Halvor India Brown Ale Allgrain

Om eg legg inn pose nummer 1 på 90 min, pose 2 på 15 og pose 3 på 2 min med dei humletypane som er angitt i oppskrift tidlig i denne posten får eg 50 IBU. Går for det om eg ikkje får noko bedre svar.
 
får ikkje lagt ut excel filer så eg legg ut ein pdf print av skjemaet eg har brukt for beregninger.
 

Vedlegg

  • Halvor IBA.pdf
    399 KB · Sett: 40
Slik har jeg kalkulert Halvor IBA fra gahr oppskrift skalert til 50l. Del på 2 for 25l.

India Brown Ale (ABC Halvor)

Brown IPA (21 B)


Type: All Grain
Batch Size: 50,00 l
Boil Size: 59,18 l
Boil Time: 60 min
End of Boil Vol: 57,29 l
Final Bottling Vol: 48,00 l
Fermentation: Ale, Single Stage

Date: 03 Nov 2016
Brewer: Runepune
Asst Brewer:
Equipment: Søleide
Efficiency: 75,00 %
Est Mash Efficiency: 82,5 %
Taste Rating: 30,0

Taste Notes:

Ingredients

Amt

Name

Type

#

%/IBU

11,30 kg

Pale Malt (2 Row) US (3,9 EBC)

Grain

1

84,6 %

0,46 kg

Special B Malt (354,6 EBC)

Grain

2

3,4 %

0,45 kg

Caramel/Crystal Malt - 20L (39,4 EBC)

Grain

3

3,4 %

0,35 kg

Chocolate Malt (886,5 EBC)

Grain

4

2,6 %

0,23 kg

Brown Malt (128,1 EBC)

Grain

5

1,7 %

0,57 kg

Brown Sugar, Dark (98,5 EBC)

Sugar

6

4,3 %

75,00 g

Chinook [13,00 %] - Boil 60,0 min

Hop

7

41,9 IBUs

133,00 g

Cascade [5,50 %] - Boil 15,0 min

Hop

8

15,6 IBUs

133,00 g

Cascade [5,50 %] - Boil 2,0 min

Hop

9

2,7 IBUs

2,0 pkg

Safale American (DCL/Fermentis #US-05) [50,28 ml]

Yeast

10

-

100,00 g

Cascade [5,50 %] - Dry Hop 0,0 Days

Hop

11

0,0 IBUs

50,00 g

Chinook [13,00 %] - Dry Hop 0,0 Days

Hop

12

0,0 IBUs

Gravity, Alcohol Content and Color

Est Original Gravity: 1,062 SG
Est Final Gravity: 1,014 SG
Estimated Alcohol by Vol: 6,3 %
Bitterness: 60,2 IBUs
Est Color: 41,7 EBC
 
Off topic, men dette er en av mine favorittøl når det kommer til hjemmebrygging. Brygget den noen ganger, og den blir særs god hver gang. Har heldigvis en nesten full batch på flaske i kjelleren. Tror nesten jeg må hente meg en flaske (til).
 
Det ser ut til å ha gått greit, såvidt begynt å putra i spannet no. OG på 63, spot on! 24,5 liter sluttvolum. Kokte førstehumlen i 90 min, det vil gi IBU på totalt 50. Har tru på dette!

Ser beregningen din er mykje lik min, du har ein litt større andel humle i første tilsetning.
 
Slenger meg på off-topicen, dette er virkelig en oppskrift å prøve. Knall øl med én gang, nå etter et par mnd på flaske er det virkelig godt. Regner meg som en helt middels hjemmebrygger, men dette ølet har jeg fått skryt av fra både familie og venners bryggevenner.
 
Har fått oppskrifta frå bryggselv på epost i dag. Det stemmer at det er FWH ja. Kva har FHW kontra tilsetning ved oppkok å sei for IBU? Korleis kan ein beregne dette? Blir det riktig om ein legg sammen tida det tar å koka opp og koketida i beregningen?

Eg tømte posen i som FWH og kokte i 75 min.

Det står og i oppskrifta at ein kan tilpasse koketida så ein treff OG, må då tilpasse kortid ein tilset humlen... Det går jo ikkje om ein har i humle før ein er ferdig å skylla.
 
Du skal være ferdig med skylling når brygget ditt koker da :)

Om bitterhulmen eller FWH som det omtales som her koker i 90 eller 60 minutter spiller ingen rolle. Du har anledning til å forlenge koketiden så lenge du vil før 15 min humlen tilsettes.

De har vært litt gniten på humla i det settet, eventuelt er settet skalert til 20 liter?
 
Settet er skalert til 25 liter.

Eg har forstått det slik at FWH skal i når første skvett vørter kjem i kjelen, då held eg fremdeles på med skylling og er ikkje i nærheiten av kok. Eg kan ikkje måla OG før skyllevatnet er rent av, humlen er tilsatt så eg kan ikkje tilpassa koketida pga IBU. Dersom eg tilset humle ved oppkok, eventuelt FWH, og forlengar koketida frå 60 til 90 min vil dette gi høgare IBU på brygget. Men dette var ein digresjon, etter mitt syn motstridande tekst i oppskrifta.

appropos off-topic som enkelte nevner lenger opp. Dere er ON-topic, det er humle- og oppskriftsdebatten som er off-topic...
 
FWH skal i når brygget har startet å koke, men om du tilsetter den før har det heller ingenting å si. Om FWH koker i 60 eller 90 minutter gir den samme bitterhet (IBU) da du kan regne at alt bitterstoffet fra humlen er trekt ut. Den har ikke noe mer å gi. Den er tom .
Husk at vi ikke endrer på 15min og 2 min humlen selv om vi endrer på total koketid.
I fasen mellom kokestart og 15 minuttes humla har du altså anledning til å forlenge koketid så lenge du vil, uten at det gir utslag i IBU regnskapet (mer avdamping som konsevens av økt koketid gir en pitteliten IBU justering som du kan ignorere så lenge du ikke koker i timesvis)
 
FWH skal i før det har startet å koke, "egentlig" samtidig som kjelen blir fylt. Hvis man har FWH i når det har begynt å koke så er det vel egentlig bare en standard 60/90 min bittertilsetning. Du vil forøvrig få noen IBU'er mer ved FWH enn uten, siden pH'en er høyere i starten av kokeprosessen som fører til høyere utnyttelse av alfasyre.
 
Sist redigert:
Fordi eg kjøpte det som ferdig kit, pose nr 1 med humle var ca 25 gram. Det er ikkje i nærheiten av IBU som står i orginaloppskrift i postnr 14. Oppskrift fulgte ikkje med kitet, låg heller ikkje på bryggselv.no. Har i ettertid fått tilsendt oppskrifta der det står FWH.
 
Flott brygg, står på ny tur til uken. Hva tenkes om dette, mtp å rydde opp i diverse humlerester:

Malt som opprinnelig oppskrift, til 20L.

Humle:

Chinook 20g 60 min
Amarillo 30g 15 min
Amarillo 70g 2 min

Og så, litt freestyling..

Chinook på steep 80 grader, dvs en slags NEIPA Brown Ale? Usikker på mengde.

Drikkbart blir det vel åkkesom, men tar gjerne noen tanker om dette fra de som er mer kvalifisert enn meg.
 
Tilbake
Topp