Jeg er ingen ekspert. Satt akuratt å prøvde å finne litt ut av det, men fant ikke noe konkret. Hadde vært interessert i å vite det.
Jeg vet ikke om surøl er spesielt kjent for å være gluten fri.
Regner med at du uansett må gjære den i evigheter(helt tørr for alt mulig) med visse typer organismer. Ser at i link 2) under "MATERIALS AND METHODS" at de nevner noen spesifikke skapninger som er blitt isolert/identifisert som gode til å bryte ned visse problempartikler. Dette er sikkert bare skapninger de har klart å isolere og funnet at de har ønskede egenskaper, det finnes sikkert mange andre identifiserte og uidentifiserte skapninger(bakterier, sopper ...) som har gode og også kanskje bedre egenskaper.
Sannsynligvis hvis du ikke har lysst til å dykke inn i alle detaljene involvert med de forskjellige organismene, enzymene etc nevnt er beste mulighet bare å villgjære et brygg med bredest mulig spekter av organismer. Feks bruke en ekte velsmakende(!) vill surdeig som starter.
Prøv å gjær en liten posjon av vørteren din med surdeig i sånne 4,5 liters glassballonger de selger på bryggebutikkene.
Jeg driver akkurat å prøver å gjære en villgjæret uhumlet alkohol-fri sur øl/lesk gjæret med
kefirkorn, det er sånne "klyser" som er brukt til å lage ekte melke-kefir der et enormt spekter av bakterier,gjær,mikrorganismer lever i "samspill" og er spesielt tilpasset for å gjære melk. I boken Handbook of fermented functional food s.98 står det at : det ikke lever samme skapninger i senteret av kornene som utenpå kornene. Poenget med å referere til det er at det ikke nødvendigvis er så enkelt å si konkret hva(hvilke skapninger er dominerende...) som foregår på forskjellige tidspunkter, ph,temperatur etc.
Uansett følger jeg bare sunn fornuft :
1)Det lukter og smaker godt
2)om det lukter og smaker godt og jeg ikke blir syk.
=)det et ok produkt å konsumere. :skitbra:
I øyeblikket er surølen blitt så surt(ph<3) at det virker som om den er blitt selvkonservert på 1,040. Som jeg ser det har jeg 2 alternativer : enten øke phen eller la den stå å gjære i evigheter(kanskje bortimot et år(?)) for å få den "tørr". Så det ser ut til at det er sukker i brygget enda, men hvor mye gluten etc som er nedbrytt vet jeg ikke.
Jeg er usikker på hvor sure de surølene du sikter til er(ph messig). Surt miljø er muligens nødvendig for at nedbrytningen av problempartiklene skal intreffe(jeg vet ikke).
Motivet for å lage dette ølet var uansett å lage en slags vill surøl i henhold til det det er påstått pyramidebyggerne i egypt drakk. Jeg finner det veldig usansynlig at de drakk et veldig alkoholholdig øl.
Uansett et sånt villgjæret brygg som lambic etc er sikkert mye lettere å fordøye enn en vanlig øl gjæret kunn med den ene organismen brygger-gjær(Saccharomyces cerevisiae).
Jeg kan ikke komme på at jeg kjenner noen celiak pasienter som jeg kunne teste ølet/lesken på.
Finner du ut av det kan du selge det som helsekost-øl!(Mindre enn XXX gluten)
Jeg vet dette ikke svarte konkret på noen av spørsmålene dine, men var mer for å komme med ideer og få igang en diskusjon.