Gjennomføring BIAB

Jeg har kasta alle planer om å oppgradere til kompaktbryggeri og oppgraderer heller utstyret jeg har.
Jeg har en 36l kjel fra Bryggselv og har nettopp kjøpt meg pumpe innpakket med tekst jeg ikke forstår.. Jeg har i tillegg kjøpt meg et t-rør med uttak til termometer av typen dere ser under.. Tenkte å kjøre pumpa rett fra krana, med en slange opp til t-røret..

Jeg kunne gjerne tenkt meg å fått tips til hvilken gjennomføring jeg kan bruke øverst i kjelen fra t-røret og inn.. Tenkte i utgangspunktet bare å få gjennom en nippel av en type å gå videre med en slangestubb ned i vørteren.

Hva bruker dere her?
s-l1600.jpg
 
Vanskelig med gjennomføring dersom du bruker BIAB. Da må du lage hull i posen...
 
Jeg laget en gang en fantastisk innretning med auto-sparge og greier - alt festet i lokket....
Totalt fiasko for min del :)
Problemet oppstå hver gang du vil titte nedi, røre litt, eller tilsette noe. Da blir det mye søl når alt er festet i lokket :)
Sikkert noen som kan lage noe som fungerer, men jeg skrotet det hele.
En HERMS, eller annet som ikke trengs og bli åpnet uendret mesk, fungerer derimot bra når koblinger er festet i lokket
 
Jeg begynte også med noe teknisk komplisert, hadde " maltrør" med BIAB pose i kjelen, T-ledd og kran på lokket som kunne styre vørterstrøm på utsiden/innsiden av maltrøret slik at det ikke ble for kompakt mesk men allikevel nok gjennomstrømming til at vørter i bunn ikke ble for mange grader over ideel temperatur ved stegmesk.
Samt en ring med hull i som fordelte vørterstrømmen.

Kastet denne løsningen og bruker nå silbunn i kjelen, BIAB pose slik at jeg enkelt kan hive ut malten etter mesk, fordi jeg koker i samme kjele som jeg mesker. Har også mesket uten BIAB posen men synes det er styr å spa ut malten.

Laget et hull i lokket på kjelen som det går en stiv silikon slange igjennom fra pumpen som resirkulerer, samt et hull hvor jeg stikker ned et elektronisk termometer.
Har også PID tilkoplet med en PT100 føler som viser temperaturen over silbunnen, men den styrer ingenting da jeg ikke har sett gevinsten i mitt system. Hvis jeg ikke stegmesker holder temperaturen seg greit, ev. sette kokeplaten på et par hundre watt. Når jeg stegmesker rører jeg gjerne litt rundt i tillegg til sirkuleringen.

Skal jeg fjerne lokket helt slår jeg av pumpen og trekker slangen ut av hullet, setter den tilbake og starter pumpen.
Har ikke problem med søl eller sprut når jeg trekker lokket halvt av for å røre, slangen går ned i mesken.

Det som gjorde at dette systemet startet å fungere greit var tynnere mesk, 3L/kg istedenfor 2.5/kg
Ved tykkere mesk fikk jeg for stor temperatur forskjell i mesken, for liten gjennomstrømming.
Hadde faktisk kjøpt en HERMS coil pga. dette problemet, men den ble liggende ubrukt.
 
Se her, her var det en del tips.. Tenkte faktisk på det med et hull i lokket og en løs slange som man kan fjerne, foreløpig mest aktuell løsning.. Jeg har også tenkt på å montere en tønnenippel som jeg kan kjøre slangen gjennom, slik at slangen bare bare blir liggende løst. Her kommer problemet med hull i posen igjen...

Jeg må se meg litt om når jeg blir lei av eksamenslesing.. Må få de siste delene i posten, og ta meg en tur både på nettet og i butikker. Hvor er det folk flest kjøper deler egentlig?
 
Slange tenkte jeg å kjøpe på den lokale butikken i Trondheim.. Må få i hus termometeret og t-røret, og se hva jeg trenger. Kina-varer er litt uforutsigbart i de periodene jeg har ølfeber, men absolutt gunstig på pris!
 
Jeg ordnet meg en ganske grei løsning som linger på det du ønsker å oppnå. Delene på bildet er en wirlpoolarm fra Bryggmaker.no som er koblet på pumpe og termometer. Funker fint, får veldig jevn temperatur og klar vørter. IMG_5983.jpg
 
Hepp. Denne var fin, ligner en hel del på noe ala jeg har tenkt på.. Jeg har fått i hus det siste nå, så nå er det bare å koble pumpe å borre hull etterhvert.. :)
 
Tilbake
Topp