøkt å google og alt mulig, men jeg får det ikke helt inn dette med ulike gjengestandarder.

NPT er grei, den tror jeg at jeg skjønner. Koniske gjenger som tetter av seg selv. Amerikansk standard, og dermed stort sett kun tilgjengelig på Ali og i bryggebutikker her til lands.

Det er den BSPen jeg sliter mer med. Jeg har forstått at denne finnes i to utgaver. BSPT og BSPP. Slik jeg forstår det er BSPT nesten tilsvarende NPT-gjenger, men per def. inkompatible pga vinkel og til dels stigning.

Så har vi BSPP. Finner ikke noe vettugt her, men utfra det lille jeg har funnet ut så er dette klemringkoblinger og kun dette. Stemmer det?

Hva er det som gjelder hvis man finner f.eks. 1/2’’ BSP-koblinger på Ali? Er dette da BSPT? Samme på Biltema?

Er R-gjenger BSPT? Er «alle» rørgjenger til salgs i norske rørbutikker BSPT med mindre det er klemringskoblinger som er BSPP?

Håper noen kan fikse opp i floken jeg har i hode pga dette, for jeg sliter med dette merker jeg.
 
Ifølge en kontant sviktende hukommelse;
P-en til slutt i BSPP er paralell og T-en et taper/konisk.
R og G gjenger har jeg alltid tenkt var de samme som BSP, men at standarden er helt lik
tror jeg ikke. Tror dette er standarder som ble brukt gamle dager.
Norske rørlegger bruker normalt BSP. Både paralelle og koniske.
Trur eg :cool:

Ifølge samme hukommelse;
BSP og NPT har samme stigning på 1/2".
De andre er ulike, så velg derfor en av standardene og hold deg til den.
 
Sist redigert:
Tenk at et slikt tema kan være så utrolig komplisert og omfattende. Men litt klokere er jeg jo blitt.

Tror jeg kjører på med NPT all over. Det blir minst fuss selv om jeg ikke får så enkelt tak i ting her til lands av det. Og på Ali får man jo tak i det aller, aller meste.

Takker
 
Siden du vil grave deg ned i gjengenes dype gral kan jeg legge til at BSP-P som de fleste sier har et seal med en pakning, ofte kalt dufty-ring så er det i min jobb offshore stort sett metall seal ved at setet på BSP male er konet mot BSP female fittingsen og det er det som holder tett. Blir litt som en JIC forsegling bare at female/male koningen er motsatt vei.

Regner med at du ble enda mer forvirret nå, velkommen i klubben
 
Siden du vil grave deg ned i gjengenes dype gral kan jeg legge til at BSP-P som de fleste sier har et seal med en pakning, ofte kalt dufty-ring så er det i min jobb offshore stort sett metall seal ved at setet på BSP male er konet mot BSP female fittingsen og det er det som holder tett. Blir litt som en JIC forsegling bare at female/male koningen er motsatt vei.

Regner med at du ble enda mer forvirret nå, velkommen i klubben

Dowty heter det, ikke dufty :p
 
Når vi først er inne på gjenger.. Skulle hatt 4stk maskinskruer til mm2'en min. Har forsåvidt sporet opp at dette er 1/4-20 (dvs noe amerikanske greier). Er det ved det '20-tallet' gitt at dette er unc- eller unf?
 
Når vi først er inne på gjenger.. Skulle hatt 4stk maskinskruer til mm2'en min. Har forsåvidt sporet opp at dette er 1/4-20 (dvs noe amerikanske greier). Er det ved det '20-tallet' gitt at dette er unc- eller unf?

20 gjenger per tomme lengde

Dette er da UNC, C for course = grov

UNF, hvor F er for fine har 28 gjenger per tomme
 
Tilbake
Topp