grønne ølflasker

Hei

Har hørt grønne ølflasker ikke egner seg så godt til lagring av øl som brune flasker? stemmer dette, og hvorfor.

Gekk

Slipper igjennom mer UV-stråler -> fører til at alfasyrene i humlen brytes ned til frie radikaler som reagerer med proteiner -> Lightstruck øl (skunkaktig smak)

Men hvor lenge er det snakk om før dette sjer? Er det bare å sette de i en pappeske eller pledd over så er problemet borte?

Så lenge du lagrer flaskene i mørket så kan du vel bruke hvilken som helst type glass. Fargen i glasset er der for å beskytte mot UV-ståling, men hvis det ikke er noen UV-stråler å beskytte mot så skal det gå bra :) Jeg møtte en som brukte 1-liters norgesglass til å lagre ølet i, og det gikk helt greit for han!

Er det humlemengden – eller snarere mangelen på denne – som gjør at øl som f.eks. Corona og Sol bruker flasker i lyst glass, uten at dette gir noen dramatiske endringer i smak (såvidt jeg vet).

Hva med blå flasker? :) Jeg fikk tak i noen kasser med flasker fra en kompis på en restaurant og der var det noen snertene 0,33 flasker med en knæsj blåfarge :) Litt arti med variasjon.

Tilbake
Topp