Glemte aromahumle i Saison

Heisann folkens!
I et forsøk på simultankapasitet forsøkte jeg å både brygge en saison og flaske en wit samme dag.
Dette resulterte i at jeg glemte å ha aromahumlen i siste 5 min av kok.
Jeg innså dette først da nedkjølingen av vørteren var nesten ferdig og i litt panikkslagen skrekk slapp jeg de anviste 20g av aromahumlen oppi.
Regner med at effekten av dette er noe redusert...
Hvor mye skal jeg nå tørre å evt tørrhumle med for å havne nogenlunde OK på smak?
PS: Oppskriften er fra boka "Brygg ditt eget øl" s127.
 
I min utgave står det «ved kokeslutt». Om du har den i ved kokeslutt, eller i «whirpool», tror jeg ikke forskjellen blir enorm. Gjæren står for veldig mye av smaken i en saison uansett. Tipper du får et bra resultat, og et godt øl. ;)
 
Jeg ville droppa tørrhumle, spart et par flasker av brygget til neste runde av samme oppskrift, og sammenliknet. Tørrhumling har nok ikke helt samme effekt som humle i varm vørter. Men det er meg. Kan hende andre her har en annen mening.

Samtidig skader det sikkert ikke med noen gram Styrian i gjæringskaret etter at stormgjæringen er over.

Som noen her på forumet sa en gang: Spør du du to hjemmebryggere samme spørsmål, får du minst tre svar. ;)
 
Tilbake
Topp