Grainfather S40

Er det noen her som har skaffet seg S40, og kan dele litt erfaringer? G40 er langt over budsjett. Brewster Beacon 40L er et annet alternativ.
 
Jeg har lang og god erfaring med gf30, hvis det er til hjelp. Jeg bruker også en Braumaister/speidel 250L. GF er uten tvil bedre å jobbe med. Ikke minst er rengjøring og vedlikehold enklere.
 
Er det noen her som har skaffet seg S40, og kan dele litt erfaringer? G40 er langt over budsjett. Brewster Beacon 40L er et annet alternativ.
Er nok ikke mange som har rukket å teste denne enda. Jeg liker mye av det jeg ser: Hendig størrelse på 46 liter, som betyr at man kan brygge litt sterkere øl uten dobbeltmesking. Byggekvaliteten er sikkert (minst) på samme nivå som Beacon. (Tror nok det er samme brygger som er grunnlaget for begge disse.) På minussiden: Kontrollboksen er mye enklere enn på de andre GF-modellene, og den kommer bare med spiralkjøler. Dessuten synes jeg den nye overrislingsløsningen til GF virker suboptimal. Vørteren blir eksponert for enormt mye luft under mesking. Man trenger ikke være LODO-fantast for å synes det er en tvilsom løsning. Pussig nok har også Brewtools noe lignende. Men det burde være en smal sak å montere på en lengre silikonslange, slik at vørteren pent og rolig sirkuleres til under overflaten – slik som på G30.
 
Jeg ønsker å skryte litt av pumpa til S40.

Tidligere bryggemaskiner jeg har eid har slitt med humlerester, så det var først i går, mitt 4. brygg med denne maskinen, jeg turte å teste sirkulering av vørter under kjøling med masse humlerester.

Jeg brygga en pils med totalt 115 g humlepellets, noe tilsatt tidlig, noe tilsatt rett før kjøling. Pumpa hadde null problem med å sirkulere alt dette under nedkjøling. En stor befrielse å kunne gjøre andre vaske- og ryddeoppgaver mens maskinen selv holdt bevegelse i vørteren.

Den hadde heller ingen problemer med å pumpe ut alle humlerestene under vasking.

edit: En tanke: Jeg har slutta med carrageenan (irish moss) for klarning. Kanskje det bidrar til å lette jobben for pumpa?
 
Jeg ønsker å skryte litt av pumpa til S40.

Tidligere bryggemaskiner jeg har eid har slitt med humlerester, så det var først i går, mitt 4. brygg med denne maskinen, jeg turte å teste sirkulering av vørter under kjøling med masse humlerester.

Jeg brygga en pils med totalt 115 g humlepellets, noe tilsatt tidlig, noe tilsatt rett før kjøling. Pumpa hadde null problem med å sirkulere alt dette under nedkjøling. En stor befrielse å kunne gjøre andre vaske- og ryddeoppgaver mens maskinen selv holdt bevegelse i vørteren.

Den hadde heller ingen problemer med å pumpe ut alle humlerestene under vasking.

edit: En tanke: Jeg har slutta med carrageenan (irish moss) for klarning. Kanskje det bidrar til å lette jobben for pumpa?
Mulig, siden karragenan danner større partikler med proteinene, men jeg ville tru at humlepartiklene er et større problem. Trur jeg ville prøvd et karragenanprodukt igjen; jeg mener det har god effekt. Hvis du brukte Irish Moss type tørka tang, ser jeg for meg at det kunne være et problem for pumpa.
 
Mulig, siden karragenan danner større partikler med proteinene, men jeg ville tru at humlepartiklene er et større problem. Trur jeg ville prøvd et karragenanprodukt igjen; jeg mener det har god effekt. Hvis du brukte Irish Moss type tørka tang, ser jeg for meg at det kunne være et problem for pumpa.
Så du mener at jeg burde tilsette et produkt for å potensielt få tilbake et problem? :p

Neida, det var tolka i verste mening, jeg skjønner hva du mener. Jeg har derimot valgt å slutte med det, da klarhet ikke har vært et kriterie for meg. Eller sagt på en annen måte; jeg har ikke syntes det har blitt uklart nok uten til at jeg føler jeg trenger å bruke det.
 
Så du mener at jeg burde tilsette et produkt for å potensielt få tilbake et problem? :p

Neida, det var tolka i verste mening, jeg skjønner hva du mener. Jeg har derimot valgt å slutte med det, da klarhet ikke har vært et kriterie for meg. Eller sagt på en annen måte; jeg har ikke syntes det har blitt uklart nok uten til at jeg føler jeg trenger å bruke det.
Jeg glømte det én gang, og merka det. 'nough said;).
 
Er det noen her som har skaffet seg S40, og kan dele litt erfaringer? G40 er langt over budsjett. Brewster Beacon 40L er et annet alternativ.
Hei. Har hatt s40 i 5-6 brygg. Synes den er helt grei. Umulig å holde stabil temp. Når det er nådd ønsket temperatur, slår elementet seg av, og den faller tre grader, før elementet slår seg på igjen. Blir litt jojo. Pumpa er knallbra. Doble sider på kjelen er bra. Spiralkjøleren er en lettvekter og jeg solgte den. Beholdt min gamle, som er tykkere og flere kveiler.
Display/panel er enkelt, men funker greit.
Ikke bra?: bena på meskekurven er veldig spinkle. Det ene knakk i dag når jeg brygget. Noen som har opplevd det? Og kanskje har en Reodor-fix?
 
Dette er vel nivået de ønsker å legge seg på med denne.
bena på meskekurven er veldig spinkle.
Disse kommer nok til å knekke på min også. Jeg prøver å behandle de forsiktig, men er så spinkle at det er nesten umulig å ikke bøye de. Vurderer å bare gå over til falsk bunn og meskepose, men da mister jeg jo den stegvise hevingen av kurven som jeg er veldig glad i.

Det er nok ikke bare å erstatte det med skruer gjennom bunnen heller, da de har spart på stålet der også. Ikke sikkert bunnen tåler vekta.
 
Hei. Har hatt s40 i 5-6 brygg. Synes den er helt grei. Umulig å holde stabil temp. Når det er nådd ønsket temperatur, slår elementet seg av, og den faller tre grader, før elementet slår seg på igjen. Blir litt jojo. Pumpa er knallbra. Doble sider på kjelen er bra. Spiralkjøleren er en lettvekter og jeg solgte den. Beholdt min gamle, som er tykkere og flere kveiler.
Display/panel er enkelt, men funker greit.
Ikke bra?: bena på meskekurven er veldig spinkle. Det ene knakk i dag når jeg brygget. Noen som har opplevd det? Og kanskje har en Reodor-fix?

Lagde forsterkede føtter av grove patentbånd. Tok 20 min ish så det er en smal sak :)

Svar til andre i tråden her. Jeg har 30 brygg ish med S40. Dette er vel 2024, så det har vel dere også nå :D

Bruker Irish moss / Protafloc, og pumpa har aldri noe problem.

Kjøpte reserve-toppdel til pumpa for 200 spenn. Nå har jeg 2. En som sprer mesken og en med silikonrør.

Ang ujevn temperatur er jeg litt enig. Den veksler mellom 64 og 67 grader når jeg setter den på 66. Skulle ønsket meg potensiometer så jeg kunne styre effekten selv. Husk å skru av 2300 Watt-knappen ellers går den for mye over.

Umulig å få til rullende koking også av samme grunn. Det er fosskok som gjelder. Måtte kjøpte et nytt lokk med hull som begrenser hvor mye jeg mister.

Tips: Kjøp ekstra lokk på Aliexpress. 100 spenn. Jeg har kjøpt 3 (1 med lite hull for silikonslangen til pumpa ved mesking).

Egentlig sabla fornøyd med S40.

I går brygget jeg 40 liter ferdig med en American Pale Ale. Med så mye i seg, så koker den fint. Kjørte litt antifoam av åpenlyse grunnet (Altså, den var toppa ;) )
 
Tilbake
Topp