God rutine for vasking av flasker? Og kjemikalier og tid?

Ser at Europris har denne til 25,- Noen som har testet den op en El-skrutrekker?
110350649ab86ed9ddf9f3e66aee8754.jpg
 
Eg kjøpte ei børste i dag, men den er totalt ubrukeleg. Får jo ikkje tak i kanten rundt botnen, og der ligg skiten.

Diverre har eg ikkje oppvaskmaskin som eg ser fleire brukar her. Skal fylle litt PBW i kvar flaske i natt så forsvinner nok godsakene, eg velger å tru at det holder i staden for å fylle heilt opp(gjerne korriger meg). Kunne laga eit skikkeleg bad til alle flaskene, men prøver å halde PBW-forbruket nede. Dei ser reine ut i sidene.
 
Går det greit og kun bruke starsan rett før flasking, når flaskene er våte samt inneholder starsan?
Smaken er vell en ting men leser man på flasken er jo dette etsende?
 
Går det greit og kun bruke starsan rett før flasking, når flaskene er våte samt inneholder starsan?
Smaken er vell en ting men leser man på flasken er jo dette etsende?
Du blander ut StarSan i vann i korrekt forhold, slik angitt på pakken sant? I så fall er det ikke noe problem.
 
Skyller flasker 3 ganger med varmt vann etter bruk for a fjerne all gjaeren.
Setter de opp ned for a törke i en öl kasse.
Fyller de med öl opp till flere maanader senere. Noen ganger skyller jeg de ut med vann for aa fjerne stöv.
Aldri brukt starsan paa flasker
20x 23 liter brygg förte til en darlig flaske med öl etter opp til 1 aar lagringstid

Öl har lav pH og alcohol som förer til at det er veldig vanskelig aa faa infektion i flaske. Stort sett er desinfection ikke nödvendig. (baking i oven (farlig), starsan etc). En kan spare mye tid her.


Flasker med törket gjaer i bunnnen eller som jeg faa urent som en "gave" setter jeg 2 uker i caustic soda 15% . Deretter skylles veldig !! grundig og tas i bruk.
Flasker som för hadde Brett eller liknede udyr is seg setter jeg i oppvaksmaskinen for a varmer de til 70 deg.
 
Skyller flasker 3 ganger med varmt vann etter bruk for a fjerne all gjaeren.
Setter de opp ned for a törke i en öl kasse.
Fyller de med öl opp till flere maanader senere. Noen ganger skyller jeg de ut med vann for aa fjerne stöv.
Aldri brukt starsan paa flasker
20x 23 liter brygg förte til en darlig flaske med öl etter opp til 1 aar lagringstid

Öl har lav pH og alcohol som förer til at det er veldig vanskelig aa faa infektion i flaske. Stort sett er desinfection ikke nödvendig. (baking i oven (farlig), starsan etc). En kan spare mye tid her.


Flasker med törket gjaer i bunnnen eller som jeg faa urent som en "gave" setter jeg 2 uker i caustic soda 15% . Deretter skylles veldig !! grundig og tas i bruk.
Flasker som för hadde Brett eller liknede udyr is seg setter jeg i oppvaksmaskinen for a varmer de til 70 deg.

Hvis du gjør alt annet riktig, greier det seg sikkert, det der. Det vil jo helst gå bra. Men som du sier, når du har hatt udyr i flaskene, så gir du dem varmebehandling. For flaskene blir ikke rene av å skylles tre ganger. Hadde du vært sikker på at de ble det, hadde du vel ikke brydd deg om å varmebehandle brett-flaskene;).

Jeg synes nok du lever farlig. Men vel - det vil helst gå bra.
 
Definisjonen på "en flaske dårlig øl" tar jeg med en klype salt her og vil ikke anbefale noen å følge det regimet der. Ikke alle infeksjoner manifesterer seg som som gushere eller direkte dårlig smak. Noen bugs/villgjær kan være nok til at ølet smaker bare "litt" off, selv etter lang tid.

Andre bugs/villgjær kan være som "sovende agenter" og vil ikke nødvendigvis manifestere seg før lang tid (kanskje noen øl ble drukket opp fort?)
 
Jeg var selv skeptisk til å ikke desinfisere flaskene men etter det var mange veldig erfarne brygger (10ar plus) i det tyske forum som bare skyller flasker med vann og tørker det etterpå prøvde jeg det og hadde ikke en problem i 20 brygg..

Argumente fra de erfarne brygger var at det er veldig vanskelig å få infeksjon etc i ferdig gjæret øl.

Brett brygging er ikke så utpreget i Tyskland som i Norge må sies...


Det er også interessant at i Tyskland alle fraråder på det sterkeste fra å steke flaskene i ovn siden flaskene blir termisk stresset og er ustabil som leder til at de kan mye enklere eksploderer..
 
Jeg desinfiserer mine flasker men må innrømme at jeg også har tenkt at det kanskje finnes vel mye bekymring for infeksjoner etter ferdig gjæring. Det er lav pH og alkohol til stede så ikke akkurat de beste vekstforholdene. Selve desinfiseringen på bryggedagen synest jeg uansett går såpass kjapt at jeg ikke har tenkt å slutte med det, dog.

Det er jo også en viss forskjell på om man skulle få med en liten rest ale-gjær i en saison kontra det motsatte.
 
Jeg tror at grunnen til at det går stort sett går bra å ikke desinfisere flaskene er at de meste resterende gjær cellene dør under tørking av flasken. Skulle nogen få overlever dør de pga osmotiske stress under fylling og er i komplett undertall i det nye øl.

Men jeg er absolutt ingen spesialist i den saken og har bare folgt anbefalinger
 
Det er alltid problematisk å gi råd basert kun på egne erfaringer. Statistisk er det lite meningsfylt, men vi gjør det 'alle' - jeg også.
Jeg forsøker imidlertid å lage gode råd for nye / ferske bryggere. De erfarne har sine egne erfaringer og trenger ikke mine.
Mht renhold legger jeg meg derfor alltid på en 'sikker' linje. De vil etterhvert som de skaper sine egne rutiner, tilpasse sitt regime og finne sitt eget nivå på renhold.
Det jeg ikke ønsker, er å viderebringe mine dårlige vaner, og risikere å drepe en bryggers glede ved at hun/han får en infeksjon på sitt første øl.
Med utgangspunkt i dette rådgir jeg alltid nye bryggere til å vaske alt, desinfisere alt og holde det rent og ryddig under den kalde delen av bryggingen.
 
Det er også interessant at i Tyskland alle fraråder på det sterkeste fra å steke flaskene i ovn siden flaskene blir termisk stresset og er ustabil som leder til at de kan mye enklere eksploderer..

Flasker eksploderer ikke med mindre det er noe feil. Typisk en infeksjon. Er man bekymret for eksploderende flasker, så er man implisitt også bekymret for infeksjoner.
 
Jeg bader altså flaskene i PBW i en stund før jeg kjører over med flaskekost på drillen.
Skyller flaskene med varmt vann.
Ser over flaskene om det er noe igjen.
Så en runde med starsan.

Denne metoden har jeg alltid gjort. Åpnet noen flasker jeg hadde brygget for 3 og 2 år siden om helgen. Ingen tegn til infeksjon. Så denne praksisen har fungert for meg.

Det viktigste et å få vekk alt av smuss. Så kan man bruke ønsket desinfisering metode etter dette.
Jeg bruker den som på bilde her.først skylder jeg flaskene jeg drikker etter hvert å når jeg har mange nok til å fylle opp oppvaskemaskinen så tar jeg middelet som på bildet og fyller opp kammeret å kjører de i maskinen. Det har fungert utmerket.
 

Vedlegg

  • 1487421167992-441861130.jpg
    1487421167992-441861130.jpg
    70,3 KB · Sett: 44
Har du en ombygget oppvaskmaskin så du får spylt inni flaskene?

Ville ikke tro at det er lett å få vekk skitt og snuss med en vanlig maskin. Fordelen med maskin er at det ofte er høy varme så det meste blir varme behandlet.
 
Jeg tror at grunnen til at det går stort sett går bra å ikke desinfisere flaskene er at de meste resterende gjær cellene dør under tørking av flasken. Skulle nogen få overlever dør de pga osmotiske stress under fylling og er i komplett undertall i det nye øl.

Men jeg er absolutt ingen spesialist i den saken og har bare folgt anbefalinger
Det kommer vel an på gjærtypen? En del gjær ble jo lagret ved å tørke det før i tiden. Det spirer opp igjen så snart det blir tilsatt i øl/vørter.
 
Som i mange andre omraader er det ogsaa en del kulturforskjell i brygging.
Det er jo ganske moro aa se naermere pa disse forskjeller.

Ifölge tysk forum er det en undertall av folk som desinfiserer flasker. Noen bruker chem oxi för fylling med ny öl
Det fleste bruker varmt vann rett etter har druket opp flaskene og för fylling

bare en av svaert mange forum traader:
http://hobbybrauer.de/forum/viewtopic.php?f=7&t=11187&p=170972&hilit=flaschen+waschen#p170972

Det er forholdsvis ganske lett a faa nye rene flasker fra butikken i Tyskland (det billigste öl i butikken koster 65kr for en hel kasse med 20 x 0.5 liter flasker inkludert kasse ) Det betyr at det er en del folk som kjöper billig butikk öl, heller det ut og fyller egen öl i flaskene. Saa bruker de disse flaskene i 4-5 omlöp för de byttes ut med nye flasker fra butikken....
 
Tilbake
Topp