Du blander ut StarSan i vann i korrekt forhold, slik angitt på pakken sant? I så fall er det ikke noe problem.Går det greit og kun bruke starsan rett før flasking, når flaskene er våte samt inneholder starsan?
Smaken er vell en ting men leser man på flasken er jo dette etsende?
Du blander ut StarSan i vann i korrekt forhold, slik angitt på pakken sant? I så fall er det ikke noe problem.
Skyller flasker 3 ganger med varmt vann etter bruk for a fjerne all gjaeren.
Setter de opp ned for a törke i en öl kasse.
Fyller de med öl opp till flere maanader senere. Noen ganger skyller jeg de ut med vann for aa fjerne stöv.
Aldri brukt starsan paa flasker
20x 23 liter brygg förte til en darlig flaske med öl etter opp til 1 aar lagringstid
Öl har lav pH og alcohol som förer til at det er veldig vanskelig aa faa infektion i flaske. Stort sett er desinfection ikke nödvendig. (baking i oven (farlig), starsan etc). En kan spare mye tid her.
Flasker med törket gjaer i bunnnen eller som jeg faa urent som en "gave" setter jeg 2 uker i caustic soda 15% . Deretter skylles veldig !! grundig og tas i bruk.
Flasker som för hadde Brett eller liknede udyr is seg setter jeg i oppvaksmaskinen for a varmer de til 70 deg.
Det er også interessant at i Tyskland alle fraråder på det sterkeste fra å steke flaskene i ovn siden flaskene blir termisk stresset og er ustabil som leder til at de kan mye enklere eksploderer..
Jeg bruker den som på bilde her.først skylder jeg flaskene jeg drikker etter hvert å når jeg har mange nok til å fylle opp oppvaskemaskinen så tar jeg middelet som på bildet og fyller opp kammeret å kjører de i maskinen. Det har fungert utmerket.Jeg bader altså flaskene i PBW i en stund før jeg kjører over med flaskekost på drillen.
Skyller flaskene med varmt vann.
Ser over flaskene om det er noe igjen.
Så en runde med starsan.
Denne metoden har jeg alltid gjort. Åpnet noen flasker jeg hadde brygget for 3 og 2 år siden om helgen. Ingen tegn til infeksjon. Så denne praksisen har fungert for meg.
Det viktigste et å få vekk alt av smuss. Så kan man bruke ønsket desinfisering metode etter dette.
Det kommer vel an på gjærtypen? En del gjær ble jo lagret ved å tørke det før i tiden. Det spirer opp igjen så snart det blir tilsatt i øl/vørter.Jeg tror at grunnen til at det går stort sett går bra å ikke desinfisere flaskene er at de meste resterende gjær cellene dør under tørking av flasken. Skulle nogen få overlever dør de pga osmotiske stress under fylling og er i komplett undertall i det nye øl.
Men jeg er absolutt ingen spesialist i den saken og har bare folgt anbefalinger