Gjennomføring og sil i stor kjøleboks

Jeg tenkte første å kjøpe et kewler kit og en bazooka til den nye kjøleboksen, men så fikk jeg et tips om at de hadde ting og tang på Tess som kunne brukes.  Så jeg har lagt de små grå i bløt (i juleøl - selvsagt  :brygging: :attevar:) og prøvd å finne en løsning som bruker norsk hyllevare, og ikke en eneste spesialimportert amerikansk dingsedutt.

Her er det jeg kom frem til at jeg behøvde:

En 3/4 " toms skroggjennomføring i rustfritt fra Bergen Maritim til 174,-
En standard 1/2 toms T  til vannrør (hadde fra før)
2 slangeklemmer 16-24 mm, kr 23,-
1 meter 3/4 toms  "stålstrømpe" til 170,- (dere skulle sett øya på ekspeditøren på Tess når jeg kom inn og spurte etter nettingstrømper  :fyflate:)
En overgang fra 3/4 til 1/2 tom - for kranen på utsiden kr 70,-
To silkon O-ringer hadde jeg fra før.  Kan nok også bruke den tetteringen som var innvendig i boksen fra fabrikken.

Så fikk jeg dreid opp 1/2 toms gjenger innvendig i skroggjennomføringen på et mekanisk verksted lokalt, de tok 200,- for det.  (Hadde mannen vært normal hadde jeg nok kunne gitt ham et par-tre flasker juleøl??)  Totalt har da denn mesketanken kostet oss 1580 kroner, med frakt og tull om moms og bedøvelse.  Her planlegger jeg å meske 30 kilo malt med partiskylling, evt 20 kilo uten å skylle i det hele tatt.


Legger ved bilder, så andre med de små grå i bløt i juleøl skjønner hvordan jeg har gjort det:
 

Vedlegg

  • igloo 001.JPG
    993,3 KB · Sett: 582
  • igloo 005.JPG
    589 KB · Sett: 551
  • igloo 006.JPG
    607,7 KB · Sett: 544
  • igloo 002.JPG
    679,6 KB · Sett: 540
  • igloo 003.JPG
    538,6 KB · Sett: 541
  • igloo 004.JPG
    448,9 KB · Sett: 560
Boksen var på salg hos Cabelas for 100 daler, og de lot den slippe gjennom med 45 % av prisen i frakt.  Kom ialt på under tusenlappen levert på døren.  De er tomme nå, så du behøver ikke å sjekke.  Alle Coleman-bokser fanges opp av systemet deres, så de får du ikke med billig frakt.
 
Vi kjøpte vår Igloo på seasea.no, men jeg ser nå at Bryggselv.no har fått dem inn litt billigere. kr 698 for 51L. De har også større og mindre.

Angående manifolden: Vil det ikke gi ujevn strøm gjennom malten? Ser for meg at du får lavere utbytte i den enden av tanken som ikke har manifold i bunnen.
 
Det er IKKE en manifold.  Det er KUN en sil.  Med en slik konstruksjon kan du IKKE bruke kontinuerlig skylling, men bare partiskylling eller ingen skylling.  (Ikke fly-sparge, men batch-sparge eller no-sparge).  Ved partiskylling rører du rundt, og all vørter blir da lik gjennom hele tanken - og skal kun skilles fra malten.  Hvordan silen ser ut er da uvesentlig.
 
Ah! Skjønner!

Da lærte jeg noe i dag også :)

Jeg var forresten innom TESS i dag og kjøpte en syrefast gjennomføring til gryta. Den første jeg hadde var ikke syrefast og bare midlertidig. Nå skjønner jeg hvorfor folk kjøper messing på Biltema, den kostet 250 kr med god rabatt. Mannen på TESS kommenterte bare tørt "Bling koster peng"...  ;-)

Han solgte meg forøvrig en pakning som skulle være mer riktig enn oring. Kan ikke huske hva han kalte den, men det er en syrefast skive med en gummi-lamell inni. Han visste ikke hvor høy temperatur o-ringer tålte, men denne skulle tåle koking greit. Og om du bruker gass så vil ikke flammen kunne nå inn til gummien sidend et er en stålring rundt.
 
Her er en god video som viser laging av manifold til fly-sparging.

http://www.youtube.com/watch?v=pE3mcU_equc
 
EspenL skrev:
Ah! Skjønner!

Da lærte jeg noe i dag også :)

Jeg var forresten innom TESS i dag og kjøpte en syrefast gjennomføring til gryta. Den første jeg hadde var ikke syrefast og bare midlertidig. Nå skjønner jeg hvorfor folk kjøper messing på Biltema, den kostet 250 kr med god rabatt. Mannen på TESS kommenterte bare tørt "Bling koster peng"...  ;-)

Han solgte meg forøvrig en pakning som skulle være mer riktig enn oring. Kan ikke huske hva han kalte den, men det er en syrefast skive med en gummi-lamell inni. Han visste ikke hvor høy temperatur o-ringer tålte, men denne skulle tåle koking greit. Og om du bruker gass så vil ikke flammen kunne nå inn til gummien sidend et er en stålring rundt.

hehe tror vi har hatt så og si helt lik handletur i dag, og med nogenlunde samme kommentarer fra TESS selgeren ;)
 
Den boksen kommer til å fungere utmerket! :)
Jeg har samme, bortsett fra strømpen min ligger bare rett bakover i boksen, også er bordgjennomføringen min "bare" biltema...
Misunnelig på rustfri der. Viste ikke at de kunne skaffes.  :idea:
 
bruker dere noen form for "guffe" for å tette gjennomføringen? Eller bruker dere bare pakninger/o-ring? Guffe=silikon eller liknende..... Om guffe benyttes blir det jo vanskelig å demontere for ev rengjøring.
 
Jeg vil anbefale at du "maler" over skummet i hullet med noe guffe.  Bare helt tynt for å hindre at det trekker til seg vørter, noe som sannsynligvis vil gi deg problemer over tid.  Dette lar du da tørke før du setter inn gjennomføringen.  Den MÅ du kunne demontere.  Jeg brukte originalpakningen fra boksen på innsiden, og en ekstra o-ring utvendig.  Tett som rævva på en knott!
 
Trygve skrev:
Jeg vil anbefale at du "maler" over skummet i hullet med noe guffe.
Dette vil ikke bli noe problem hos meg da jeg kjører med LABB-oppsett og det ikke er noe annet enn en tynn plastvegg. Men da kjører jeg på med en o-ring på utside og innside så blir det nok tett og fint :) Har benyttet meg av div. deler fra Megaflis. 1/2" dusjgjennomføring meg 1/2"-3/4" som låsemutter på hver side. Må bruke litt gjengetape på dusjgjennomføringen for at det ikke skal komme vann ut gjennom gjengene :)
 
Tilbake
Topp