God rutine for vasking av flasker? Og kjemikalier og tid?

Har det kommet en tynn film med fettrester i flaskene er du nesten garantert at neste sats bruser over. Jeg slet med det før med flaskene jeg la i vann i vasken for å fjerne etikettene. Det er ALLTID litt fettrester i en vask, og noe av det vil da ofte komme oppi flasken.
Er det utilrådelig å rengjøre flasker i oppvaskkummen? Jeg pleier å vaske dem i kloroppløsning noen dager før bruk, og så bade dem i starsan-oppløsnkng umiddelbart før tapping. Begge deler skjer i oppvaskkummen.
 
Er det utilrådelig å rengjøre flasker i oppvaskkummen? Jeg pleier å vaske dem i kloroppløsning noen dager før bruk, og så bade dem i starsan-oppløsnkng umiddelbart før tapping. Begge deler skjer i oppvaskkummen.
Tja, om du vasker kummen godt burde det vel gå. Kanskje det er jeg ikke som burde skjerpe meg ;)
 
Men jeg ville skylt flaskene med vann etter klorløsning, men det gjør det vel også.
 
Det finnes to slags hjemmebryggere: De som har hatt infeksjoner, og de som ikke har hatt det ennå:).
Synes likevel det er en stor forskjell på systemisk infeksjon og eventuelle enkeltflasker fordi man gjør slik Jørgen beskriver. Jeg vurderer flaskene individuelt, og kaster alt med antydning til biologisk liv i bunnen. Flasker som har fått et belegg eller har vært på utlån trenger en omgang PBW. Men jeg heller litt mot @Jørgen O sin metode på flasker du selv kjenner historien til, og som ser gullende rene ut - selv om jeg har praktisert PBW hittil.
 
Etter bruk blir de øyblikkelig skylt med vann og satt i oppvaskmaskinen. Etter etterpå pynter jeg flasken med litt sølvpapir, hjelper også meg å skille vasket flasker fra sine mere urene brødre og søster. Pakkes bort i polesker til flaskedag. Flaskedag får de en dypp i Starsan og settes oppned i ølkassen. Flasker som har bunnslam som ikke løsner enkelt går i glassgjennvinningen.
 
Synes likevel det er en stor forskjell på systemisk infeksjon og eventuelle enkeltflasker fordi man gjør slik Jørgen beskriver. Jeg vurderer flaskene individuelt, og kaster alt med antydning til biologisk liv i bunnen. Flasker som har fått et belegg eller har vært på utlån trenger en omgang PBW. Men jeg heller litt mot @Jørgen O sin metode på flasker du selv kjenner historien til, og som ser gullende rene ut - selv om jeg har praktisert PBW hittil.

Skikkelig reingjøring gjør nok det meste. Starsan tar bakterier på ellers rene flater. Det jeg innbiller meg er vanskelig å bli kvitt uten å faktisk sterilisere, er villgjær. Jeg tror ikke starsan tar den. (Starsan er fosforsyre + et såpestoff. Og man bruker jo fosforsyre til å vaske gjær for bakterier.) Det finnes gjærtyper som nærmest limer seg fast til flaskene, og det er fort gjort å overse en ørliten rest.
 
Skikkelig reingjøring gjør nok det meste. Starsan tar bakterier på ellers rene flater. Det jeg innbiller meg er vanskelig å bli kvitt uten å faktisk sterilisere, er villgjær. Jeg tror ikke starsan tar den. (Starsan er fosforsyre + et såpestoff. Og man bruker jo fosforsyre til å vaske gjær for bakterier.) Det finnes gjærtyper som nærmest limer seg fast til flaskene, og det er fort gjort å overse en ørliten rest.
Jepp. Nærmest biofilm, som er et stort problem i flere næringer. Tror nok uansett jeg ville kjørt PBW med jevne mellomrom. Etter noen flaske"generasjoner" blir det antagelig vanskeligere å få rent nok.
Kan ikke kommentere på det med villgjær, men vil anta at følsomheten for starsan varierer mellom organismegrupper og kanskje også mellom gjær/bakterietyper.
 
Villgjær/tamgjær/baterier, begge stryker med i Starsan (syre). Eneste jeg kan tenke på som kan gjøre den bittelitt vanskeligere å ta knekken på er om plast/glass er oppripet. Selve gjærcellen til f.eks Brett er mindre og kommer enklere inn i sånne sprekker. Brett f.eks, kan leve på andre ting enn Sacc. og unngår i større grad å sulte i hjel. Biofilm er ikke en ting, men en samlebetegnelse for noe som "støper" en kultur bestående av bakterier, gjær inn for å beskytte den. Trolig er det meste vi møter laget av en proteiner og sukker polymer, så ikke så robust som f.eks tannstein :) Gjør en visuell inspeksjon av flasken, holder den mot lyset. Ser den ren ut bruker jeg den. Har man plutselig en dårlig flaske av 300 ligger jeg ikke våken om natta av den grunn.
 
Dette vart eg både klokare og meir forvirra av. Om eg må køyre dei i PBW så gjer eg gjerne det, men om det faktisk ikkje er naudsynt så er det jo både tidsmessig og økonomisk greit å sleppe. Eg hentar flasker frå ein pub over gata der ølrestane alltid er flytande i botnen. Deretter er det hard sprut frå vasken fem-ti gongar og til tørk. Har så langt aldri sett restar. Er det lov å konkludere med at om ein vil vere 100% sikker på at flaska er rein så må PBW til, og frå 99% og nedover så er det etter eiga dømming?

Eg anar meg at PBW har eit høgt forbruk hos mange? Har akkurat kjøpt min fyrste boks, og lurer på om eg burde bruke de på gjæringskar før bryggedag og liknande. Er det noko å bruke på sjølve bryggedagen óg? Vil gjerne vere mest mogleg reinsleg.
 
Det er forskjell på vask og desinfisering. Forenklet kan vi si at vask fjerner synlig smuss, mens desinfisering tar det usynlige.

Der det er forskjell i hvor hardt vi går til verks med vaskingen, er jeg sikker på at vi er enige når det kommer til desinfisering.

Det er lite å hente ved å vaske/skylle allerede rent utstyr med PBW, men å desinfisere gjæringskar, flasker og annet før bruk - gjerne med StarSan - er et must.
 
Hvis du er sikker på at det ikke er rester av smuss igjen i det du skal desinfisere kan man bare hoppe over vask og kun kjøre starsan e.l

Jeg flasker såpass lite at jeg kjører alltid hele prosessen hver gang jeg vasker flasker.

Fata mine er jeg også nøye med og skrur av alt og vasker de med PBW før jeg har starsan på de.

Gidder ikke at et øl jeg har jobbet mye med skal bli ødelagt pga for dårlig vasking.
 
Pleide lenge å bare skylle flaskene umiddelbart etter skjenking, men har etterhvert oppdaget at det i mange flasker har blitt sittende et brunt belegg med det jeg tror er ølstein (beerstone).
Ølstein i seg selv er ikke farlig, men gir en overflate som vanskelig lar seg desinfisere og må derfor vaskes vekk. Pbw funker fint for å fjerne dette, så heretter får alle flasker et kvarter eller deromkring i vaskevann med pbw og påfølgende skylling.
 
Finnes det en skikkelig flaskekost? En med litt stiv bust frampå som tar skiten.
 
Tenker å kjøpe denne i morgon. Etter å ha sett nærmare på flaskene mine med mobillys gjennom botnen oppdaga eg plutseleg at flaskene ikkje var så reine som eg trudde. Her blir der nye rutiner. :)

De som vaskar med PBW, vil det vere bra nok å la botnen ligge i PBW over natta og deretter vaske rundt heile med kost dagen etter? Altså ikke fylle heile flaska. Eller legg de heile i eit bad pga sjangsar for at det kan ligge vanskeleg skit i heile greia?
 
Kaustik soda (2 dl til 10 liter vann) for flasker fra butikken. Veit aldri kva kropps åpning tuten har vært i....Oppvaskmaskin middel til flasker jeg selv har brukt. Starsan rett før tapping
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tenker å kjøpe denne i morgon. Etter å ha sett nærmare på flaskene mine med mobillys gjennom botnen oppdaga eg plutseleg at flaskene ikkje var så reine som eg trudde. Her blir der nye rutiner. :)

De som vaskar med PBW, vil det vere bra nok å la botnen ligge i PBW over natta og deretter vaske rundt heile med kost dagen etter? Altså ikke fylle heile flaska. Eller legg de heile i eit bad pga sjangsar for at det kan ligge vanskeleg skit i heile greia?

Jeg hadde min skjelsettende opplevelse med en flaske jeg trodde var rein en morgen med lav og skarp sol. Så etter det har alle flasker som har stått og tørket en tid fått et bad i vaskemiddel og en omgang med børsten.
 
Tilbake
Topp