Gose - sprikende informasjon.

Hm, vet ikke om jeg forstod. Du vil ta vørter over i gjæringskar og syrne der fordi du trenger å frigjøre kjelen til annet brygg? Og tilbake i kjelen for kok?

Generelt ser det ut som vanlig rengjøring og star san er nok, basert på de kommentarene jeg leser på milk the funk. Mener også å ha lest at Lacto Brevis er en av de som setter seg mest fast i annet utstyr. Men hvis du skal ha det tilbake i samme kar, hvorfor ikke droppe kokingen? Humle kan jo tilsettes i en overhumlet starter hvis du vil det, noen gjør visst det med saison. Det vil også hemme lacto-vekst. Både fordi bakteriene er sensitive mot humle, og gjær vil utkonkurrere dem i kampen om sukkeret, sånn jeg har forstått det.

Ellers er fordelen med plantarum (finnes i bl.a. Nycopro Ferie) at man kan starte ved kroppstemperatur og la det dale mot romtemperatur. Ved bruk av Biola tror jeg det er best å holde det varmt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har også prøvd en annen variant, nevnt andre steder, å tilsette en lactostarter og en kveik-starter samtidig og holde på over 35 grader noen dager. Klar for flasking, spent på hvordan den blir.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hm, vet ikke om jeg forstod. Du vil ta vørter over i gjæringskar og syrne der fordi du trenger å frigjøre kjelen til annet brygg? Og tilbake i kjelen for kok?

Generelt ser det ut som vanlig rengjøring og star san er nok, basert på de kommentarene jeg leser på milk the funk. Mener også å ha lest at Lacto Brevis er en av de som setter seg mest fast i annet utstyr. Men hvis du skal ha det tilbake i samme kar, hvorfor ikke droppe kokingen? Humle kan jo tilsettes i en overhumlet starter hvis du vil det, noen gjør visst det med saison.
Sent from my iPhone using Tapatalk

Riktig forstått. Joda, kan sikkert droppe kokingen, virker bare litt skummelt.
 
Riktig forstått. Joda, kan sikkert droppe kokingen, virker bare litt skummelt.

Ukokt øl med lav pH holder seg visstnok veldig bra. Jeg har en slik batch under beltet - den er vel ni måneder gammel nå og holder seg fortsatt bra. Den har vel en pH på rundt 3.5-3.6 (moderat sur). Den har dog også brett i seg - men jeg tror altså det er pH'n som er konserverende mer enn brett'en.
 
Hvis man går for kettle sour, men - fordi man skal lage to batcher, tømmer det oppi et gjæringskar og putter lacto oppi for derettet å ta det tilbake i gryta for å koke (når riktig ph er oppnådd)... hvordan rengjør man da gjæringskaret (og bør man det dersom man skal bruke samme kar til å gjære? .....)(lang setning...). Dersom man syrner i kjelen, så er det greit, dersom man koker etterpå, men man koker jo ikke et gjæringskar.. .

Mer: når riktig ph er oppnådd - hvor fort må man begynne kokingen? Eller kan man stoppe prosessen ved å hive oppi litt humle?
Jeg har fått en sekk Na2S2O5. Det er sikkert noe som kan brukes for å ta knekken på det meste, men jeg vet egentlig ikke altfor mye om stoffet.
Han jeg fikk det fra brukte det til å rense membraner i vannapparat som produserer ferskvann av saltvann.

Uansett, dersom noen finner ut at de kan ha bruk for en boks med dette, så har jeg nesten 25 kg av dette stoffet.
Vi bor jo i samme herlige by @Stig Aa. , så det skulle gå greit å få overlevert dersom du vil ha noe.
Gratis blir det nok også skal du se.
 
Har vurdert det selv, men venter på telefon fra Hamar. Gahr skrev han brukte en fra Milwaukee da han var hjemmebrygger, men flere på German Brewing-forumet anbefaler denne: http://www.amazon.com/gp/aw/d/B0084...tech+do600&dpPl=1&dpID=41KPbajh-cL&ref=plSrch Smakte forresten på Helles, var ikke klar etter fem dager på flaske, en del grønne epler. Klarte uansett neppe å holde DO på ideelt nivå, med BIAB, plastbøtte og vanlig flasking, men håper krausening-metode har hjulpet med å spise mye oksygen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Billig frakt! Må finne det positive i alle investeringer:)
Har lurt litt på om dekoksjon blir helt ute i lavoksygen mesking, ser iallefall ut slik som mitt utstyr ser ut for å si det mildt:D Dekoksjon blir jo akkurat det motsatte men brukes vel ikke til Helles.

Føler at jeg trenger noen flere troverdige positive tilbakemeldinger før DO meter anskaffes til dette formålet, at det faktisk er praktisk gjennomførbart med det utstyret jeg besitter.
 
Sist redigert:
hehe.. takk for linken @bjartenataas
Det er smått med telefoner fra Hamar til meg også, så oksygemåler får nok vente.
Men det var interessant lesning.
 
Billig frakt! Må finne det positive i alle investeringer:)
Har lurt litt på om dekoksjon blir helt ute i lavoksygen mesking, ser iallefall ut slik som mitt utstyr ser ut for å si det mildt:D Dekoksjon blir jo akkurat det motsatte men brukes vel ikke til Helles.

Føler at jeg trenger noen flere troverdige positive tilbakemeldinger før DO meter anskaffes til dette formålet, at det faktisk er praktisk gjennomførbart med det utstyret jeg besitter.
Her er tråden med oppfølgingsspørsmål til artikkelen. Hadde oppfattet hochkurz som dekoksjon, men det viser seg at selv om mange der hadde brukt det tidligere, var det visst bedre med stegmesk pga oksygenaspektet, 30min på 60, og 60min på 70, tror jeg.

Brewing a Bavarian Helles

https://r.tapatalk.com/shareLink?ur...&share_tid=296&share_fid=1388873&share_type=t Det er en del folk som har kritisert artikkelen pga veldig bombastisk språk, men det er linker til litteratur, og tyske seriøse bryggerier har avaserte systemer for å redusere o2, så camden tabletter blir på en måte en juksemetode for hjemmebryggere.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
b8f438593242e7d28a1da28d300c1e4e.jpg
her er forresten en lacto-starter med vanlig yoghurt, som hadde gjær i seg, tydeligvis. Har ikke opplevd det med probiotiske kapsler eller Biola.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vil det at man tilsetter coriander og salt FØR tilsetting av lacto ha noe å si for syrningsprosessen? (Gose)
 
Vet ikke, tror neppe det har noe å si med de mengdene som er aktuelle. Men er det nødvendig?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp