Golden Naked Oats (Simpsons) og klart øl?

AndyHagen

Norbrygg-medlem
Hei dere,
Golden Naked Oats fra Simsons ligger på rundt 17 EBC, og jeg tenkte å teste det som en mild krystallmalt i små mengder. Er det noen som har testet og vet om ølet kan fikses til å bli noenlunde klart? Tenker 2-5%, max. Det er altså smaken, ikke et tåkete øl, jeg er ute etter. Dundre på med ekstra whirlfloc?

A
 
6FCD62E5-DEC1-4AF0-83BD-BE6A2A10C31E.jpeg Definitivt ikke ekstra whirlfloc, så jeg i en annen tråd her.
Ble for nysgjerrig og tok en mesk&kok i 1:10 for å se. 3,3% GNO. Synes det ble ganske klart allerede når det er 30*C.
Er det grunn til å tro at det blir noe ugagn sammen med gjæren som gjør det uklart igjen? Har ikke setup til å gjære denne nå.
 
Vis vedlegget 39722 Definitivt ikke ekstra whirlfloc, så jeg i en annen tråd her.
Ble for nysgjerrig og tok en mesk&kok i 1:10 for å se. 3,3% GNO. Synes det ble ganske klart allerede når det er 30*C.
Er det grunn til å tro at det blir noe ugagn sammen med gjæren som gjør det uklart igjen? Har ikke setup til å gjære denne nå.

Hei Andy. Hvordan funka dette maltet?

Jeg skal brygge en schwarzbier/mørk tsjekker i morgen, og tenkte å slenge i en del GNO. Maltet smaker jo himmelsk, og jeg ser for meg at det vil gi en fin ekstra dimensjon til et mørkt maltdrevet øl. Jeg kunne tenke meg 5%?
 
Heisann!
Jeg endte opp med å lage en havrepils på dette. Hurtiglagermetoden, som jeg har gått vekk fra. Den var grei i starten men utviklet noe etterhvert som jeg ikke satte så pris på (og som var en gjenganger med hurtiglagerne mine). Det ble derfor ikke veldig godt, men det var ikke på grunn av gno. Gno var 3,8%. Slet litt med å få klart øl, mener det kom etterhvert.
Kan godt tenke meg dette blir fint i en mørk lager, bare ikke forvent at det blir glassklart. Smaken på maltet er veldig god, men har ikke nok erfaring med det i øl til å si noe særlig.


Hei Andy. Hvordan funka dette maltet?

Jeg skal brygge en schwarzbier/mørk tsjekker i morgen, og tenkte å slenge i en del GNO. Maltet smaker jo himmelsk, og jeg ser for meg at det vil gi en fin ekstra dimensjon til et mørkt maltdrevet øl. Jeg kunne tenke meg 5%?
 
Heisann!
Jeg endte opp med å lage en havrepils på dette. Hurtiglagermetoden, som jeg har gått vekk fra. Den var grei i starten men utviklet noe etterhvert som jeg ikke satte så pris på (og som var en gjenganger med hurtiglagerne mine). Det ble derfor ikke veldig godt, men det var ikke på grunn av gno. Gno var 3,8%. Slet litt med å få klart øl, mener det kom etterhvert.
Kan godt tenke meg dette blir fint i en mørk lager, bare ikke forvent at det blir glassklart. Smaken på maltet er veldig god, men har ikke nok erfaring med det i øl til å si noe særlig.

Skjønner.

Nå kjører jeg 6% i tsjekker'n i morra, så får vi se. Det burde være nok til å gjøre seg litt gjeldende.

Satt forresten akkurat og funderte på å prøve å lage en småkakevariant med havregyn og GNO:p. Noe sånt: https://www.tine.no/oppskrifter/kaker/vafler-og-smakaker/havremakroner
 
Jeg brygger norsk-tysk pils med 2% GNO i dag, faktisk. Ikke stort bidrag, men jeg vil uansett vurdere om jeg skal bruke gelatin for klarning.
 
Jeg brygger norsk-tysk pils med 2% GNO i dag, faktisk. Ikke stort bidrag, men jeg vil uansett vurdere om jeg skal bruke gelatin for klarning.

Jeg har brukt havregryn i stedet for flaka bygg i stout uten at det har gått ut over klarheta. Så i mørkt øl tror jeg ikke det er noe problem.

Og så håper jeg at det gjør noe hyggelig med smaken:).
 
Jeg fikk klar og fin vørter til den mørke tsjekker'n i dag, i alle fall.

@Jørgen: Jeg glemte å sette timer'n på casoplata, så mot slutten oppdaga jeg plutselig at det ikke kokte lenger:confused:. Akk ja, det er tøft å bli gammal og glømsom;). (Men jeg huska supermoss'en:rolleyes:.)
 
Tilbake
Topp