Er det utilrådelig å rengjøre flasker i oppvaskkummen? Jeg pleier å vaske dem i kloroppløsning noen dager før bruk, og så bade dem i starsan-oppløsnkng umiddelbart før tapping. Begge deler skjer i oppvaskkummen.Har det kommet en tynn film med fettrester i flaskene er du nesten garantert at neste sats bruser over. Jeg slet med det før med flaskene jeg la i vann i vasken for å fjerne etikettene. Det er ALLTID litt fettrester i en vask, og noe av det vil da ofte komme oppi flasken.
Tja, om du vasker kummen godt burde det vel gå. Kanskje det er jeg ikke som burde skjerpe megEr det utilrådelig å rengjøre flasker i oppvaskkummen? Jeg pleier å vaske dem i kloroppløsning noen dager før bruk, og så bade dem i starsan-oppløsnkng umiddelbart før tapping. Begge deler skjer i oppvaskkummen.
Synes likevel det er en stor forskjell på systemisk infeksjon og eventuelle enkeltflasker fordi man gjør slik Jørgen beskriver. Jeg vurderer flaskene individuelt, og kaster alt med antydning til biologisk liv i bunnen. Flasker som har fått et belegg eller har vært på utlån trenger en omgang PBW. Men jeg heller litt mot @Jørgen O sin metode på flasker du selv kjenner historien til, og som ser gullende rene ut - selv om jeg har praktisert PBW hittil.Det finnes to slags hjemmebryggere: De som har hatt infeksjoner, og de som ikke har hatt det ennå.
Synes likevel det er en stor forskjell på systemisk infeksjon og eventuelle enkeltflasker fordi man gjør slik Jørgen beskriver. Jeg vurderer flaskene individuelt, og kaster alt med antydning til biologisk liv i bunnen. Flasker som har fått et belegg eller har vært på utlån trenger en omgang PBW. Men jeg heller litt mot @Jørgen O sin metode på flasker du selv kjenner historien til, og som ser gullende rene ut - selv om jeg har praktisert PBW hittil.
Jepp. Nærmest biofilm, som er et stort problem i flere næringer. Tror nok uansett jeg ville kjørt PBW med jevne mellomrom. Etter noen flaske"generasjoner" blir det antagelig vanskeligere å få rent nok.Skikkelig reingjøring gjør nok det meste. Starsan tar bakterier på ellers rene flater. Det jeg innbiller meg er vanskelig å bli kvitt uten å faktisk sterilisere, er villgjær. Jeg tror ikke starsan tar den. (Starsan er fosforsyre + et såpestoff. Og man bruker jo fosforsyre til å vaske gjær for bakterier.) Det finnes gjærtyper som nærmest limer seg fast til flaskene, og det er fort gjort å overse en ørliten rest.
Det var dette eg òg tenkte inntil eg vart skremd av snakk om nærmast usynleg biofilm ovanfor her. ^^Det er lite å hente ved å vaske/skylle allerede rent utstyr med PBW.
Da må det være 3. De som ikke har hatt. De som ikke har merket at de har hatt og de som har hatt
Tenker å kjøpe denne i morgon. Etter å ha sett nærmare på flaskene mine med mobillys gjennom botnen oppdaga eg plutseleg at flaskene ikkje var så reine som eg trudde. Her blir der nye rutiner.
De som vaskar med PBW, vil det vere bra nok å la botnen ligge i PBW over natta og deretter vaske rundt heile med kost dagen etter? Altså ikke fylle heile flaska. Eller legg de heile i eit bad pga sjangsar for at det kan ligge vanskeleg skit i heile greia?