Grumeste øl

Kjære flinke medbryggere.

Etter å ha laget en del øl på ekstrakt fant jeg ut at jeg like greit skulle ta steget til BIAB. Etter det første brygget har jeg lært en del ting som f.eks:
- ikke begynne å lage øl kl 19.00 på en tirsdagskveld  :bank2:
- Bazookafilteret skal ikke være helt flatt  :bank2:
- Alt tar lengre tid enn man tror.

På grunn av et tett bazookafilter i kjelen og lite motivasjon til å holde på langt ut på natta når jeg måtte opp tidlig neste morgen, så endte jeg opp med å rett og slett øse alt ølet fra kokekjele til gjæringsdunk. Følgelig ble alt av malt som ikke var igjen i maltposen med over til gjæringsdunken  :hadet: Når det likevel neste morgen var full futt i gjærlåsen, ble jeg mer optimistisk. Tenkte at det blir nå noe øl av dette til slutt, uansett!

Spol fram 2 uker, og i dag skulle ølet på flaske! Åpner dunken, og det lukter godt. Ølet ser derimot ikke like godt ut. Har nå tappet en del glass fra dunken for å se hvor grumsete det faktisk er, og resultatet er slik:
vbGTlOBl.jpg

Et annet problem jeg har er at jeg har lånt bort korkmaskinen min, noe som betyr at jeg neppe får flasket ølet på ølflasker i dag. Det jeg derfor tenker er å gå på butikken å få nok 1,5L flasker, tappe ølet på det, la det karbonere seg, og sette bort i kjellern til det forhåpentligvis har klarnet.

Hva ville norbrygg gjort?

Bruk litt sukker for karbonering, flask ivei, la stå i romtemp en uke, sett så kaldt. Da vil det klarne og bli så fint så!

Bare å flaske det. Det meste bunnfeller når du setter den over i kjølen etter 14 dagers flaskegjæring. Jo lenger de står kaldt jo mer bunnfeller den nok

Sett gjæringsdunken kaldt, og følg disse rådene fra post-fermenting.
http://www.bertusbrewery.com/2012/02/how-to-fix-and-prevent-chill-haze.html?m=1

Det blir nok bedre skal du se. Kjølte du vørteren raskt ned etter koking? Det er også lurt for å få et klart øl uten  protein tåke. Det er noen proteiner som kun feller ut ved rask nedkjøling.

Det er nok imidlertid sikkert endel gjær i suspensjon du ser her. Det bunnfelle nok etterhvert.

Mats Ø. skrev:
Nja, har akkurat fått lære at coldcrashing før tapping på flaske også bunnfeller gjæren. Intet gjær til karbonering = flatt øl.
Jeg har ikke hatt noen problemer her, og et raskt søk på nettet sier at folk crasher helt ned mot 1 grad og fremdeles ikke har noen problemer med karbonering. Jeg synes det gir såpass bra resultat for klarheten at jeg anbefaler det uansett.

Siden jeg har older coldcrashing-fanen høyt så må også jeg anbefale dette.

Det i tillegg til til å behandle dunken som en kurv med puslete egg før du skal tappe på flasker. De store tunge bitene faller fort til bunns, men gjæren kan bli værende lenge hvis den først har blitt ristet opp.

Steg nr 2 synes jeg er å tenke på chill haze da det begynner ved kjølinga. Det er lettere å begynne å bli kvitt grums, og når den rutinen er satt så flytte mer avokado over på å bunnfallet proteiner.

Tommelfongerregelen er minimum  1million celler/ml. Dette kan du ikke se engang med det blotte øye. Colcrashing over noen dager er ikke nok til at du skulle få mindre enn dette antallet.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Herregud. Hele posten min ble som Officer Crabtrees fransk,  men det ga forhåpentligvis mening...

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

har coldcrashet en tsjekkisk pils før flasking,  er kullsyre nok i den.
Kan kanskje ta noe lengre tid?

Tilbake
Topp