Glutenfritt øl

Spennende. Har du mulighet til å få gjort laboratorietest av ølet, eller er det noen som må ofre magesekken som prøvekanin?
 
Ok :)  
Ja dette blir spennende.. Jeg sitter her nå med et glass og plukker opp mange gode smaker fra de to humletypene.. Appelsin og solbær er vel de mest fremtredene smakene. Det merkes svakt at ølen er brygget med en god del mais(merkbar sødme fra maisen), men dette er en bagatell. Jeg vil i neste brygg justere opp mengden ris og mais hvis det blir underkjent av mine allergikere, men satser på at clarity ferm fra WL klarer håndere de maltmengdene jeg har pr i dag. Kommer uansett til å justere litt opp på bitterhumle og muligens prøve meg på litt tørrhumling neste gang.
Rapport følger innen fredag.

gustavf skrev:
Spennende. Har du mulighet til å få gjort laboratorietest av ølet, eller er det noen som må ofre magesekken som prøvekanin?
Hehe.. Mine to prøvekaniner stiller seg til disposisjon med de reaksjoner som måtte komme.. Det skal inntas 1,5 liter pr person over noen timer i første omgang så får vi se hva resultatet blir..  All in for science.. ;)
 
Nydal skrev:
Det merkes svakt at ølen er brygget med en god del mais(merkbar sødme fra maisen), men dette er en bagatell. Jeg vil i neste brygg justere opp mengden ris og mais hvis det blir underkjent av mine allergikere, men satser på at clarity ferm fra WL klarer håndere de maltmengdene jeg har pr i dag.

Det hadde vært interessant med noe mer kunnskap om hvor effektiv Clarity Ferm er. Dessverre White Labs veldig tilbakeholde med informasjon, sannsynligvis mye på grunn av mulighetene for søksmål av amerikanske dimensjoner, og DSM har ikke noe informasjon tilgjengelig for hjemmebryggere.

Dersom noen vet om noen som kan bidra med testing, så hadde det vært veldig interessant å få gjort noe mer grundig prøvebrygging.
 
Charlie Papazian skriver om Clariferm og glutenfritt/redusert øl her:

http://www.examiner.com/beer-in-national/gluten-free-beer-reduced-gluten-beer-offers-real-beer-taste-for-celiac-impaired
 
gustavf skrev:
Nydal skrev:
Det merkes svakt at ølen er brygget med en god del mais(merkbar sødme fra maisen), men dette er en bagatell. Jeg vil i neste brygg justere opp mengden ris og mais hvis det blir underkjent av mine allergikere, men satser på at clarity ferm fra WL klarer håndere de maltmengdene jeg har pr i dag.

Det hadde vært interessant med noe mer kunnskap om hvor effektiv Clarity Ferm er. Dessverre White Labs veldig tilbakeholde med informasjon, sannsynligvis mye på grunn av mulighetene for søksmål av amerikanske dimensjoner, og DSM har ikke noe informasjon tilgjengelig for hjemmebryggere.

Dersom noen vet om noen som kan bidra med testing, så hadde det vært veldig interessant å få gjort noe mer grundig prøvebrygging.

Absolutt! Som du nevner grunner nok dette ut i faren for søksmål, men jeg finner et par tråder der resultatet er lovende av noen som har prøvd å tilsette CF i vørteren. Det har blitt foretatt målinger i laboratorier der gluten har blitt påvist i veldig små mengder. Jeg vil tro at hvis WL skal selge dette som et stoff til å fjerne gluten og gjøre det trygt for mennesker med glutenallergi, vil dette kreve testing og forsøk på lik linje med legemidler. Dette vil da være tidkrevende og dyrt..
 
Odland skrev:
Charlie Papazian skriver om Clariferm og glutenfritt/redusert øl her:

http://www.examiner.com/beer-in-nat...r-offers-real-beer-taste-for-celiac-impaired

Jeg har lest den artikkelen ganske grundig og du finner den og noen andre lenker i et eller annet innlegg fra meg her et sted. Selv om resultatene er gode, så ville det være en fordel med mer kunnskap om hvordan enzymet fungerer i ulike oppskrifter. Det er dessuten ikke helt lett å overføre dosering av ren Brewers Clarex til ClarityFerm.

Estrella Damm Daura skal visst bruke Brewers Clarex for å redusere glutenmengden, men de bruker sikkert en del andre metoder også. Alt fra proteinmengde i basismaltet til meskeskjema.
 
Har begynt å bruke Clarity-ferm i ølene mine. Kanskje jeg skal etterlyse noen med cøliaki som testpersoner? Men man har jo ikke akkurat lyst til å gjøre folk syke heller (bortsett fra eventuelt fyllesyke).
 
Problemet med labtest er jo at hordein, som er det glutenliknande proteinet i bygg som cøliakarar og glutenintolerante reagerer på, ikkje kan målast skikkeleg. Einaste moglegheiten eg ser til ein skapeleg labtest av Brewers Clarex er å brygge eit borti 100% kveiteøl med det, og teste dette, då kveite inneheld gluten som testane finn.

HAr kone med cøliaki og er ekstremt interessert i alle fornuftige måtar å lage GF øl på. Problemet er jo at cøliakarar ikkje nødvendigvis reagerer på glutenet, men det bryt ned tarmen over tid, og kan gje alle slags blødningar i magen, og ekstremt auka sjanse for tarmkreft. Greitt å vere sikker...
 
Hvor får dere tak i Clarity Ferm/Clarex? Jeg har en ølelskende kompis med cøliaki som kunne tenke seg noe annet enn de få lager-ølene en får tak i på butikken.
 
Tipper at du kan bestille det av Erik på Bryggselv ved å trykke på "spesialbestilling gjær" og skrive clarity ferm i kommentarboksen. Den finnes i denne oversikten, så det burde nok gå bra.
 
Clarity Ferm må bestilles fra USA. White Labs har sluttet eksport av dette stoffet i følge Erik.
 
1. test med 3 liter øl ble gjennomført i går med vellykket resultat!!!!!!  :skitbra:
Ingen av testpersonene kjente noe ubehag hverken i går eller i dag og flere tester vil bli utført fortløpende, men så langt ser det ut til at jeg har lykkes i å lage en øl som har så lavt innhold av gluten at det kan drikkes og samtidig smake som øl!! :)    :ilike:
 
Forsøk nr 2 er utført og ingen av forsøkskaninene har hatt ubehag hverkene under eller dagen etter prøvesmaking. Som Tarjei påpekte tidligere i tråden vil ikke alle med glutenallergi reagere med en gang, men glutenet vil over tid bryte ned tarmen og gi skader på sikt. Uansett var formålet med dette prosjektet å kunne gi muligheten for å kunne drikke godt øl en gang i blandt uten å bli syk dagen etterpå(dette gjelder dog ikke hangover..  ;D ) Men som sagt ble også denne testen utført med et lovende resultat!  :skitbra:
 
Ser at Morebeer har kommet med kits og ingredienser til glutenfritt øl:

http://morebeer.com/search/104238/beerwinecoffee/coffeewinebeer/Beer_Recipe_Kits_-_Gluten_Free
 
Jeg lurer på om noen har lest noe om gluteninnhold i surøl. Jeg holder for tiden og forsker på forskjellige metoder å lage glutenfritt øl på, og ut fra informasjonen jeg har, kan det se ut som at surøl i utgangspunktet kan være mulig å drikke for cøliakikere og glutenintolerante, se [1] og [2]. Dette tydeligvis pga. lactobacillus bryter ned de giftige stoffene. Finnes det noen data på dette? Noen som har testet?

I forlengelsen av dette, vet noen av noe organ som en kan sende ølet sitt til for å få målt gluteninnholdet?


[1] http://www.matoghelse.no/artikler/2009/12/et-glutenfritt-alternativ/  (les avsnittet om fermentering)
[2] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1932817/
 
Jeg er ingen ekspert. Satt akuratt å prøvde å finne litt ut av det, men fant ikke noe konkret. Hadde vært interessert i å vite det. :)

Jeg vet ikke om surøl er spesielt kjent for å være gluten fri.
Regner med at du uansett må gjære den i evigheter(helt tørr for alt mulig) med visse typer organismer. Ser at i link 2) under "MATERIALS AND METHODS" at de nevner noen spesifikke skapninger som er blitt isolert/identifisert som gode til å bryte ned visse problempartikler. Dette er sikkert bare skapninger de har klart å isolere og funnet at de har ønskede egenskaper, det finnes sikkert mange andre identifiserte og uidentifiserte skapninger(bakterier, sopper ...) som har gode og også kanskje bedre egenskaper.
Sannsynligvis hvis du ikke har lysst til å dykke inn i alle detaljene involvert med de forskjellige organismene, enzymene etc nevnt er beste mulighet bare å villgjære et brygg med bredest mulig spekter av organismer. Feks bruke en ekte velsmakende(!) vill surdeig som starter.
Prøv å gjær en liten posjon av vørteren din med surdeig i sånne 4,5 liters glassballonger de selger på bryggebutikkene.

Jeg driver akkurat å prøver å gjære en villgjæret uhumlet alkohol-fri sur øl/lesk gjæret med kefirkorn, det er sånne "klyser" som er brukt til å lage ekte melke-kefir der et enormt spekter av bakterier,gjær,mikrorganismer lever i "samspill" og er spesielt tilpasset for å gjære melk. I boken Handbook of fermented functional food s.98 står det at : det ikke lever samme skapninger i senteret av kornene som utenpå kornene. Poenget med å referere til det er at det ikke nødvendigvis er så enkelt å si konkret hva(hvilke skapninger er dominerende...) som foregår på forskjellige tidspunkter, ph,temperatur etc.
Uansett følger jeg bare sunn fornuft :
1)Det lukter og smaker godt
2)om det lukter og smaker godt og jeg ikke blir syk.
=)det et ok produkt å konsumere. :skitbra:
I øyeblikket er surølen blitt så surt(ph<3) at det virker som om den er blitt selvkonservert på 1,040. Som jeg ser det har jeg 2 alternativer : enten øke phen eller la den stå å gjære i evigheter(kanskje bortimot et år(?)) for å få den "tørr". Så det ser ut til at det er sukker i brygget enda, men hvor mye gluten etc som er nedbrytt vet jeg ikke.
Jeg er usikker på hvor sure de surølene du sikter til er(ph messig). Surt miljø er muligens nødvendig for at nedbrytningen av problempartiklene skal intreffe(jeg vet ikke).

Motivet for å lage dette ølet var uansett å lage en slags vill surøl i henhold til det det er påstått pyramidebyggerne i egypt drakk. Jeg finner det veldig usansynlig at de drakk et veldig alkoholholdig øl.

Uansett et sånt villgjæret brygg som lambic etc er sikkert mye lettere å fordøye enn en vanlig øl gjæret kunn med den ene organismen brygger-gjær(Saccharomyces cerevisiae).

Jeg kan ikke komme på at jeg kjenner noen celiak pasienter som jeg kunne teste ølet/lesken på.

Finner du ut av det kan du selge det som helsekost-øl!(Mindre enn XXX gluten)

Jeg vet dette ikke svarte konkret på noen av spørsmålene dine, men var mer for å komme med ideer og få igang en diskusjon. :)
 
Jeg vil i grunnen ikke tro surøl kan regnes som fritt for protein, men det vil sikkert komme an på hvilke ingredienser man bruker og hvordan man brygger det. Lambic brygges f.eks. med store mengder hvete, og man meske det typisk for å få med mest mulig protein (og stivelse, for den saks skyld) i vørteren.

To episoder på The Brewing Network kan kanskje fortelle deg litt om hhv. glutenfritt øl og surøl (med en del info om protein).

http://thebrewingnetwork.com/shows/824
http://thebrewingnetwork.com/shows/866
 
Tilbake
Topp