Gjøring av ale i sommervarme

Grunde skrev:
Drister meg til å foreslå et tips jeg garantert har lest her tidligere, om du ikke har andre kjølemetoder tilgjengelig:

Surr et vått håndkle rundt dunken. Når vannet fordamper har dette en kjølende effekt.

Hadde vært intressant å vite hvor stor effekt dette i praksis har. Det er visst flere faktorer som spiller inn, deriblandt romtemperatur, overflate, luft- fuktighet og sirkulasjon.

Noen som har erfaringer?




Sent from my iPad using Tapatalk HD

Ja, jeg bor i et drivhus av en leilighet og har benyttet håndkletrikset. Den kjøler effektivt ned fire-fem grader i forhold til lufttemperaturen, men det er veldig viktig at starttempen på vørteren er ca riktig. Metoden er ikke spesielt egnet til å kjøle ned for varmt øl, spesielt ikke under stormgjæringen. Effekten øker om man peker en vifte mot håndduken, men vær obs på at luftfuktigheten øker, noe som reduserer effekten av kjølingen. Helst bør man lufte godt. En annen ting man bør gjøre for å få bra kjøleeffekt er å bruke håndduker av god kvalitet, dvs. de som faktisk tørker godt. Man bør også surre inn bøtta skikkelig tett og godt, og helst slik at bare gjærlåsen stikker ut.

Jeg har droppet håndklemetoden til fordel for den kjølebaggen jeg linket til. Jeg er imponert over den.. Den siste uken har det vært dritvarmt i Oslo, og tempen inne har vært 27-28. Ølet koser seg likevel på 18-19 grader ved hjelp av to colaflasker med is som byttes 1-2 ganger i døgnet.
 
Hva med å brygge Saison eller annet belgisk? Disse gjærtypene funker bra med noe høyere temp. Har akkurat flasket en belgisk brun med WLP550 som skal få stå å kose seg til nærmere jul. Var vel oppe i 24-25 grader i bøtta under stormgjæringen men har erfaring med denne gjæra på samme temp fra tidligere og det ble overaskende bra.
 
Tilbake
Topp