Grave ut for avløpsvann

I planlegging av bryggebod ser jeg at det enkleste er å kjøre kjølevannen ut av vinduet. Men hvordan kan man gå frem for å få det ned i bakken (eller vekk på en annen måte)? Holder det å grave et stort hull og legge en rist over, vannet vil jo trekke ned etterhvert. Eller finnes det kanskje forbud mot noe slikt, så eneste mulighet vil være å koble det mot kloakksavløpet?

Er vel eit spørsmål om du skal ha det godkjent eller ikkje. Og korleis du bor. Avløpsanlegg på mitt hus er eit system dei kaller sandgrøft. Det det er laga 2 grøfte med drens rør som ligg med rillene ned.  Er vel 24 meter lange desse røra. Tenkte å gjer det samme med vanne frå bryggeboden vi planlegger.

frå min  HTC  "smart-tellefon "

Kommer vel ann på hvordan du bor, men at de vil ha rent vann innom kloakken og pumpeanleggene kan ikke være mulig men forundrer meg ikke.
Hvor blir det av takvannet ?
Hvordan blir det på vinteren.

Ventet 4 måneder på godkjennelse for å få bygge boden så er ikke sulten på ny prosess..

Bor i funkisbolig så vi har flatt tak.. men godt spørsmål ja, hvor går vannet om vinteren? Får gå ut og lete :)

Hva med en liten brønn og ei lensepumpe ala gamlebyen håndbryggerlaug? Den pumpa vi endte opp med (1000w) fungerer utmerket. Kan løfte 8-10 meter og har en smart  nivåbryter som kan justeres. Slik kan du bare pumpe vannet opp til huset ditt og inn i et avløp der..

Grav et hull, fyll med grov stein/pukk, legg slangen der; vannet forsvinner. Mer avansert; grøft med drensrør.
Sommerstid er det bare å la vannet renne ut på passende plass i hagen.

Selv om du har flatt tak finnes det et nedløp/avløp for takvann (om ikke har du et problem..); får du lagt vannet inn på det er problemet bort.

thomasski skrev:
Innlagt vann finnes (hageslange) - problemet er å kvitte seg med vannet fra avkjøling av vørter..

Det er det jeg snakker om. En oppsamlingsbrønn midt i bryggeriet og pumpe det tilbake til avløpet i huset. Hvor mange meter er det fra husveggen til bryggeriet?

Faktisk er den pumpa såpass kraftig at det bare er å hive masken i brønnen med løpende vann. Alt forsvant rett ned i kloakken.:)

GuttormG skrev:
Grav et hull, fyll med grov stein/pukk, legg slangen der; vannet forsvinner.

et hull er relativt. Snakker vi en-to-fire meter?? Men liker ideen, enkel og grei :) Ikke sikkert det skal brygges øl her i evigheten..

Bård skrev:
Faktisk er den pumpa såpass kraftig at det bare er å hive masken i brønnen med løpende vann. Alt forsvant rett ned i kloakken.:)

Det hørtes jo ut som en drøm!

Ytterveggen på huset er inneveggen i bryggeboden..

thomasski skrev:
GuttormG skrev:
Grav et hull, fyll med grov stein/pukk, legg slangen der; vannet forsvinner.

et hull er relativt. Snakker vi en-to-fire meter?? Men liker ideen, enkel og grei :) Ikke sikkert det skal brygges øl her i evigheten..

Avhenger litt av grunnforholdene; jeg lar kjølevannet renne ned i rennen som tar unna vannet i bakgården. Det er jo egentlig ikke mye vann det er snakk om, en hageslange som renner fritt i 20-30minutter.
Under taknedløpene på hytta har jeg gravd ca 1x1 meter, 50-60cm dypt, lagt fiberduk i hullet, fylt på med div stein fiberduk oppå og lagt gresstorven pent på plass; det skal regne noe j...ig før det ikke tar unna.

Hvorfor ikke kjøpe gravemaskin? Da kan du grave deg ned og koble deg på kloakken fra huset. Og gravemaskin kan jo være kjekk å ha ellers også, så den blir nok ikke bortkastet...

thomasski skrev:
Bård skrev:
Ytterveggen på huset er inneveggen i bryggeboden..

Er du ekstra heldig finner du et avløp på innsiden av veggen i huset. I såfall et det denne løsningen jeg ville gått for.  En Hilti med 32mm bor gjennom grunnmuren, og vips..

Tilbake
Topp