Glemte å oksygenere lageren. Ok å gjære det 24t etter?

Det er jo ikke øl enda. Antok at lagergjæren er treg til å jobbe. Folk tilsetter jo okysgen iallefall 12 timer etter pitch på høy OG, dette er jo ikke høy OG, men jeg antok at det kunne fungere.

Teknisk sett er det øl i det du tilsetter gjær. 24 timer er dobbelt så lenge som 12 timer... Jeg ville definitivt ikke tilsatt oksygen nå.

Men sånn apropos kenguru. Hvor sent er det mulig å tilsette oksygen? Hva er de avgjørende faktorene?

Det seneste du kan tilsette er klokken 23:59. Dersom det er mengde du spør etter så er 0,000000000001 l/min veldig veldig seint.

De avgjørende faktorene er at du har utstyret som kreves (en kolbe med oksygen, klokke, flowmeter osv.), at du vet hvordan utstyret skal brukes og at du har vørter eller øl å tilsette det i.

Men sånn apropos rev. Har du ikke Yeast av Chris White i bokhyllen din?

Sist redigert:
Det seneste du kan tilsette er klokken 23:59. Dersom det er mengde du spør etter så er 0,000000000001 l/min veldig veldig seint.

De avgjørende faktorene er at du har utstyret som kreves (en kolbe med oksygen, klokke, flowmeter osv.), at du vet hvordan utstyret skal brukes og at du har vørter eller øl å tilsette det i.

Men sånn apropos rev. Har du ikke Yeast av Chris White i bokhyllen din?

Hahahaha!

Det er vanskelig å si noe absolutt om hva som er for sent. En (relativt upresis) tommelfingerregel er at man ikke skal tilsette oksygen etter man ser synlig aktivitet. Med "synlig aktivitet" menes i dette tilfellet de aller første livstegn fra gjæren, slik som at bunnfallet viser tegn til små sprekker eller at man ser antydning til en liten ring av skum rundt knten på ølet. Gjæren bruker ikke klokke, det kan avhenge av vørterstyrke, og ulike gjærtyper jobber i forskjellig hastighet, så her må man gå etter erfaring.

Det er også fullt mulig å tilsette nok oksygen (hvis man bruker ren O2) til at ølet oksiderer raskere enn det bør allerede ved første oksygentilsetning.

Jo jeg har av Jamil Z. og C.W et eller annet sted, men jeg finner den ikke igjen, derav spørsmålet. Jeg bruker o2 med L/min flowmeter.

Så 24 timer etter kunne egentlig gått greit? Mtp det Gahr skriver, hvis det er visuelle tegn det går på. Tilsatt eller ikke tilsatt, det blir nå et ekperiment, selv om jeg tror jeg burde blåst dunken med o2.

Og ikke alle tok KLM-referansen min mtp kenguru nei.

Igjen: 24 timer er sent. Etter 24 timer vil du etter all sannsynlighet ha altivitet, selv om den ikke er lett synlig.

Tilbake
Topp