• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Til Salgs Grain roller crusher/grinder

Ser der ja, godt å se at ikke alle er medlem av kortidsminneforeningen, det er nok vannjusteringen min, ikke ølet som tar minnet;)
Men dette innlegget ditt er så gammelt at jeg vil påberope meg medlemskap i langtidsminneforeningen.

Etter å ha kvernet noen kilo malt for noen uker siden og drillen luktet farlig brent husket jeg vagt på at dette hadde jeg sett en vindusviskermortor løse bra.
Da tok det noen minutter med intens søking på goooooglen og så fant jeg dette historiske innlegget.

Linken til viskermotoren funker fremdeles :)
 
E7F7760C-0340-44E7-85CD-0C1CCF163A7F.jpeg Ellers er dette mitt akkurat nåværende oppsett. Har ikke for mye erfaring med det enda... men jeg har også brukt opp en drill eller to...
Så jeg tenkte kanskje en mørtelblander ville gjøre det bedre. Kan gå uten at jeg trenger å holde inne, og kan justere hastigheten trinnløst. Kan fortsatt benyttes som mørtelblander ved behov...
 
Hei, so I had 2 of them before and there was a great interest so I brought 2 more with me (1 standard as before and 1 with extra gears). They are made by my friend in Poland. He use only high quality materials and this is a final version after already quite a few years him in business.

New stainless steel roller grain crusher
- regulation 0.5-3.5 mm
- rollers on sealed bearings (2 sided 2RS)
- rollers rings made out of high quality hardened steel (hardness 50 HRC - above 2 times more than AISI 304)
- connector to the drill
- mounting holes with screws attached
- weight around 5kg
Price is 1400NOK
very efficient - (older version in the movie)


In addition to this one I have also one with gears so 2 rollers are rolling independently. This should increase a usage time (which already is very long) and you will be able to grind more robust grains like corn. You can see on the first picture this version is a little bit wider (by additional box where gears are) and mounting holes are on the bottom hidden. This version cost 1650NOK.
Pick up in Oslo - Kværnerbyen or I can send it by post by buyers expense. You can also just come and check it out at my place :)

Vis vedlegget 38775 Vis vedlegget 38776 Vis vedlegget 38777 Vis vedlegget 38778 Vis vedlegget 38779 Vis vedlegget 38780 Vis vedlegget 38781 Vis vedlegget 38782 Vis vedlegget 38783

Got / can you get any more of those with the connected rollers?
 
Kan noen poste bilde av knusen sin? Jeg stusser litt på valsene, kan det hende noe kan havne "innimellom" de dype "sporene" og ikke bli like knust som nabokornet?
 
Har ikke noe bilde som viser spesielt godt. Knuser på 1.2 mm med ca 100-120 rpm og har ikke sett noe til hele korn av det som jeg har inspisert.
 
Got / can you get any more of those with the connected rollers?

It is hard to transport it, I was just visiting with my own car so I just took it with me. Maybe if there would be like 5-10 people interested then shipping from him should not be a huge cost per person. I think it is around 400-500 NOK for 30kg shipment from Poland. If there will be some people interested I can help organizing it of course.
 
Kjører samme innstilling og hastighet som @Steinar Huneide og den knuser ikke ulikt forrige mølle jeg brukte, og effektiviteten er den samme. Har ikke sett noe uknust malt, hvete går også helt fint på samme knusningsgrad. Har desverre ikke noe bilde nå.
 
Vis vedlegget 38883 Ellers er dette mitt akkurat nåværende oppsett. Har ikke for mye erfaring med det enda... men jeg har også brukt opp en drill eller to...
Så jeg tenkte kanskje en mørtelblander ville gjøre det bedre. Kan gå uten at jeg trenger å holde inne, og kan justere hastigheten trinnløst. Kan fortsatt benyttes som mørtelblander ved behov...
Jeg sliter fortsatt med kobling mellom mølle og mørtelblander. Nye ebay/alli dingser på vei. Den armerte slangen holdt ikke, ei heller har to shaft couplers i aluminium gjort. Men men, finner vel noe til slutt!
Edit: Da har jeg bestilt den dingsen som ble brukt som kobling på vindusviskermotoren, den håper jeg sitter!
 
Sist redigert:
Jeg sliter fortsatt med kobling mellom mølle og mørtelblander. Nye ebay/alli dingser på vei. Den armerte slangen holdt ikke, ei heller har to shaft couplers i aluminium gjort. Men men, finner vel noe til slutt!
Edit: Da har jeg bestilt den dingsen som ble brukt som kobling på vindusviskermotoren, den håper jeg sitter!
Det er den eneste dingsen jeg har fått til å holde og som ikke slurrer.
 
Hei, so I had 2 of them before and there was a great interest so I brought 2 more with me (1 standard as before and 1 with extra gears). They are made by my friend in Poland. He use only high quality materials and this is a final version after already quite a few years him in business.

New stainless steel roller grain crusher
- regulation 0.5-3.5 mm
- rollers on sealed bearings (2 sided 2RS)
- rollers rings made out of high quality hardened steel (hardness 50 HRC - above 2 times more than AISI 304)
- connector to the drill
- mounting holes with screws attached
- weight around 5kg
Price is 1400NOK
very efficient - (older version in the movie)


In addition to this one I have also one with gears so 2 rollers are rolling independently. This should increase a usage time (which already is very long) and you will be able to grind more robust grains like corn. You can see on the first picture this version is a little bit wider (by additional box where gears are) and mounting holes are on the bottom hidden. This version cost 1650NOK.
Pick up in Oslo - Kværnerbyen or I can send it by post by buyers expense. You can also just come and check it out at my place :)

Vis vedlegget 38775 Vis vedlegget 38776 Vis vedlegget 38777 Vis vedlegget 38778 Vis vedlegget 38779 Vis vedlegget 38780 Vis vedlegget 38781 Vis vedlegget 38782 Vis vedlegget 38783
Brygger en dry stout nå som skal ha rundt 1.052 - med den knusinga jeg hadde på kina mølla. Får se om en times tid om det blir samme meske effektivitet.
 
Tilbake
Topp