Halvor India Brown Ale Allgrain

Hei,
Et lite spørsmål til dere som har brygget dette.
Jeg er litt feig på bitterhet, og synes eksempelvis Nøgne Ø's IPA er i bitreste laget og liker Ægir sin variant bedre.
Vil dere si at jeg bør justere HIBA ned fra 60 IBU til noe lavere, eller henter fylden inn mye av bitterheten?

Gleder meg til å brygge denne for julematen (antar at den bør passe perfekt)?

Hiksen Anders

Jeg synes også Nøgne sin IPA er litt for bitter, men jeg brygget Halvor akkurat etter oppskriften, og synes den er enormt god, ville ikke hatt den mindre bitter.
 
Nå er jeg rimelig tolerant på bitterhet generelt, men synes ikke HIBA fremstår som spesielt bitter til tross for relativt frisk IBU. Bitterheten spiller en litt annerledes rolle (mindre prominent) i dette ølet kontra mange tradisjonelle IPAer synes jeg.

Merk også at dette på ingen måte er et spesielt kraftig øl selv om det gjerne blir veldig mørkt. Det har fortsatt en veldig lett profil - noe jeg mener er helt nødvendig for at kraftig humling skal fungere i det hele tatt.
 
Ok, jeg gjettet på at det var litt kraftig men ser at for mye fylde kombinert med tørrhumle kanskje kan være litt kvalmende?
Da vurderer jeg å klippe av et par IBU, men siden dette blir brygget i oktober til julemat kan også bitterheten komme godt med.
Ut fra uttalelser i tidligere innlegg kan det kanskje være verd å brygge en batch allerede nå som test. :)
Takk for svar!

Hilsen Anders
 
Som andre har sagt ville jeg gitt den et forsøk as-is først. Det oppleves ikke som veldig bitter sammenlignet med f.eks en vanlig Nøgne IPA.
 
Brygg i veg. Knalløl, og husøl her. Du får ikke for mye av det! Jeg brygger det som det skal være. Siste batch nå hadde jeg et hint av chilli i.

Typed with thumbs.
 
Selv om ølet har en del IBU har det litt med hvordan man kommer fram til denne bitterheten. Vi pleier å bruke veldig lite humle i begynnelsen av kok og så stappe kokekjelen full mot slutten. Dette gjør at bitterheten ikke føles så skarp og... ja bitter.

Håper ølet faller i smak.
 
Kjempeøl! Måtte klone det forrige gang vi brygga (handlet på bakke brygg) men brukte alt for lite skylle vann og det ble 9%, men allikavel så har vi vel ikke hatt en batch som har blitt drukket opp så raskt! Så vi måtte bestille et nytt sett fra bryggselv, denne blir noe roligere vi målte vel 1066 når vi hadde kjølt ned. Første ølla som har blitt brygget 2 ganger på rad! Ser det var litt anneldes det sukkeret vi fikk med fra bryggselv... bare så dumt det er enda 1 uke til det er kommet på flaske! Men TOMMEL OPP!
 
Planlegger dette som et juleøl i år. Vil ølet holde seg med tanke på humle aroma osv til jul ? 1-2-3-4 mnd det er snakk om.
 
Ja, humla vil ikke være like dominerende men utvikler seg til en fyldig og god Brown ale. Min versjon, som ikke er helt sammen oppskrift men kraftig inspirert, er nå 8 mnd and still going strong (og snart tom) Kanskje på tide og brygge ny..
 
Får vel krype til korset og lage denne jeg også. (Skal man aldri få litt fri!!)

Har noen pinlige spørsmål....

Legger oppskriften i Beersmith og et par banale spørsmål mht. humleskjema dukker opp.
Oppskriften sier "Chinook at 60 min. to reach target IBU", altså... Chinookmengde til å nå 60 IBU, kan det jo ikke være, for da blir IBU for høyt når man legger til annen humle... Man må altså først legge til "2,67 g /l Cascade at 15 min og 2,67 g /l Cascade at 2 min" og DERETTER legger til bitterhumlen, slik at den blir 60 totalt?

(Hvorfor er det bare jeg som har spurt om dette?:oops:)
 
Når jeg legger oppskriften nøyaktig prosentvis i BS, så blir EBC 53, 8 og ikke 73, slik oppskriften sier - og all malt er da trippelsjekktet. Rart.
 
Skal jeg lage den en gang til vil smak og aroma humle økes (evt spes malt reduseres).
Men det er nå min smak som sier dette, andre kan mene noe helt annet.
Var god helt fersk, men nå synes jeg den er ubalansert.
Tar jeg den ut av kjøleskapet og lagrer den ved ca 15C vil da maltsmaken raskere tones ned?
 
Er i gang med denne nå. Hvorfor 90 min kok? Står forøvrig 66 og 68 grader mesketemp på Nordbrygg sine sider.
 
90 min. fordi oppskriften er sånn...

Det er vanlig å koke i 90 min. Eller i 60 min. Eller i 75 min. Og det er vanlig å tilsette første runde humle på 60 min. Koketiden vil avhenge av hvor stor innkoking/fordamping man vil ha.
 
Når jeg legger oppskriften nøyaktig prosentvis i BS, så blir EBC 53, 8 og ikke 73, slik oppskriften sier - og all malt er da trippelsjekktet. Rart.
Gi balla i farge og få det andre riktig. Et alternativ er å legge den på 4.5vol%. kutte sukker, legge til 200g havregryn og litt chilli. Kan fort bli husøl av slikt.
 
Tenker å brygge denne , men noen som har formening om US-05 eller WLP001?
Om det ikke er noe som taler sterkt for å bruke fersk gjær her går jeg for tørr (pga spart tid til å sette starter). Blir det merkbart "bedre" øl med WLP001, så går jeg for den. Noen?
 
Tilbake
Topp