Halv WLP007 til 20L ekstrakt-øl?

Etter et meget mislykket all-grain forsøk, sitter jeg igjen med en halv WLP007. Jeg tenkte å prøve meg på ekstraktbrygging, og lurte derfor på om jeg bør kjøpe en helt ny WLP007, eller om jeg kan klare å få brukt en halv WLP007 til 20l ekstrakt-øl på en eller annen måte? Jeg regner med jeg må lage en starter av et slag, men jeg skjønner ikke helt den der utregningen for starteren... Noen som har noen gode ABC-svar? :D

Bjornendre skrev:
Etter et meget mislykket all-grain forsøk, sitter jeg igjen med en halv WLP007. Jeg tenkte å prøve meg på ekstraktbrygging, og lurte derfor på om jeg bør kjøpe en helt ny WLP007, eller om jeg kan klare å få brukt en halv WLP007 til 20l ekstrakt-øl på en eller annen måte? Jeg regner med jeg må lage en starter av et slag, men jeg skjønner ikke helt den der utregningen for starteren... Noen som har noen gode ABC-svar? :D

Hvorfor har du en halv sylinder gjær? Og hvor lenge har den vært åpen?

Den har vært åpen siden torsdag, altså 3 dager... Jeg ble inspirert av Brooklyn Brew Shop, og konkluderte med at også JEG skulle klare all grain-brygging. Prøvde meg på 5l, som etter det jeg forstår sannsynligvis blir 2,5l med farga drittvann... (totalbom på alt av oppmålinger...) Jeg brukte da halve gjæren, og har halve igjen. :) (JA, jeg prøvde å ta 1/4...)
Da tror jeg at jeg kjøper ny som Gahr her sier... Men er det noe gøy jeg kan gjøre med den halve gjæren jeg har? Jeg er supergira på å teste litt forskjellig, aller mest for å lære. Kan jeg lage en starter, for så å høste inn igjen gjæren, putte på syltetøy-glass og dermed ha en slurry?

Jeg er sunnmøring skjønner dere, så å KASTE er ikke noe alternativ... :)

Gjerne rapporter om det fungerte bra. har noen rør med gjær jeg vurderer å kaste da de er gamle.

Jeg har bakt en del brød med spendt malt etter brygging å brukt rester av ølgjær til heving. Det fungerer utmerket å smaken blir nydelig. Du må beregne en del lengre tid til heving så brødbakemaskin bør nok ikke nyttes.
Det du kan gjøre er å sette brødet på morgenen eller kvelden å slå opp brødene 8-10 timer senere. Det er en god praksis å la deigen heve i minimum 4 timer før den deles opp i emner. Disse bør hvile i 30-60 min før brødene slås opp å etterheves til dobbel størrelse. Normale brød på 6-700g bør stekes 15-20 min på 230grader før temp reduseres til 180-190 grader til de er ferdige 25-30 min. Når brødene er ferdig hevet snittes de å brødene settes i ovnen. Sleng inn 0,5dl vann å klask døra igjen. Da får du snadder sprø skorpe å blank overflate.

Tilbake
Topp