Gjennbruk av gjær

Bjørn k

Norbrygg-medlem
hei..jeg har prøvd og lage ein starter av gjær fra tidligere brygg!!
det jeg gjorde var og koke opp 1 liter vann  og tilsette malt ekstrakt i pulver form (tror det var 0,5 dl pulver pr liter vann?? !!  kjølte ned osv..
så tilsatte jeg ca 0,5 dl gjærkake.det som skjedde var at det begjynte og gjære ganske vannvittig i løpet av ein time.da eg såg til det neste dag var det heilt sluttet og boble/gjære !! er dette normalt??
hvordan veit eg om gjæren er brukendes og hvor mye gjær bør eg spare på for og lage ein starter for eit 25 liters brygg??? vil det begjynne og gjære igjenn når eg tilsetter dette i gjærdunken med nykokt/nedkjølt vørter??

Som i så mange andre sammenhenger; det spørs.

Det er nok ganske vanlig at en tjukk og relativt fersk slurry gjærer hardt ut i en liten mengde starter, ikkeno å bekymre seg for.

Med en fersk slurry trenger du nok heller ikke sette en starter, holder å vaske den.
Søk her på forumet etter tips for vasking av gjær
(http://www.google.no/search?q=vaske+gj%C3%A6r+site%3Anorbrygg&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nb-NO:eek:fficial&client=firefox-a#sclient=psy-ab&hl=no&client=firefox-a&hs=Bjm&rls=org.mozilla:nb-NO%3Aofficial&source=hp&q=vaske+gj%C3%A6r+site:norbrygg.no&pbx=1&oq=vaske+gj%C3%A6r+site:norbrygg.no&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=3&gs_upl=4863l5235l0l5428l3l3l0l0l0l0l92l264l3l3l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=d16ae39daa1b037a&biw=1280&bih=691)

Hvis du har lyst til å regne ut nøyaktig "riktig" mengde  kan du bruke kalkisen på mrmalty.com (http://www.mrmalty.com/calc/calc.html)

..eller du kan ta latsabbvarianten: slumpe mengde vasket gjær ift forrige brygg. (feks 1/4 av kaka ved samme OG)

Bra blir det nok uansett :)

1/4 av kaka er det vi bruker når OG er ca lik, men alle nordlendinger er jo latsabber, så kanskje ikke så rart  ;D

Gjærvask er det også dårlig med, men øl blir det. Vi har forsøkt gjærvask, og kommer til å praktisere dette når vi føler vi får tilstrekkelig kontroll (bla. innkjøp av egnede remedier for å utføre vaskingen)

Det vi passer på er at "donorølet" og det nye ølet er sånn ca. likt med tanke på humle/malt, eventuellt at øl 2 er det mest ekstreme.

takk for kjappe svar..
har lurt litt på dette med og vaske gjær..det var uvasket gjær eg prøvde dette med!! men det virket jo ganske enkelt!! får prøve og tste litt hva som funker..men øl blir det nok uansett!! men er det behov for og lage ein starter av vasket gjær eller kan jeg helle det rett oppi karet med vørter?? (ca mengde gjær) :)

Tilbake
Topp