Grainfather vaskemiddel

Hei alle.

Jeg tror jeg har gjort en general tabbe.

Jeg skulle vaske grainfatheren før brygging i dag ettersom den har stått å støvet ned i hele vinter. Jeg brukte grainfather sitt eget vaskemiddel og jeg kjørte gjennom kjøleren etter at vannet var varmet opp, som oppskriften sier. Jeg kvittet med meg vaskevannet og hadde nytt friskt vann i GF. Varmet det noe opp i allefall og så stopper det opp i hukommelsen.... koblet jeg til kjøleren og kjørte gjennom den?

Jeg klarer ikke å huske om jeg gjorde det eller ikke.

Hva gjør jeg? Er dette så giftig at jeg risikerer liv og helse om jeg venter til det er ferdig og smaker på det?
Ingen som gir kommenterer her står ansvarlig dersom jeg dør av det :)

Endre
 
Forstår godt at ingen ønsker å gi meg råd her egentlig, men det er så surt å hive ut 20-22 liter øl når man ikke er 100% sikker på at det er ødelagt...
 
Er vanskelig å vite eller mene så mye om. Normalt vil det meste renne ut av kjøleren hvis denne står høyere enn GF, så var neppe særlig mye som lå igjen. Hvis du vil kan du jo måle ca. hvor mye som blir liggende i kjøleren og regne ut evt. konsentrasjon av vaskemidler i den ferdige vørteren, og se om du er innenfor grensene for hva som er helseskadelig.

Samtidig har du vel sikkert noe høyere krav til brygget enn at det ikke skal være helseskadelig.
 
Hei alle.

Jeg tror jeg har gjort en general tabbe.

Jeg skulle vaske grainfatheren før brygging i dag ettersom den har stått å støvet ned i hele vinter. Jeg brukte grainfather sitt eget vaskemiddel og jeg kjørte gjennom kjøleren etter at vannet var varmet opp, som oppskriften sier. Jeg kvittet med meg vaskevannet og hadde nytt friskt vann i GF. Varmet det noe opp i allefall og så stopper det opp i hukommelsen.... koblet jeg til kjøleren og kjørte gjennom den?

Jeg klarer ikke å huske om jeg gjorde det eller ikke.

Hva gjør jeg? Er dette så giftig at jeg risikerer liv og helse om jeg venter til det er ferdig og smaker på det?
Ingen som gir kommenterer her står ansvarlig dersom jeg dør av det :)

Endre
Jeg laget en gang øl på malt som hadde hatt besøk av mus. Da kjente jeg på tvil, men bestemte meg for at evt bakterier fra muselort ville bli nøytralisert ved koking og neppe ødelegge smak.

Men her snakker vi om kjemikalier i ukjent kvantum/konsentrasjon. Det koker man ikke vekk. Jeg ville nok dumpet.

Ellers kan jeg si at jeg finner fram arket i bruksanvisningen som viser rengjøringsprosedyren HVER gang jeg har brygget og skal rengjøre Grainfatheren. Det blir som en sjekkliste, slik at jeg ikke skal glemme viktige steg. Man burde huske en så enkel prosess, men jeg foretrekker den ekstra sikkerheten å følge prosedyren på papiret istedenfor den i hukommelsen.

Jeg ser GRAINFATHER HIGH PERFORMANCE CLEANER ofte nevnes ved siden av PBW, og tipper man bør ta samme sikkerhetshensyn. Det er blant annet etsende, og jeg kom til skade for å skrubbe bunnen av Grainfatheren uten hansker med noen cm av denne løsningen i bunnen. Jeg plukket løs hud av fingrene i et par dager etterpå, selv om jeg skyldte hendene godt etterpå og skrubbet under et minutt, så var det altså nok til å skade huden (heldigvis ikke permanent). Konklusjon: Dette er sterke saker, og selv godt fortynnet ville jeg ikke drukket en løsning av dette.
 
Sist redigert:
Så lenge det ikke smaker kjemikalsk (om det er et ord) nå, hadde jeg ikke hatt kvaler ved å kjøre på, gjære og drikke det.
 
Så lenge det ikke smaker kjemikalsk (om det er et ord) nå, hadde jeg ikke hatt kvaler ved å kjøre på, gjære og drikke det.
Det er nok av oppløste kjemikalier som ikke smaker vondt eller mye som kan være svært helseskadelig å drikke. Jeg ville ikke tatt sjansen.
 
Tilbake
Topp