Glutenfritt øl

Drechsler skrev:
Jeg brukte clarity ferm på et øl til en glutenallergiker. Han kan ikke drikke vanlig øl, men dette kunne han drikke uten bivirkninger.
Bruk bygg, havre og rug. For all del IKKE putt hvetemalt i oppskriften.

Clarityferm selges ikke utenfor USA, men du kan bestille det fra MoreBeer via jetcarrier :)

Hvordan tilsetter man det? I mesken? Og hva er anbefalt dosering?
 
Drechsler skrev:
Clarityferm selges ikke utenfor USA, men du kan bestille det fra MoreBeer via jetcarrier :)

Clarityferm kan bestilles på vanlig måte fra morebeer. Du trenger ikke jetcarrier konto for det.
 
Ble gjæret som en vanlig ale på 17-20 grader.

Har forøvrig brygget en batch til etter denne, hvor resultatet ble bedre. Kuttet ut risen og brukte amerikanske humler. I tiillegg ble maisen mesket / kokt i en egen gryte før den ble blandet med resten av mesken. Har ikke detajene tilgjengelig nå, men kan komme tilbake med det om du er interessert.
 
Har forøvrig brygget en batch til etter denne, hvor resultatet ble bedre. Kuttet ut risen og brukte amerikanske humler. I tiillegg ble maisen mesket / kokt i en egen gryte før den ble blandet med resten av mesken. Har ikke detajene tilgjengelig nå, men kan komme tilbake med det om du er interessert.
[/quote]

Har du fått sett noe mer på denne? Er klar for litt brygging .)
 
Beklager sen tilbakemelding på denne.

Husker ikke hvor jeg har lest det , men øl som brygges med mais bør gjennomgå en såkalt "decoction mash".

Dette innebærer at maisen gjennomgår en egen meskeprosess og tilhørende 10 min kok, for deretter å tilførese den resterende mesken for å øke mesketemperaturen.

I min oppskrift ble maisen samt 0,5 kg malt mesket/ kokr i en egen gryte. 15 min @ 50  °C, 20 min @ 65  °C samt kok i 15 min. Denne mesken ble deretter tilsatt den resterende mesken med temp 50 °C. Tilsett av den kokte maisen medøfrte nødvendig temperaturøkning av den resterende mesken.
 
ovestad skrev:
Husker ikke hvor jeg har lest det , men øl som brygges med mais bør gjennomgå en såkalt "decoction mash".

Dette innebærer at maisen gjennomgår en egen meskeprosess og tilhørende 10 min kok, for deretter å tilførese den resterende mesken for å øke mesketemperaturen.

Jeg tror du blander dekoksjonsmesking og cereal mash (også kalt adjunct mash): http://www.homebrewtalk.com/f36/cereal-mash-explained-81106/
 
ovestad skrev:
Har gjort et forsøk på å brygge glutenfritt øl til en nabo med cøliaki basert på informasjon i følgende streng her på nettet:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7980.0.html

Justerte litt på oppskiften for å få et litt lysere og lettdrikkelig øl, og endte opp med følgende:

3,0 kg Pale ale malt
2,0 kg Flaket mais
1,0 kg Flaket ris
0,2 kg Crystal gold 120 EBC
0,5 kg Munchner malt

Meskeskjema:
52 °C i 10 min
62 °C i 40 min
72 °C i 20min
78  °C skyllevann

30g Northern Brewer 12,3% - 90 min
30g East Kent Goldings 5.1% - 15 min
30g East Kent Goldings 5.1% - 0 min
1ts gjærnæring - 15 min

1 rør English ale yeast WPL002 i 1l gjørstarter med 1/2 ts gjærnæring

1 rør clarity ferm

Totalt 23 l vørter med OG 1059   -    FG 1018

Tilsatt 180 g sukker ( Alt for mye, fikk min første flaskebombe ) og tappet på flasker.

Jeg var ikke spesielt begeistret for ølet selv, med fikk gode tilbakemeldinger fra kunden og andre som har smakt på ølet (smaken er som baken).

Men, så til rosinen i pølsa: Sende en flaske til analyse hos Eurofins i Moss, som fikk ølet analysert hos en underleverandør i Hamburg. Resultatet kom i dag og viste et gluteninnhold på 10.9 mg/kg (ppm). Øllet er derfor godt innenfor hva som kan merkes med "glutenfritt" som har en øvre grense på 20mg/kg i henhold til det nyeste regelverket med virking fra 01.01.2012.

http://www.regelhjelp.no/no/Nyheter/Nyheter-2009/Nytt-regelverk-for-glutenfrie-produkter/

Hadde det ikke gått å byttet ut pale ale malten med pilsner malt og humlen med en typisk pils humle og da selvsagt også gjæren med en pils gjær, og allikevel ende opp med samme innhold av gluten?
Lurer på dette fordi jeg ønsker å brygge en glutefri pils?
 
gustavf skrev:
ovestad skrev:
Husker ikke hvor jeg har lest det , men øl som brygges med mais bør gjennomgå en såkalt "decoction mash".

Dette innebærer at maisen gjennomgår en egen meskeprosess og tilhørende 10 min kok, for deretter å tilførese den resterende mesken for å øke mesketemperaturen.

Jeg tror du blander dekoksjonsmesking og cereal mash (også kalt adjunct mash): http://www.homebrewtalk.com/f36/cereal-mash-explained-81106/

Ja, jeg tror du har rett i det  :roedme:
 
Hadde det ikke gått å byttet ut pale ale malten med pilsner malt og humlen med en typisk pils humle og da selvsagt også gjæren med en pils gjær, og allikevel ende opp med samme innhold av gluten?
Lurer på dette fordi jeg ønsker å brygge en glutefri pils?

Yes, det brude gå bra. Tror jeg hadde satset på 50/50 med pils og mais.

Husk cereal mash (også kalt adjunct mash).  :)
 
Mr.Baggins skrev:
Trenger jeg Cereal mash når jeg bruker flaket mais/ris?

Ja, tror det er et must. Brukes ved brygging av amerikanske øl med store mengder mais eller ris. Jeg har laget to batcher gutenfritt. Den siste med cereal mash ble i alle fall betydelig bedre enn første forsøk.
 
Mr.Baggins skrev:
Trenger jeg Cereal mash når jeg bruker flaket mais/ris?

Nei. Cereal mash handler mest om å få gelatinisert og omdannet stivelsen fra råfrukt på en så energieffektiv og billig måte som mulig. Her er en god gjennomgang:
http://hopwild.com/2009/02/18/cereal-mashing-bother/
 
Nei, når du bruker flaket mais trenger du IKKE gjøre noen cereal mash. Flaket mais er allerede gelatinisert, og det er gelatiniseringen som er poenget med en cereal mash. Cereal mash brukes når man bruker såkalte "grits", maisgryn, som er billigere enn flak, at man trenger et spesielt meskeprogram. Store bryggerier bruker grits av økonomiske hensyn.
 
Takk for det... Det var det jeg trodde også, men det er alltid greit å høre med ekspertene  :amen:

Men som det står på sidene til hopwild.com, så har jeg bare den flakede maisen/risen sammen med resten av malten når jeg kjører det gjennom mølla. MÅ jeg gjøre dette eller KAN jeg gjøre det?
 
Jeg ser ikke behovet for å kverne mais, men det er greit å få blandet den med malten, for å unngå at det deiger seg for mye. Risikoen for stuck mash øker også, så risskall kan være greit å ha tilgjengelig.
 
Tilbake
Topp