Glutenfritt øl

Kanskje Norbrygg kunne gjort et samarbeid med NCF for å finne ut mer om glutenfri brygging?
 
Jeg har en kompis som har den samme diagnosen. Må være noe av det verste som kan tilstøte noen som er glad i øl å få den beskjeden..
Uansett, ref. den svenske undersøkelsen som Beant nevner og som jeg har mistet linken til fant han ut at han kunne drikke bl.a. Urquell, så nå drikker han bare det. Slett ikke noe dårlig valg dersom man bare kunne drikke ett ølmerke!
Bare et tips, ingen garanti for at det er 100% glutenfritt.
Urquell (og forsåvidt de andre ølene iden testen) er jo laget av 100% bygg, som inneholder gluten. Siden svenskene målte så lavt innhold i akkurat Urquell og noen andre lyse lagerøl mens andre øl brygget av de samme råvarene hadde et høyt gluteninnhold må det være noe med bryggeprosessen som fjerner dette proteinet. Kan det være dekoksjonsmeskingen?
 
beefeater skrev:
Kan det være dekoksjonsmeskingen?

Slik jeg forstår det så inneholder bygg ikke gluten, men en protein som ligner. Ofte er det øl med en lav andel av malt som kommer godt ut av slike tester, sånt som Corona og amerikansk lager. Men jeg har også hørt at ølet til Oslo Mikrobryggeri kom godt ut av en slik test for en god del år tilbake. Der brygges det med infusjonsmesking og med 100% malt, så jeg tviler på at det er dekoksjonsmeskingen som er årsaken. Hva det da er som gjør at det kommer godt ut av slike tester er meg uviss.
 
Så testen tester bare om det ikke er hvetebestanddeler opp i ølet? Det virker om det er litt feil test til formålet da, dersom hordein også kan gi allergiske reaksjoner hos de som er glutenallergiske.
 
Ja, men det er visst kommet nye tester de siste årene beregnet for bygg, og det er disse man bruker for å utvikle nye teknikker for å lage glutenfritt øl (som er basert på bygg). Så gamle tester som viser at noen typer øl er glutenfritt og andre ikke, må man nok ta med en klype salt.
 
Lars Bjørnstad skrev:
Ja, men det er visst kommet nye tester de siste årene beregnet for bygg, og det er disse man bruker for å utvikle nye teknikker for å lage glutenfritt øl (som er basert på bygg). Så gamle tester som viser at noen typer øl er glutenfritt og andre ikke, må man nok ta med en klype salt.

Er dette tester som er såpass enkle å utføre at man kunne gjort noen forsøk med å hjemmebrygge glutenfritt øl (for eksempel med clarity-ferm) og finne ut om man lykkes?
 
Gjorde eit eksperiment i går med litt glutenfritt havregryn, hurtigris og pilsnerenzym i ein termos med vatn på 67 grader, ein slags mesk. Fekk ut ei kvit gugge som smakte søtt og ikkje so gale, med og på 1030. Tenkte eg skulle lage eit prøvebrygg på fem liter med same metode for å finne ut om det går an å lage glutenfritt øl slik, kanskje og kverne  heil durra eller quinoa oppi mesken. Har kone med cøliaki, så dette er i mi beste interesse å finne ut av. Vil difor setje pris på alle innspel.
 
Nokon som har sett durraekstrakt i noreg? Er i såfall veldig interessert.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Tarjei77 skrev:
Gjorde eit eksperiment i går med litt glutenfritt havregryn, hurtigris og pilsnerenzym i ein termos med vatn på 67 grader, ein slags mesk. Fekk ut ei kvit gugge som smakte søtt og ikkje so gale, med og på 1030. Tenkte eg skulle lage eit prøvebrygg på fem liter med same metode for å finne ut om det går an å lage glutenfritt øl slik, kanskje og kverne  heil durra eller quinoa oppi mesken. Har kone med cøliaki, så dette er i mi beste interesse å finne ut av. Vil difor setje pris på alle innspel.

har du gjort fremskritt?
 
Vert berre guffe, men har ikkje forska til bunns endå. Ser ut som løysinga er å be folk importere durraekstrakt, men trasig at det skal vere so vanskeleg.
 
Har hørt mye positivt om Clariferm/Brewers Clarex (http://bryggselv.no/ds_product_info.php/products_id/447). Har brukt det selv til klargjøring av vørter.

Ellers skal High Gravity Brewing i US of A være flinke på glutenfri brygging.
 
Denne oppskriften skal testes ut på et par velvalgte prøvekaniner der den ene er gluten sensitiv og den andre personen er gluten intollerant. Om ikke resultatene blir som forventet ble det ihvertfall et veldig bra brygg som smakte fortreffelig!

Brewing Steps: Gluteminus Brown Ale
Flanders Brown Ale/Oud Bruin
Type: All Grain Date: 13.11.2011
Batch Size (fermenter): 25,00 l Brewer: Kay
Boil Size: 27,00 l Asst Brewer: 
Boil Time: 60 min Equipment: Electric Urn (10 Gal/40 L) - BIAB
Final Bottling Volume: 24,60 l Brewhouse Efficiency: 85,00

Mash or Steep Grains

  Mash Ingredients
Amt Name Type # %/IBU
3,50 kg Pale Malt (2 Row) UK (5,9 EBC) Grain 1 47,6 %
2,30 kg Corn, Flaked (2,6 EBC) Grain 2 31,3 %
1,00 kg Rice, Flaked (2,0 EBC) Grain 3 13,6 %
0,30 kg Special B Malt (354,6 EBC) Grain 4 4,1 %
0,20 kg Caramunich Malt (110,3 EBC) Grain 5 2,7 %
0,05 kg Black (Patent) Malt (985,0 EBC) Grain 6 0,7 %


Boil Wort

  Add water to achieve boil volume of 27,00 l
  Estimated pre-boil gravity is 1,068 SG
Boil Ingredients
Amt Name Type # %/IBU
22,00 g Nelson Sauvin [12,30 %] - Boil 60,0 min Hop 7 20,7 IBUs
13,00 g Pacifica [5,80 %] - Boil 15,0 min Hop 8 2,9 IBUs
15,00 g Pacifica [5,80 %] - Boil 5,0 min Hop 9 1,3 IBUs

 
  Estimated Post Boil Vol: 27,15 l and Est Post Boil Gravity: 1,065 SG
Cool and Prepare Fermentation

  Cool wort to fermentation temperature
  Transfer wort to fermenter
  Add water to achieve final volume of 25,00 l
  Fermentation Ingredients
Amt Name Type # %/IBU
1,0 pkg English Ale (White Labs #WLP002) [35,49 ml] Yeast 10 -
1 rør Clarity Ferm (White Labs)


  Measure Actual Original Gravity _1,058__    (Target: 1,065 SG)
  Measure Actual Batch Volume __25_____    (Target: 25,00 l)
Fermentation
  13.11.2011 - Primary Fermentation (4,00 days at 19,4 C ending at 19,4 C) 
  17.11.2011 - Secondary Fermentation (10,00 days at 19,4 C ending at 19,4 C) 
 
  Dry Hop and Prepare for Bottling/Kegging 
  Measure Final Gravity: __1,016__ (Estimate: 1,018 SG)
  Date Bottled/Kegged: 27.11.2011 - Carbonation: Keg with 0,86 bar
  Age beer for 30,00 days at 18,3 C
 
Venter i spenning på tilbakemeldingene på denne.
Om det funker for prøvekaninene dine vil jeg nok prøve ett brygg for å se om det kunne falle i smak hos en kjenning som ikke tåler gluten.

Kjempebra at du prøver, og at du deler erfaringene  :skitbra:
 
Nei Gahr.. det er den nok ikke.. En liten glipp i Beersmith-ferdighetene mine.. :-D Oud Buin kjennetegnes jo ved at den skal lagres lenge i eikefat hvis jeg ikke tar helt feil... (?)
 
Aha!  ;)

Oud bruin trenger forøvrig ikke lagres på fat (flamsk rød lagres ofte på fat), men den er alltid syrlig i alle fall.

Forøvrig interessant med et "glutenfritt" øl som baserer seg på skikkelig malt og ikke på andre, utradisjonelle ingredienser. Du må rapportere virkningen.
 
Tilbake
Topp