Har brukt kalkulatoren på brewersfriend. Denne står som default til 1,036. Hva er grunnen til det? Jeg ser at dersom jeg øker gravityen for eksempel til 1,050 så klarer jeg meg med en mindre starter. Er det noen grunn til at den bør ligge på 1,036?
Dersom du bruker en av C. White modellene for cellevekst,så vil endring i gravity har ikke påvirke noe som helst.
Grunnen til dette finner du litt lenger nede på siden der det står om de ulike vekst algortimene:
"The growth curve is geared for a starter gravity of 1.036 (9 ° P)."
C. White baserer seg altså på at starteren faktisk er på 1.036 (grunnen til at dette er er dokumentert godt i Yeast: The Practical Guide to Beer Fermentation.
Braukaiser derimot tar hensyn til gravity på vørteren. Jo mer tilgjengelig sukker, jo større vekst.
Så dersom du leser det med "liten skrift" under kalkulatoren, og følger noen lenker (bl.a. til Braukaiser) så finner du ut mer.
Optimal OG: 1.030 / 7°P
Tilsett Gjær-næring for best gjærproduksjon
2L = 0,16kg DME
3L = 0,25kg DME
4L = 0,33kg DME
- The better access to fresh air, the more yeast growth (airlock / foil / no cover / air injected)
- The higher speed on stirplate, the more yeast growth
- High gravity starters don't work as well. Optimal OG: 1,030
- Shows tendency that more air access leads to more alcohol resistant yeast
Conclusions
Access to air during yeast propagation helps growth and (more importantly) improves alcohol resistance
Starter pitch rate does not have a significant effect on growth in stirred starters → stepping up may not be needed
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.