Grums i flasker, ekstrakt brygg

Lars Jarle Skorge

Norbrygg-medlem
Jeg kjøpte ett ekstrakt brygg på Europris, London Porter, etter ferdig gjæring og humling i kar med tappekran, satte kar høyt i 5 dager før tapping i nytt kar for tilsetting av pose med karbonerings sukker, brukte slange med humle pose/ sil på enden av slage som ble satt på kran, gjærkake lå fint igjen i bunn. Rørte forsiktig inn sukker, og brukte hevert med flaskefyller, etter 4 dager nå er det grovt grums i bunn av alle flasker, er dette karbonerings sukker, eller gjær rester, vil det forsvinne etter karbonering er gerdig?

Det er iallefall gjær. Du trenger jo gjær på flaska for å karbonere det og. Sett ølet kaldt før konsum og stopp å helle når gjæren kommer.

Hvis jeg hadde satt gjæringskaret kaldere før omtapping, kunne jeg unngått dette, eller hadde jeg risikert å drepe gjæren og ikke fått noen karbonering

Du hadde ikke unngått det. Men du ville fått mindre gjær med på flaske. Det er ikke noe problemer å gjøre det mtp karbonering, men da tar karboneringen lengre tid. Hvorvidt det er verdt det er jeg usikker på. Har en teori om at tregere karbonering gir økt risiko for oksidert øl siden gjæren ikke går kraftig til verks med en gang og tar til seg oksygenet i flaska.. Kald øl tar opp oksygen lettere, og gjæren er mindre aktiv, det er to ting som favoriserer oksidert flaskekarbonert øl. Jeg har ikke testet det for å få ut noen resultater, det er bare en tanke.

Hvis jeg hadde satt gjæringskaret kaldere før omtapping, kunne jeg unngått dette, eller hadde jeg risikert å drepe gjæren og ikke fått noen karbonering
Du hadde ikke unngått det. Det er gjær i ølet, det må til for å lage kullsyre i det. Når det har spist opp faller det i ro på bunn av flaska. Hvis det virkelig plager deg kan du tilsette kullsyre fra en co2-tank og evt også filtrere, men det absolutt greieste er å innse at ordentlig øl har gjærsedimenter i bånn og skjenke deretter. :)

Tilbake
Topp