Halvor India Brown Ale Allgrain

Klarte å rote meg inn på den tråden her i går, og etter å ha lest gjennom fikk eg veldig lyst til å lage dette ølet ☺ men det dukka opp noken spørsmål ☺
Ser at Bryggselv har slutta å selge den, kva er grunnen til det egentlig?
Det har blitt kommentert at gjæringstemperaturen er 16-18 grader, stemmer dette?
Og til slutt, FWH, kva er egentlig poenget med det ifht bitterhumle ved 60-90 min?
Blir ikkje IBU'en unøyaktig med tanke på at skylling, oppkoket og stabiliseringa av koking kan ta litt variert tid?
Personlig bruka eg ca 45 min på skylling og rundt 15 min på å få stabilisert koking.(har veldig full kokegryte så må være forsiktig med tanke på overkoking )
Eller blir bitterstoffane (om det går an å sei) frigjort først ved koking så det betyr ikkje så masse ?

@Odland @Gahr Har dåkke noken gode svar? :cool:
 
Sist redigert:
Imponerende øl, det absolutt beste hjemmebrygget jeg har smakt!
At Bryggselv har tatt den ut av sortimentet sitt er jo en skandale, men vi maser om at de skal ta det inn igjen hver gang vi er innom, så kanskje det kommer tilbake?
 
@tvedeby

Bytter ut ølsettene i sortimentet vårt med jevne mellomrom da vi kun har kapasitet til å ha så og så mange typer ølsett om gangen.
Halvor IBA måte vike da vi fikk nye ABC-sett.

Men er enig at det er fantastisk godt øl(Kanskje en all-time favoritt av alle ølsettene vi har ført og fører)
Det er fullt mulig å få kjøpt ingrediensene du vil trenge (inkl. muscavadosukker) hvis du kommer innom.

Får vi mange henvendelser som savner denne skal du ikke se bort ifra at den kan komme tilbake som sett.

Kan for øvrig røpe at en annen veldig god Brown Ale oppskrift, fra et annet dyktig bryggeri, snart vil bli lansert som ølsett.


Eskild // www.bryggselv.no
 
Hvis man skal justere vannet; skal man da justere med utgangspunktet Brown Ale eller IPA? I følge vannjusteringskalkulatoren til http://www.glennrlie.net/kalk_vann, er det ganske store forskjeller på dosering av de ulike tilsetninger avhengig av om det er en Brown Ale eller en IPA.
 
Kommer an på hva du ønsker å fremheve, malt eller humle...Selv ville jeg gått for 2:1 forhold CaSO/CaCl for å fremheve bitterheten... Typisk 4-6g/2-3g for en 25l batch. Så måle pH i mesken etter 10-15min og eventuelt justere opp med Natron dersom pH er under 5.3.....
 
Sist redigert:
Dette er en kraftig brown ale med solid humling. En av de første ølene jeg brygget, og jeg synes den ble god uten vanntilsetninger. I dag ville jeg brygget den med lignende mineraltilsetinger som TerjeJ foreslår. Tar du utgangspunkt i kalkulatoren du nevnte og velger Brown ale og lar være å tilsette natron og kalsiumkarbonat men beholder CaSO/CaCl så er det nære det jeg ville valgt. Jeg ville også hatt alle mineraltilsetingene i mesken og ingenting i skyllevannet sålenge det ikke bedrives hardcore kontinuerlig skylling til siste dråpe.

Ser ikke i utgangspunktet at du trenger å heve pH i mesken med natron og kalsiumkarbonat, så det ville jeg latt ligge, ihvertfall dersom jeg ikke hadde hatt mulighet for å måle.

Noen foretrekker smak med mere klorid,andre mer sulfat så her er det ingen absolutter. Smake seg fram?
 
Høres fornuftig ut. Har ingen erfaring når det gjelder vannjustering. Men etter som man leser mer og går dypere ned i materien "Ølbrygging", desto mer får man lyst til å prøve nye ting. Jeg kommer til å prøve tilsetninger CaSO/CaCl2 i de mengdene dere antyder, så blir det sikkert knall☺
 
Har brygget Halvors IBA helt i starten av min bryggekarier, da kun med CaCl og husker at jeg var veldig fornøyd med denne...Sjekket oppskriften med 6/3gr (SO/Cl) i EZ Brewing water calculator og ender opp med pH rett under 5.6, så det skal ikke være behov for å øke ph med Natron eller karbonat... Det kan derimot se ut som om man kan bruke litt Lactic Acid (2ml) dersom man er ute etter å finspikke brygget (til pH 5.4), men det ville jeg eventuelt gjort etter en måling av pH...
 
Hundre prosent enig med Terje J. Jeg har sluttet å bruke http://www.glennrlie.net/kalk_vann etter at jeg anskaffet meg pH meter da den kalkulatoren for meg gir en del anbefalinger jeg ikke kan forstå. I dette tilfellet som er en godt humlet brown ale vil dette valget i kalkulatoren gi deg anbefalinger som trekker meske pH i feil retning.

Anbefaler å bruke en kalkulator som tar i betraktning maltsammensetningen din og beregner teoretisk pH f.eks
Brewersfriend,Brui'n Water,EZ Brewing water

Sørg for riktig pH og minimum 50ppm kalsium. Juster CaSO/CaCl etter ølstil/dine preferanser.
Det er et godt utgangspunkt å starte.
 
Hvis den uten tilsetninger var god så kan du jo la den være slik den er. Men hvis du kunne tenke deg kortere bitterhet og mindre "tørr" så kan du legge på litt cacl, eller omvendt.
 
Selv heller jeg gjerne mot litt mere CaCl enn det en gjerne finner anbefalt for humledrevne øl. Dette kan en finne litt ut av selv, saltene kan tilsettes i ferdig øl for å sammenligne og finne sine preferanser. Miguel har jo gjort noen forsøk i en egen tråd her på forumet, en prosedyre for dette kan du finne her
http://accidentalis.com/archives/350
 
Mesker en tilsvarende som denne nå. Har litt lite chinook og mye centennial.
Vil det gi noe særlig forskjell med centennial som bitterhumle?
 
Skitt au. Det dukket opp en pakke jeg ikke vsste jeg hadde.
Så det ble litt chinook til bitterhumle.
 
Brygget denne 3.sept, planlagt tapping i helgen sånn pluss/minus. OG 1060, SG 1016. Skal vel komme seg noen desimaler ned ennå. IBU 55 ifg Beercalc.

Tørrhumlet på 20 L i går med 30g Chinook og 60g Cascade. Vurderer sterkt en chili oppi også helt mot slutten. Evt også litt mer tørrhumling (har igjen 50g Chinook og 40g Cascade).

Meget god vørter som har kost seg på jevne 19 grader, har virkelig tro på denne.
 
Brygger Halvor i kveld, men fekk ikkje med oppskrift. Finn den heller ikkje på nettet, anna enn den som står på side 1 i denne tråden.

4 posar med humle, antar nummer 1 skal i først? Nummer 4 er tørrhumle?
Sukker skal i 15 min før kokeslutt?
Kok i 90 min?

Kor stort kokevolum skal eg ha før kok, 28 liter? Det tilseier 85% utbytte etter min beregning.
 
Pose nummer 1 er 28 gram, om dette er chinook er det ikkje nok til å få 60 IBU på 60 min kok som i oppskrift. Eg får 27 IBU.
Pose nummer 4 er 100 gram, då får eg 96 IBU ved 60 min kok.
 
Tilbake
Topp