Grusomme bilder !!!

Skulle hatt en 7 liter....
Kanskje jeg er teit, men hvorfor ikke bare brygge en 10-15-20 liter batch med øl og så høste gjæra fra det. Tar jo omtrent like lang tid, når det skal snurre, steppe, dekantere, styre på. Jeg brukte tre pakker W34/70 på en Vienna lager som var ferdig til å tappe til fat etter ei uke. Så tok jeg hele gjærkaka og peiste oppi koniske tanken med 135 liter pils. Det gjæra ut på fire dager ved 13 grader fra 1.046 til 1.010.. Da har jeg omtrent 150 liter lager bare fra 30 gram gjær.

Så ble det gulvvask igjen…

Så at utetemperaturen krøp under -20 igjen i dag og måtte begynne å tenke på ølet som jeg har stående i garasjen. Bare -5 der, men jeg hadde en skvett lavalkohol (3,9%) bitter på et gjæringskar som jeg tenkte begynte å nærme seg grensen for hva den tåler.

Flyttet alt inn på en matbod som har et par plussgrader og tenkte at der står det trygt. Men, slangen og picnic-krane hadde selvsagt allerede frosset og presset ut alle koblinger. Og når det begynte å tine igjen ble det lekkasje i overgangen fra slange til ball-lock.

Så da var det bare å finne fram vaske vaskefilla igjen.

IMG_8734.jpeg

IMG_8738.jpegIMG_8736.jpegIMG_8737.jpeg

Kanskje jeg er teit, men hvorfor ikke bare brygge en 10-15-20 liter batch med øl og så høste gjæra fra det. Tar jo omtrent like lang tid, når det skal snurre, steppe, dekantere, styre på. Jeg brukte tre pakker W34/70 på en Vienna lager som var ferdig til å tappe til fat etter ei uke. Så tok jeg hele gjærkaka og peiste oppi koniske tanken med 135 liter pils. Det gjæra ut på fire dager ved 13 grader fra 1.046 til 1.010.. Da har jeg omtrent 150 liter lager bare fra 30 gram gjær.
Ja men... Jeg brygger jo bare maks 20 liters batcher.
Og så var det det der med gleden av å vekke en gjær fra de (halv) døde da.

Ikke et bilde, men likevel:

For tusan, der gikk strømmen i hele nabolaget! Og jeg som har to gjæringskar stående i hvert sitt temperaturregulerte kjøleskap...

Det ene har en pils som er på tiende dagen i forløpet, og som nå hadde stått 24t på 19c. Det boblet fortsatt greit i gjærlåsen.

Det andre skapet har en pale ale som har stått i fire dager på 18c, hvor det først kom tegn til liv 48t inn i forløpet.

Krysser fingrene for snarlig fiksing fra elselskapet, så temperatursvingningene ikke blir så alt for store!

For tusan, der gikk strømmen i hele nabolaget! Og jeg som har to gjæringskar stående i hvert sitt temperaturregulerte kjøleskap...

Det ene har en pils som er på tiende dagen i forløpet, og som nå hadde stått 24t på 19c. Det boblet fortsatt greit i gjærlåsen.

Det andre skapet har en pale ale som har stått i fire dager på 18c, hvor det først kom tegn til liv 48t inn i forløpet.

Krysser fingrene for snarlig fiksing fra elselskapet, så temperatursvingningene ikke blir så alt for store!
Jeg veit ikke hvor mange kjøleskap det tilsvarer i skilsmissefaktor, men på tide å vurdere aggregat?

Tviler på at det er så mye å bekymre seg for. Du er forbi den mest kritiske fasen med god margin på pilsen, og sannsynligvis også pale alen. Den vil uansett bruke en del tid på å klatre noe særlig, med mindre du fyrer for full pupp rett ved siden av den.

Hvorfor gjærer du den så høyt?

Hvis ikke strømmen kommer tilbake blir det fort passe temp i resten av rommet ;-)
Den har stått på 13c frem til dag 7, så har jeg økt den med 2c per dag fra det pga. diacetyl. Trodde det var en grei måte å gjøre det på?

Jeg veit ikke hvor mange kjøleskap det tilsvarer i skilsmissefaktor, men på tide å vurdere aggregat?
Myndighetene i Norge har de siste årene blitt tydeligere på hva de forventer av lokal overlevelse og beredskap ved krig eller alvorlige kriser. Her er hovedpunktene myndighetene sier om dette:
1/4 Selvberedskap – du skal kunne klare deg i minst én uke

Tilbake
Topp