Grusomme bilder !!!

Skulle hatt en 7 liter....
Kanskje jeg er teit, men hvorfor ikke bare brygge en 10-15-20 liter batch med øl og så høste gjæra fra det. Tar jo omtrent like lang tid, når det skal snurre, steppe, dekantere, styre på. Jeg brukte tre pakker W34/70 på en Vienna lager som var ferdig til å tappe til fat etter ei uke. Så tok jeg hele gjærkaka og peiste oppi koniske tanken med 135 liter pils. Det gjæra ut på fire dager ved 13 grader fra 1.046 til 1.010.. Da har jeg omtrent 150 liter lager bare fra 30 gram gjær.

Så ble det gulvvask igjen…

Så at utetemperaturen krøp under -20 igjen i dag og måtte begynne å tenke på ølet som jeg har stående i garasjen. Bare -5 der, men jeg hadde en skvett lavalkohol (3,9%) bitter på et gjæringskar som jeg tenkte begynte å nærme seg grensen for hva den tåler.

Flyttet alt inn på en matbod som har et par plussgrader og tenkte at der står det trygt. Men, slangen og picnic-krane hadde selvsagt allerede frosset og presset ut alle koblinger. Og når det begynte å tine igjen ble det lekkasje i overgangen fra slange til ball-lock.

Så da var det bare å finne fram vaske vaskefilla igjen.

IMG_8734.jpeg

IMG_8738.jpegIMG_8736.jpegIMG_8737.jpeg

Tilbake
Topp