Slipper igjennom mer UV-stråler -> fører til at alfasyrene i humlen brytes ned til frie radikaler som reagerer med proteiner -> Lightstruck øl (skunkaktig smak)
Så lenge du lagrer flaskene i mørket så kan du vel bruke hvilken som helst type glass. Fargen i glasset er der for å beskytte mot UV-ståling, men hvis det ikke er noen UV-stråler å beskytte mot så skal det gå bra Jeg møtte en som brukte 1-liters norgesglass til å lagre ølet i, og det gikk helt greit for han!
Er det humlemengden – eller snarere mangelen på denne – som gjør at øl som f.eks. Corona og Sol bruker flasker i lyst glass, uten at dette gir noen dramatiske endringer i smak (såvidt jeg vet).
Hva med blå flasker? Jeg fikk tak i noen kasser med flasker fra en kompis på en restaurant og der var det noen snertene 0,33 flasker med en knæsj blåfarge Litt arti med variasjon.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.