Haandbryggeriet og karbonering

Er det noen andre enn meg som synes det virker som Haandbryggeriet har svært dårlig kontroll på karboneringsnivået i ølene sine?

Jeg har smakt ganske mange øl fra Haandbryggeriet, og de fleste synes jeg er svært gode, men karboneringen er ofte helt på trynet. Kjøpte en London Porter og en Pale Ale, begge to var så sterkt karbonert at ølet nærmest hoppet ut av flasken. Det samme gjelder ofte Dark Force (som forresten er en svært god stout).

Akevitt porteren ser ut til å lide av motsatt problem. Jeg smakte den for første gang da den kom som nyhet på polet. Da var den meget behagelig karbonert, mens de jeg har smakt i ettertid har vært fullstendig flate. Motorolje uten CO2 er ikke noe behagelig å drikke  :noway: 

Har kjøpt både Porter og Dark Force fra Haandbryggeriet som har vært alt for sterkt karbonert. Spesielt Porteren var ille, her fløy toppa av ved kun minimal berøring og jeg brukte en evighet på å få flaska over på glass

Jeg har hatt tilsvarende opplevelser i det siste. Merkelig, for jeg synes de etterhvert fikk kontroll på dette etter å ha hatt tilsvarende problemer med de tidligere batchene. Akevittporteren jeg drakk var helt flat, mens pale alen var overkarbonert så det holdt. Aller mest trøbbel fikk jeg med london porteren dems forrige lørdag. Det fosset ut av flasken, og det gikk hardt utover duken til kona... På grunn av dette (samt litt bryggekliss på kjøkkengulvet samme dag) har WAFen har dalt noe i det siste :bank2:

Haandbryggeriet brygger jo en del øl med villgjær..
Tipper dette kan ha "satt" seg i deler av bryggeriet deres, og derfor en del overkarbonert øl... 

Kyrre D K skrev:
Tipper dette kan ha "satt" seg i deler av bryggeriet deres, og derfor en del overkarbonert øl... 

Det du sier er altså at du mener Haandbryggeriet lager infisert øl og har for dårlige hygienerutiner?

Jeg skal ikke spekulere i hvorfor, men jeg har også opplevd en del Haanbryggeriet-øl med varierende kullsyrenivå - ofte er de passe, men alt for ofte er de overkarbonert også. Det er litt trist, for med riktig karbonering er mange av dem helt fabelaktige øl.

For et års tid siden bestilte jeg en HB Dobbel Dose på Dr.Jekyll i Oslo. Da bartenderen åpnet flasken var halve innholdet rent utover bardisken før han fikk sagt "ooopps". Det samme skjedde med den neste flasken. Den tredje han åpnet oppførte seg imidlertid normalt.

gustavf skrev:
Kyrre D K skrev:

Det du sier er altså at du mener Haandbryggeriet lager infisert øl og har for dårlige hygienerutiner?
Jeg konkluderer vel ikke med noe som helst. Men villgjær sporer kan være MEGET vanskelige å bli kvitt.. og kan derfor være en årsak til overkarbonering. Tviler vel på at de har dette problemet bare pga de slurver med mengde sukkertilsetning..

Så tipper dette kan være en årsak...

Når det er sagt, så tipper jeg en del på tippekupongen også, og der vinner jeg aldri   ;)

Det er vel folk på dette forumet som brygger hos Haandbryggeriet, så de kan vel prøve å forklare dette?

Jeg ville tatt kontakt med Haandbryggeriet og sagt ifra, det er ihvertfall den beste måten å ta problemet ved roten. :)
Mulig Andreas eller Jens fanger opp det her, men læll. Batchnummer og liknende vil jo være relevant.

Har opplevd dette er par ganger, men var litt usikker på om det var min behandling av flaskene eller overkarbonering som var grunnen.
Tidligere hadde jeg litt problemer med dette selv, og tenkte at jeg hadde fått infeksjon i ølet. Tror det var Gahr som påpekte at ølet ikke smakte infisert, og lurte på om ølet var fullstendig utgjæret før flaskemodningen. Jeg hadde da litt problemer med å få den utgjæringen jeg siktet mot, så denne siste utgjæringen fortsatte da ved flaskegjæring eller lagring, og førte dermed til at det ble dannet mer CO2 enn beregnet. Det høres kanskje mer sannsynlig ut at dette kan være problemet i dette tilfellet også, selv om infeksjoner jo også kan ligge og lure i kulissene, men jeg vil anta at de da kanskje ville oppdages i smak/aroma også.

Jeg har aldri smakt noen infeksjon eller noen usmaker i noen av Haandbryggeriets øl, så jeg har vanskelig for å tro at det skal være infeksjoner...

Da kan jeg jo slenge meg på og fortelle at jeg kjøpte en IPA fra Haandbryggeriet jeg kjøpte i butikken her tidligere i år var merkverdig lavt karbonert.....

Som dere sier.. ja vi har slitt litt med karboneringen. Her er det flere faktorer som spiller inn.. Haand bruker 3 forskjellige gjærtyper, som alle har ulik attuneasjon, alså de gjærer ikke alle like langt ut. For at vi skal kunne være sikre på at ettergjæringen på flaska skal sette igang, må vi tilsette mer gjær i blandetanken. Det er denne gjæren som da har spist opp mer en bare sukkeret vi tilsatte. Vi har forrøvrig akkurat bytta en av gjærtypene våres for å løse dette problemet..  :brygging:

Godt å høre at dere arbeider med det. Når jeg tenker meg om er det en god stund siden jeg har opplevd en overkarbonert øl fra Haandbryggeriet, så kanskje det har bedret seg i det siste?

Uansett, bare hold koken oppe og fortsett å lage bra øl. :)

Åpnet meg en Haandbryggeriet IPA i fjor vår mener jeg det var.
I det jeg setter åpneren bortpå flasken smeller det skikkelig og jeg får korken rett i øyenbrynet med et kutt som resultat.
Ble rimelig skremt!  :eek:
Flasken kom rett fra flere dagers opphold i kjøleskap.

Tror jeg har bilde av skaden en eller annen plass, tenkte jeg skulle sende det inn til Haandbryggeriet, men det ble glemt  ::)
Er bare sjeleglad den ikke traff en cm lavere, inn på øyet!
Tør iallefall ikke åpne noen flaske uten å være helt sikker på at de peker BORT fra ansiktet lenger.

de har hatt et problem med overkarbonering en periode mener jeg å ha lest et sted. i sommer kjøpte jeg to london porter, med litt tids mellomrom. begge var relativt ferske, og de skummet ustoppelig begge to. jeg har ikke opplevd noe lignende i senere tid. smakte ølet godt?

Røyrvik skrev:
Åpnet meg en Haandbryggeriet IPA i fjor vår mener jeg det var.
I det jeg setter åpneren bortpå flasken smeller det skikkelig og jeg får korken rett i øyenbrynet med et kutt som resultat.
Ble rimelig skremt!  :eek:
Flasken kom rett fra flere dagers opphold i kjøleskap.

Tror jeg har bilde av skaden en eller annen plass, tenkte jeg skulle sende det inn til Haandbryggeriet, men det ble glemt  ::)
Er bare sjeleglad den ikke traff en cm lavere, inn på øyet!
Tør iallefall ikke åpne noen flaske uten å være helt sikker på at de peker BORT fra ansiktet lenger.

Hadde noen uheldige situasjoner med Haandbryggeriet og deres forskj. juleøl for mange år siden. De bare skummet og skummet til flasken nesten var tom.

Jeg har overkarbonering på de fleste typene jeg har drukket av Haandbryggeriet. Den verste var utvilsomt London Porter, men jeg ble heldigvis ikke skutt av korka :p

tomv skrev:
de har hatt et problem med overkarbonering en periode mener jeg å ha lest et sted. i sommer kjøpte jeg to london porter, med litt tids mellomrom. begge var relativt ferske, og de skummet ustoppelig begge to. jeg har ikke opplevd noe lignende i senere tid. smakte ølet godt?
Joda, IPAen smakte like godt som alltid!
Skummet mye gjorde dennne også, men glasset stod rett ved siden av så det fikk skumme over i glasset, så det var ikke mye som gikk tapt :D

Men jeg har faktisk ikke kjøpt noe ØL fra Haandbryggeriet etter denne episoden, mest ubevisst tror jeg.

Tilbake
Topp